Thursday 5 December 2013

Sungguh, Aku Jatuh Hati (Bab 8): Zarra Zuyyin


JUMAAT yang indah.
Sedar tak sedar dah pun sampai hari Jumaat. Aku lepaskan pen dakwat basah yang digunakan untuk menandatangan. Baru selesai memo yang ketujuh! Badan aku bawa bersandar ke kerusi. Mata aku pejam seketika. Lenguh mata, lenguh jari dan lenguh badan. Tangan mengurut perlahan leher. Dah pukul empat petang. Hari ni sudah tekad berazam mahu pulang awal. Kalau sempat mahu ke pasar malam. Mahu mencari ayam percik, kebab kemudian stok bahan basah. Syurga makanan namanya kalau Pasar Malam.Terbayang-bayang sudah makanan mengalahkan orang mengidam kome ni. Aku tersengih sendiri.
Gegar telefon membuatkan aku tersentak. Mesej.
Iyan; Yang. Jumpa Iyan dekat Secret Recipe Alamanda pukul 5.30 petang hari ini. Datang jangan tak datang. Merafak sembah daripada bumi UM melangkau bumi Putrajaya.
Adus… Rosak program. Anak dara Cik Husna ni betullah, tak puas hati lagi kut sebab aku kata tak nak balik untuk kenduri dia agaknya. Beria sampai sanggup merentas MEX dari Universiti Malaya sampai ke Putrajaya semata-mata nak jumpa aku. Iyan… oh Iyan…
Sebenarnya aku dah buat rancangan. Berkira-kira mahu pulang awal. Cuti selama dua hari sudah aku mohon dalam HRmis. Tak ker baik namanya aku menghargai kawan nak kahwin. Cuma, pengumuman belum sampai di Perak sana. Karang tak jadi, dah punah harapan orang.
Aku termenung, memikir sama ada mahu berjumpa dengan Iyan atau menunda ke hari lain. Kesian pulak kawan tu, desis hati kecilku. Lagipun dah lama rasanya tak jumpa dengan Iyan. Rindu pula dengan bakal pengantin yang sorang tu. Laju jari ke keypad.
Okey.
Jam di tangan aku belek. Sempat lagi untuk solat Asar dulu. Aku kalau dah masuk waktu kena solat dulu. Bukan nak tunjuk baikpun, tapi dah semacam amalan yang diterapkan oleh abah dengan mak sejak dulu lagi. Kata abah, esok-esok dekat akhirat sana, perkara pertama yang Allah nak tengok adalah solat. Pantang betul abah dengan mak kalau anak-anak buat lengah-lengah solat. Memang berbirat punggung dek rotan panjang jawabnya kalau asyik melangut depan televisyen bila azan berkumandang. Mak guna tangan aje. Piat telinga anak-anak. Macam nak tercabut jugaklah. Tapi, seksanya waktu kecil-kecil aje. Dah besar, dah boleh fikir semuanya. Barulah tahu sebab musabab abah dengan mak berkeras dengan kami adik beradik bab solat ni.
Pukul lima. Jam sudah berdenting. Aku mengemaskan meja yang penuh dengan surat-surat untuk diambil tindakan dan fail-fail projek. Memasukkan telefon dan purse dalam beg tangan. Selesai mengetip kad punch, aku laju menuju ke surau. Selesai solat, aku duduk seketika di bangku besi tepi surau. Melepaskan lelah dan penat.  Waktu tepat pukul lima memang bersesak kereta nak keluar. Baik tunggu sekejap.   
Mesti Iyan tengah berdebar dan menghitung masa untuk bergelar isteri. Sorang-sorang kawan aku naik pelamin. Lama-lama tinggalkan aku sendiri. Aku menghala pandangan kosong jauh ke depan.
“Keluar dating ker?” tiba-tiba kena sergah macam tu, memanvbng macam nak melompat dah aku rasa. Pucat sekejap muka. Tubuh yang dilabuhkan di sebelah aku dan kemudian membongkok untuk mengemaskan kaki seluar yang dilipat aku kerling dengan ekor mata. Tuan insiyur rupanya.
“A’ah..” jawabku mendatar. Ngee. Betullah tu. Dating, dengan Iyan. Baik aku bangun cepat-cepat, karang dibuatnya tuan insiyur mula membuka kertas siasatan, naya aku. Aku bingkas bangun, beg galas dengan beg kerja aku capai. Mahu ke tempat parking kereta dengan segera. Karang jenuh nak bersilat lidah pulak dengan bos aku ni.
“Sia-sia je dating, baik awak nikah terus.” Langkahku terhenti. Ada kuliah lepas Asar ker yang aku tak tahu bila wujud dekat surau al-Mahabbah ni.
“Apa-apa je lah.” Malas untuk memanjangkan bual. Rasa letih lebih menguasai diri. Bangun dan mula mengatur langkah menuju ke parking lot.
“Nani...” erk, keras badan. Langkah terpaku di lantai.
“It's better to be hated for what you are than to be loved for what you are not.”
Tuan insiyur bangun. Kemudian dia tersenyum sinis dan akhirnya kian menjauh sedangkan aku masih lagi terpinga-pinga mencari jawapan. Muka aku memang bukan muka seorang penipu agaknya kut. Agak lama aku memikirkan kata-kata itu sampaikan tuan insiyur pun sudah lama menghilang. Betullah tu kata-kata dia, lebih baik aku dibenci kerana diri aku yang sebenar daripada aku dicintai kerana kepura-puraan aku. 
Eh! Apa kena pulak dengan hajat nak dating? Fikir lagi Nani...
Maknanya; jangan menipu kata nak pergi dating sedangkan awak hidup single! Aku tepuk dahi! Waa…Badi Shakespeare sampuk tuan insiyur.

American Cheese Cake memang melazatkan tetapi terus mati selera aku bila lelaki ini melabuhkan duduknya berhadapan dengan aku. Sungguh! Aku rasa tertipu. Sangat-sangat tertipu okey. Dan Iyan awal-awal lagi sudah cabut lari. Takut agaknya Secret Recipe bergegar dengan amarah aku.
“Nani sihat?” pecah suasana sepi.
Pandanganku dilarikan ke luar restoran. Kolam buatan manusia. Rembang petang cukup mendamaikan namun hatiku tidak sedamai itu. berbaur rasa saling berperang sesama sendiri. Lelaki yang telah menghuruharakan hidup aku empat tahun yang lepas. Muncul kembali. Macam iklan Tora datang lagi!
Aku dengar dia mengeluh. “Nani...” naik ngilu gegendang telinga bila disumbat nada semacam itu.
“Yeop Apez nak apa?” potongku dengan nada yang sedikit tinggi.
“Nak Yang Nani!” Adus…
Rasa ringan je tangan nak melayang dekat pipi yang haram untuk aku sentuh itu. Pandai-pandai gunakan Iyan sebagai alasan tetapi dia yang nak jumpa dengan aku. Buat apa nak jumpa dengan aku, patutnya empat tahun lepas dia jumpa aku, bukannya sekarang. Empat tahun yang telah membuatkan hatiku terluka separahnya. Empat tahun dulu, hampir sahaja aku gagal. Sudahlah masa dia lafazkan ‘cerai’ tanpa nikah, lagi seminggu aku nak menghadapi peperiksaan akhir. Terkedu seketika! Merangkak aku mengutip sisa-sisa kekuatan untuk meneruskan kehidupan. Akhirnya hikayat cinta aku yang berkecai itu aku tahu sebab musababnya. Rupanya berpisah dengan aku untuk mengahwini cik doktor di Ireland sana.
“Nani...” ton suara yang dulunya sering aku rindukan. Dulu yer. Sekarang? Rasa semakin benci!
Stop Yeop Apez. Jangan nak karang hikayat pelik dekat sini.”
“Yeop sayangkan Yang.” Aku ketawa tanpa dipaksa.
Seketika aku lirik mata pada wajah itu. Kata aku, Yang bencikan Yeop.
“Keluarga kita sudah setuju.”
Bulat mataku. “Setuju apa?” tanyaku sedikit pelik.
“Yeop akan masuk minang Yang!” bagaikan kilat menyambar hatiku bila mendengar kata-kata Yeop Apez.
Aku hela nafas. Rasa macam tak cukup oksigen. “Jangan nak buat keja gila la Yeop.” Datar nada suaraku. Lelaki ini kalau aku berkeras, menjerit bagai nak rak sekalipun tak lut punya.
Yeop Apez ukir senyum. “Kerja gila apanya. Yeop nak nikah dengan Yang. Kerja muliakan namanya.” Bukan kerja gila lagi kalau macam tu. Putus tiba-tiba, kemudian balik tiba-tiba terus nak masuk meminang aku. Ingat aku ni dah tak ada kerja lain gamaknya. Dok melangut menunggu dia aje. Macamlah aku ni tak laku sangat. Erk? Yang pasti, ini memang kerja gila!
Dia menghela nafas “Nani dah ada orang lain?” tanya Yeop Apez perlahan.
Dah rasa macam nampak lampu menyala atas kepala aku.
“Ada!” jawabku sepatah dengan sedikit senyum sinis aku pamerkan.
“Siapa?”
“Nuradelia Hanani...” lembut panggilan itu membuatkan aku dan Yeop Apez masing-masing terdiam. Kerusi di sebelahku ditarik dan ada tetamu yang tidak kuundang sedang melabuhkan duduknya di situ. Gulp! Aku telan air liur bila tetamu itu mula menarik senyum segaris dan serentak keningku terangkat tinggi.
Senyuman lelaki ini terus mematikan senyuman Yeop Apez!
Dan aku mula menarik nafas lega.

“Saya cadangnya nak beli kek untuk tunang saya, nampak awak tadi. Muka ketat semacam je. Saya rasa tak sedap hati.” Terang tuan insiyur. Aku menghela nafas. Wajah sudah mampu untuk mengukir senyuman.
Riak muka Yeop Apez yang memang jelas nampak kecewa tidak aku hiraukan. Ada aku peduli dia kecewa ker sakit hati ker. Sama macam empat tahun lepas. Ada dia peduli aku tertungging terbalik dekat sini menahan sakitnya bila dikecewakan. Kali ni kita seri yer Yeop Apez.
Tanpa pamitan dengan kata-kata, jelingan matanya sudah cukup memaklumkan aku bahawa lelaki itu tidak mungkin akan mengaku kalah, dia berlalu begitu saja. Huluran salam tuan insiyur langsung tidak disambut. Bila ditinggalkan dengan tuan insiyur, baru mula rasa nak mengelabah pulak. Aci selamba muka tuan insiyur belum mampu membuatkan aku melepaskan nafas dengan lega. Yang pasti, aku Nampak banyak tanda soal sedang bermain atas kepalanya.
Bersedia Nani… satu…dua…
Point pertama. “Dating mende, muka macam nak ajak gaduh je.” Aku tayang sengih kelat.
Point kedua. “Siapa tu? Calon suami bukan rasanya sebab gaya awak layan macam calon musuh je.” Aku ketap bibir.
Point ketiga “Mesti hikayat cinta tak kesampaian kan?” membuatkan aku terus bungkam!
Aku tenung kek yang langsung tidak terusik. Mujur tuan insiyur menyelamatkan keadaan biarpun aku nampak wajah merah padam Yeop Apez menahan amarah. Adeh! Tangan laju sahaja memicit dahi bila migrain sudah mengucapkan hello.
“Hikayat cinta yang telah berkubur bos.” Jawabku perlahan.
Tawa kecil tuan insiyur lepas akhirnya. Angin monsun tropika tengah berhembus elok. Amat jarang melihat wajah tegang tuan insiyur jadi senyum manis. Tahu jugak senyum rupanya. Entah kenapa aku rasa tenang. Tanganku kedua-dua menongkat wajah.
“Nak kongsi hikayat cinta yang dah berkubur tu?” ulang tuan insiyur Izz Harriz dengan mimik muka lucu.
Naaa... kubur tak bertanda. Memang takkan jumpa dah.” Ujarku tenang.
“Terjun lombong tak?” makin giat dia mengusik aku. Bos yang dingin beku, asyik meroyan rupanya tahu jugak makna nak buat lawak sakat keji. Bravo!
“Tak.. Terjun bendang tepi rumah je.” Kali ni pecah tawanya sampaikan beberapa orang pengunjung di restoran itu sudah mula menoleh pada meja kami dan berbisik-bisik. Kesian, boyfriend dia orang tak betul! Kali ini aku pulak yang ketawa dalam hati. Agak-agaklah Nani kalau nak buat lawak pun.
You deserve for the best one.” Kata tuan insiyur setelah tawanya reda. Mungkin. Lama-lama, aku angkat bahu. Siapa tahu kan? Betullah kata Fida, aku patut buka hikayat baru.
Selesai membayar, aku beriringan dengan tuan insiyur keluar daripada restoran. Keluar dengan hati yang tenang. Jam sudah menginjak ke pukul 7 petang. Tak lama lagi bakal masuk maghrib.
“Okeylah bos, terima kasih kerana menyelamatkan saya tadi.” Ucapku sambil tersenyum.
Dia buat muka pelik. “Menyelamatkan in terms of?”
Aku tarik senyum segaris. “Apa-apa ajelah…”
“Nani, saya suka kalau awak senyum. Dan saya cukup tak suka bila orang perempuan asyik masam je.” Erk… Bila masa pulak aku masam. Kut iyer sebab tekanan kerja. Ngee.. sah, bos telek muka aku di pejabat!
 “Okeylah, jaga diri baik-baik.” Pesannya sebelum memberi salam dan mula melangkah pergi. 
Lama aku pandang tubuh lelaki itu sampai dia menghilang di sebalik orang ramai. Tersenyum mengingatkan kebetulan yang terjadi. Pertolongan yang hadir. Betul, itulah bantuan yang Dia hantar kerana Dia tahu aku tidak mampu untuk menghadapi karenah lelaki bernama Dr. Hafez Nubhan itu. Kusut hidup bila sebaris nama itu meniti di bibir.
Jadi, ke mana kita cik Nuradelia Hanani? Hati tengah gundah gulana ala-ala melankolik mahu terjun bangunan baik cari tempat istimewa. Mana lagi tempat yang istimewa lagi sempurna untuk kita perhambaan diri serta meluahkan segala rasa. Rumah Allah!
Erm, masjid! Perfect place!
Tak tunggu lama, aku pusingkan tubuh dan kaki mahu mengatur langkah.
“Ouch…aduh!”
Kepala aku terhantuk dengan dada seseorang. Bila aku dongakan muka sambil tangan menggosok kepala, jantung terasa bagaikan terhenti.
“Eh, Dr. Am...”
Terpacak tubuh yang bersalut tee dengan slack di depan aku. Riak wajah yang membuatkan aku rasa nak buat-buat tak kenal aje. Ini dah macam muka suami marah bila tertangkap isteri yang curang! Ngee.. Luar alam dah fahaman kome tu Nani. Aku telan liur. Sorotan mata yang amat tajam. Tiba-tiba aku naik seram!
Dia menghampiri aku seraya berbisik di tepi telinga. “Siapa tu?”
Dan-dan rasa kepala berdenyut sakan!

No comments:

Post a Comment