Monday 16 December 2013

Lelaki Januari (Bab 6): Hafizah Iszahanid


ALI SYUKRI pulang lewat kebelakangan ini. Setahu aku, kuliahnya tiada sebelah malam. Kadang kala, dia pulang waktu aku sudah lena. Dan keluar ke kuliah seawal mungkin. Ali Syukri sedikit aneh sejak pulang dari Malaysia.
Entah, mungkin dia masih terasa hati kerana pertengkaran dulu. Kerana aku enggan hamil, kerana dia menemui pil-pil perancang dalam beg kuliah. Tapi tidak mungkin. Saat aku jatuh sakit dulu, dia setia menunggu. Setia menjaga dan setia melayan kerenahku. Dia membasuh lantai yang kotor dengan muntahku. Dia sangat sempurna di mataku saat ini.
Hampir dua minggu pulang dari Malaysia. Tapi dia terasa sangat dingin. Dingin bagai pertengahan musim sejuk. Hatinya juga terasa beku dan keras.
Dia tidak banyak bercakap. Hanya emm dan aaa.. atau paling tidak oklah. Itu saja. Hari cutinya, dia menghabiskan masa libur dengan kawan-kawannya. Kalau di rumah, dia lebih banyak menghadap buku.
Sebagai pelajar perubatan dia memang sibuk. Aku fahami itu. Malah ada kala dia lebih banyak masa di hospital dari di rumah.
Kami sudah lama tidak duduk minum kopi bersama. Sudah lama tidak meluangkan masa untuk menonton filem bersama. Aku jadi rindu dengan dia, Ali Syukri. Dengan si suami.
Aku rindu dengan bebelannya, aneh ! Selalunya, setiap pagi dia akan bangun pagi dengan membebel, menyumpah seranah, ‘kenapalah aku apply buat medic!’ Kemudian dia akan berkemas, bergegas ke kelas jam 9 pagi dan selalunya sarapan pagi sesudah itu.
Aku seakan mampu menghafal jadualnya. Isnin dan selasa selalunya penuh dengan kelas sains biologi, anatomi kadaverik kemudian bergegas ke pusat sumber membuat rujukan. Selalunya kelas berakhir jam 5 petang.
Antara kelas pagi dan petang selalunya ada beberapa jam senggang. Katanya dia menghabiskan masa di pusat sumber atau pusat Islam berdekatan. Cuba mencuri tidur. Balik ke rumah, dia pernah tapi terlajak tidur dan hanya masuk ke kelas sesudah setengah jam kelas bermula. Lalu, dia tidak mahu lagi balik. Katanya, lebih selesa berdiskusi dengan kawan.
Rabu. Emm.. rabu MIS day.. selalu Syuk menyebut begitu. Medicine in society. Entah apa-apalah yang dibuat merangkumi hingga perubatan undang-undang dan sebagainya. Mungkin dari situ, dia rapat benar dengan Wairah.
Ya, Wairah.
Perempuan itu mengkhusus dalam bidang perundangan dan pernah juga Syuk menyebut dulu dia lebih cenderung pada medical law.  Aku tarik nafas panjang dan melepaskannya perlahan. Entah mengapa menyebut nama Wairah membuat hatiku bergetar, cemburu.
Aku berdiri di jendela. Merenung jalan yang membelah rumput hijau. Memandang dan merenung dengan harapan yang mercup, Ali Syukri akan memandu pulang.
“Hey, ingat senang ke nak study medical law?,”
Aku tiba-tiba teringat pada perbualan manja antara Wairah dan Syuk kelmarin. Kelmarin petang, Wairah tiba-tiba datang ke rumah kami. Katanya mahu menghantarkan buku-buku rujukan untuk kelas Medical Law untuk Syuk.
Aku yang membuka pintu dan menyambut Wairah yang wajahnya tidak senyum. Dia melihat aku dan terus menujahkan soalan;
“Syuk mana?,”
Eh, sudahlah datang rumah orang terjah begitu sekali, sibuk pula bertanya mana Syuk. Hatiku waktu itu sudah panas mengelegak. Mahu saja aku bahasakan Wairah di situ juga. Tapi belum sempat aku buka mulut, Syuk tiba.
“Wai.. alahai terima kasih sudi datang hantar buku-buku tu..,”
Terus aku menjadi halimunan antara mereka. Wairah terus mendapatkan Syuk di ruang tamu. Di atas meja kaca, Wairah bentangkan beberapa naskhah buku dan jurnal undang-undang.
“Laila, maaf.. boleh tolong buatkan kopi.. saya perlukan bantuan Wairah untuk tolong ajar saya medical law.. tolong ya…,” Syuk memberitahu dengan lembut . Aku masih di pintu. Kaku. Wairah yang biadap membuat aku sakit hati sungguh.
Senyumnya padaku seolah-olah mengejek, hari ini aku mem besar ! eh kurang ajar.
“Laila, kalau buat kopi.. I tak nak manis sangat untuk I buat yang kurang manis, please..,” amboi, memberi arahan pula si Wairah ni.
Kecil saja aku pandang Wairah itu. Aku tidak perlu meroyan untuk balas kebiadapan Wairah. Dengan secawan kopi pun aku boleh membalas dendam. Aku senyum dan melangkah ke dapur.
Dari dapur, aku mendengar suara Wairah merengek-rengek manja. Alahai gedik sungguh. Bukankah aku ini isteri yang sah? Aku pun tidak pernah bersuara manja yang disengajakan sebegitu.Sebab suara aku memang manja, emmm…
Aku tidak mendengar biji butir perbualan mereka, tapi aku mendengar suara Wairah yang seakan sengaja dilentuk-lentuk, dikendur-kendur menjadi manja,
“Syuk tahu tak, dalam kes pasangan Steward tahun 2009, mereka diberikan pampasanan 74 juta pound tau dalam kes Stewrard lawan Doktor Friday .. kita sebut doc fri.. sebab kes ini doctor itu didakwa cuai waktu menyambut kelahiran bayi itu menyebabkan dia berhadapan dengan cerebral palsy,
“Alah.... jenuh la jadi doktor, salah beranak pun doctor kena sama ke ? Suara Syuk sama naik manjanya, menyampah pula aku!
“Jadi doktor bagus, banyak pahala..,” Wairah mengekek kecil.
Ha, sekejap lagi kau tahulah Wairah!, aku mengumam sendiri.
‘Balik pada kes doktor jumaat tu..,”
“Apalah you, doktor jumaat pulak..,”
“Iyalah.. doc Friday kan?,” mengekek lagi tawa Wairah. Ish.. mengedikkkkkk!!!
“Ok.. ok.. dalam kes tu, mahkamah mendapati, Dr Friday bertanggungjawab kerana tidak berhati-hati dalam proses bersalin, anak mereka Sofia.
“You tahu tak Syuk, kes ini banyak bermain dengan emosi tetapi bukti pun perlu kukuh. Dalam kes macam ni, you need a good lawyer like me”.
Uweek… nak muntah aku!
“Kopi dah siap ya encik-encik dan tuan-tuan…,” aku tersengih-sengih sendiri sambil menatang dua cawan kopi. Cawan biru yang selalu Syuk guna untuk Syuk dan cawan pink yang selalu aku guna untuk Wairah. Sumpah, selepas ini cawan pink itu akan aku campak dalam tong sampah!
Aku meletakkan dua cawan kopi di atas meja.
“Terima kasih sayang,” Syuk menyambut waktu aku menghulurkan cawan biru. Untuk Wairah aku biarkan saja di talam. Pandai-pandailah dia !
Syuk terus menghirup kopi itu.
“Manis macam Laila,” Syuk memandangku dengan senyum, aku sengih. Lebar.
“I punya yang ini ya?,” Wairah menyampuk. Aku hanya senyum. Kemudian aku berlalu.
Aku melihat Wairah meneguknya. Kemudian wajahnya jadi kelat. Aku ketawa sendiri.. ha, tadi kan kau kata, kau nak yang kurang manis.
“Kenapa Wai?,”
“Emm.. tak de.. ok.. ok..,” wajah Wairah berkerut-kerut. Setiap garis wajahnya bagai memancarkan setiap saraf lidah yang tersentak dengan pahitnya kopi. Kah kah kah.. padanlah muka. Enam sudu kopi pekat ku letakkan di dalam cawan tanpa gula tapi 10 sudu garam. Rasanya? Tuhan sajalah yang tahu.
“Are u ok ?,”
“Kopi ni tak de gula..,” Wairah terus meletakkan cawan kopi ke atas piringnya.
“Isteri you tak suka I datang sini,” Wairah terus berkemas. Buku-buku di atas meja diambilnya dan disumbat dalam beg.
“You nak pergi mana?,”
“Balik..,” Wairah mula berwajah sedih.
“Wai..,”
“I nak balik…,”
Dan pintu berdentum.
“You buat apa?,”
Syuk datang ke dapur hanya untuk melihat aku ketawa suka seorang diri.
Aku terkejut.. emmm.. emm….
Syuk senyum mulanya, kemudian ketawa. Kuat dan makin kuat.
“Burukkan muka dia menahan rasa pahit kopi?,”
Aku angguk.
“Berapa sudu awak letak?,”
“Sepuluh… tapi bukan gula, garam”
         “Subhanallah.. patutlah dia bergegas balik..,”

No comments:

Post a Comment