Monday 2 December 2013

Hatiku Tertinggal di Manchester (Prolog): Eyla Myra

JARI JEMARI RUNCING milik gadis berkulit kuning langsat itu menampar lembut permukaan air. Ada segaris senyuman yang menarik pangkal bibirnya di kala itu.
“Kau rasa siapa yang kahwin dulu antara kita bertiga?” soalan cepu gangsa itu diajukan kepada dua lagi teman yang berada bersebelahan.
“Huh?”
“Apakah?”
Nainaa dan Lola dah terangkat kening. Takde angin ribut taufan soalan macam ni pulak yang nak ditanya? Dah macam takde topik lain budak sorang ni.
Gadis itu hanya tersengih sumbing melihat reaksi mereka. Aku tanya salah timing ke?
“Entah tapi rasanya aku yang paling lambat kut,” balasnya lagi sambil mengenyitkan mata nakal.
Angkatan budak berdua itu sudah mula berpandangan sesama sendiri sebelum mata masing-masing jatuh pada wajah insan yang melontarkan persoalan sebentar tadi.
Err…”
Lola menggaru kepala yang tidak gatal.
“Kau melalut merapu apa ni beb? Aku tahu la kita sekarang ni duk sakan riang-ria tengah tunggu result SPM. Takkan kau dah buat perancangan masa depan nak kahwin kut?” sampuk gadis yang bernama Nainaa itu pula.
Myra Isabella sekadar menggelengkan kepala. Ada senyuman kecil yang mula menghiasi pangkal bibirnya.
“Aish kau ni, kan aku dah cakap aku rasa aku yang paling lambat. Ulang suara, L.A.M.B.A.T. Korang pun dah ada buah hati masing-masing, tinggal aku aje yang masih forever alone. Masuk logik la kalau aku cakap macam tu, kan?” balas Myra lagi sambil memandang tepat ke arah wajah-wajah sahabat baiknya itu.
Nainaa mencebik.
Ceit! Forever alone kunun, pigi daa... Diri sendiri yang jual mahal siapa suruh? For your information Cik Myra Isabella, aku tak ambik port la bab-bab boyfriend bagai ni tapi kalau Si Lola ni ye. Entah-entah memang dia yang kahwin paling awal,” gadis bermata bundar itu menjawab selamba.
Lola tersedak macam baru lepas tercekik biji rambutan. Pandangannya ditala ke arah Nainaa Azzuana yang dah mempamerkan sengih dengan riak wajah tak bersalah.
“Banyak la kau tak ambik port padahal ramai aje boyfriend keliling pinggang. Haa… Si Rezza Shah tu nak campak dekat mana? Dalam tong sampah? By the way, mamat malang mana pulak yang suka aku ni?” Myra bertutur dengan anak mata yang menikam tepat ke arah Nainaa sambil melontarkan butir-butir pasir yang kecil itu ke hadapan.
Member yang lagi sorang petik jari selamba.
“Mamat yang bernama Faris Iskandar kut,” Lola bersuara setelah sekian lama mendiamkan diri sambil matanya dikenyitkan ke arah Nainaa yang sudah tergelak sakan.
Myra Isabella menjulingkan matanya ke atas, merenung langit biru yang terbentang luas bagaikan tiada penghujung.
“Tolong la jangan sebut nama dia, korang ni kasi spoil mood aku aje. Nama dia tu takde dalam senarai korang tau tak? Siapa nak mamat flirting tak kena orang tu? Semua dia bedal aje,” tukas gadis itu sebelum menghadiahkan satu jelingan membunuh kepada Nainaa dan Lola yang sudah menghamburkan tawa.
Ececece… mulut kata lain hati kata lain, padahal kalau terserempak dengan dia mata bersinar terlebih wavelength. Aku yang duduk dekat sebelah ni pun boleh terasa auranya,” giliran Lola pula membalas.
Myra sempat menghadiahkan jelingan tajam buat Nainaa dan Lola yang duk menyakat sakan.
“Banyak la korang punya aura! Aura kebendanya?” soalnya dengan kening yang dah bertaut, bengang agaknya.
Heh!
“Aura pembunuh bersiri!!”
Serentak Nainaa dan Lola bersuara dan ketawa mereka berdua pecah bersama, meninggalkan Myra yang sudah masam mencuka.

No comments:

Post a Comment