Wednesday 13 November 2013

Sekaki Payung Merah Jambu (Prolog): Orked V



Sayang Tunggang jauh ke hulu,
Gunung Gading nampak melintang;
Hatiku bimbang dari dahulu,
Putih kuning di mana menghilang?

DIA JAJA. Pertama kali dia kenalkan nama, aku tersilap panggil dia sebagai Jajan. Jajan itu kalau dalam bahasa basahan bermaksud snek. Sejak hari itu, setiap kali kalau aku sakit hati dengannya, aku akan sengaja memanggilnya ‘Jajan’. Dia suka makan keropok ikan. Tambahan lagi kalau keropok ikan dari Terengganu. Kalau hendak rasuah dia mudah saja. Bagi saja keropok ikan atau keropok losong dari Losong 14. Mesti dia tidak tolak. Kalau orang lain mata duitan, dia ‘mata keropok ikan’. Teringat pula iklan maggi asam laksa. Pelakon iklan itu kata “kalau nampak ikan, mesti teringat maggi asam laksa”. Kalau aku pula, kalau ternampak keropok ikan, mesti teringat Jaja.
Aku tidak pernah kenal perempuan seperti Jaja. Jaja dengan sikapnya yang tersendiri. Jaja yang seringkali menyebabkan aku sakit hati sejak dari mula lagi. Tetapi Jaja inilah yang satu-satunya membuka mata aku.
Seseorang yang mampu membuatkan aku memandang segala perbuatannya sebagai rasional walau pada mulanya aku akan berasa hilang akal jika aku sengaja merasionalkan tindakannya. Pada pandangan orang lain, dia hanya perempuan biasa. Tapi, lama kelamaan aku berasa susah hati jika dia tidak datang menyusahkan aku lagi.

 

No comments:

Post a Comment