Friday 8 November 2013

Busana Nana (Bab 5): Saidatul Saffaa



HUJAN.
Sudah!
Nana garu pangkal leher. Macam mana nak pergi kerja ni? Hujan macam tak nak berhenti aje ni. Selalunya dia jalan kaki saja pergi kedai Kak Zatil. Rumahnya dengan kedai Kak Zatil ni dalam lima belas minit jalan melenggang. Jadi... tak adalah dia nak susah hati. Tapi... bila hujan lebat macam ni... dia pun jadi takut(atau malas) nak keluar pergi kerja.
Payung semua rosak. Kalau ada payung dan dia nak berpayung di tengah hujan ribut macam ni pun... hanya ada tiga kemungkinan saja yang akan terjadi padanya;
Satu, dia akan sampai dengan selamat di kedai Kak Zatil... tapi basah kuyup dek tempias.
Dua, dia tak sempat sampai sebab payungnya bakal diterbangkan angin kuat ketika ini.
Tiga, dan minta-minta dijauhkan, payungnya dipanah petir. Dan dia nauzubillah, hangus. Wassalam.
Lopak-lopak air mula terbentuk di jalan depan rumah. Nana garu kening, garu kepala.
“Nana, tak siap lagi?” Riak pelik memenuhi wajah Mami. “Tak kerja ke yang tak pakai tudung lagi ni?”
Nana melepaskan langsir yang dia selak sedikit tadi untuk melihat keadaan di luar. “Hujan lah. Macam mana ni Mami?”
Mami melangkah mendekatinya. Langsir yang Nana selak tadi, Mami selak sekali lagi. Nak pastikan keadaan di luar teruk sangat atau anak dara dia ni yang sengaja bagi alasan tak nak pergi kerja. “Hantarlah mesej pada Kak Zatil. Cakap payung rosak. Minta tolong dia jemput Nana dari rumah. Kalau nak redah hujan ni... basah kuyup pula bila sampai di kedai.”
Nana berpaling. Ala... ingatkan Mami akan cakap, ‘tak apalah, Nana mintak cuti daripada Kak Zatil. Tak payah pergi kerja’. Sekali... hmm... dalam mimpi ajelah dengar Mami cakap macam tu. Hari tu dia duduk lama sangat di rumah pun, Mami membebel tiap hari suruh kerja.
Hmm... okeylah. Nana cuba telefon.”
“Eh jangan telefon!” Mami melarang keras. “Nanti kena panah petir hujan-hujan macam ni angkat telefon.”
Nana cuak. “Betul ke?”
“Nana tak baca berita, ada seorang budak sekolah dekat Terengganu kena panah petir sebab bercakap guna telefon bimbit dua tiga hari lepas.”
Dia menelan air liur.
“Rentung budak tu katanya.”
Muka memang tak tahu nak buat macam mana lagi dah. Isy! Nauzubillah. Nasib baik Nana belum telefon lagi.
“Hantar mesej aje.”
Nana angguk bersungguh. “Ya. Nana hantar mesej aje.”
Nana muda lagi. Amal tak cukup lagi. Tak mahulah dia tiba-tiba mati dalam keadaan macam tu. Harap-harapnya, nanti bila Nana mati... biarlah ketika itu iman Nana berada di tahap yang tinggi dan dosa-dosa Nana diampunkan semuanya. Tanpa sisa.
Amin!
Dia mengaminkan doa dalam hati.
Orang kata, bila hujan turun... kita digalakkan untuk banyakkan doa kan?



BEG yang berisi sepasang baju kurung, dompet dan telefon bimbit digalas ke bahu. Langkahnya dibuka besar-besar, separuh berlari ke arah kereta Kak Zatil yang sedang menunggunya di luar pagar. Namun, dia berhati-hati agar lopak air tidak terpercik dengan dahsyat ke kain yang dipakai. Nanti dia kena jemur kain ni pula kalau basah kuyup. Cepat-cepat dia membuka pintu kereta muat-muat badan dan meloloskan tubuhnya ke tempat duduk sebelah pemandu.
Sorry Kak Zatil...” Nana menyapu titis-titis air atas kepala dan muka.
“Tak ada apalah. Mana tahu nak lebat macam ni kan...” Tangan Kak Zatil menukar gear ke ‘D’. Serentak dengan tayar kereta bergerak, mulut Kak Zatil bergerak membaca bismillah. Wiper bergerak laju mengalihkan titisan air hujan yang menimpa cermin.
“Nak redah takut nanti Nana sampai kedai dah kuyup.” Mata Nana sesekali memandang ke arah luar kereta. Lebat betul ni. Jalan pun tak nampak. Sesekali percikan air tersimbah ke cermin Perodua Myvi yang dinaikinya ini.
“Ribut ni. Kalau kakak jadi Nana pun kakak tak berani nak redah.”
Jalan keluar dari rumahnya ke kedai Kak Zatil melalui kebun getah. Kak Zatil memandu perlahan sekali. Nana memerhati ke langit dari cermin tingkap kereta. Ranting-ranting meliang-liuk ditiup angin kuat. Awan gelap sampai nampak bayang ranting saja yang bergerak dipukul angin. Heee.... seram! Okey macam ni... Nana jadi penakut sebab banyak sangat cerita hantu dalam kotak hitam atau televisyen di rumah tu tau! Sebenarnya Nana ni bukan penakut. Okey. Sekian penjelasan. Titik.



“ASSALAMUALAIKUM, cik...”
Suara yang memberi salam dari muka pintu menyebabkan Nana beralih daripada kain kapas kedut-kedut yang sedang diguntingnya. Alamak! Ada lelaki datang. Nak ambil baju ke nak tempah baju?
“Wa’alaikumsalam.” Nana bangun. “Ya, boleh saya tolong.”
“Cik Zatil ya?”
“Eh... bukan saya Lubna”
“Oh...” Lelaki itu nampak keliru. Terus digagaunya telefon bimbit dalam poket. Menelefon entah siapa.
“Helo, mama?”
Nana masih tercegat di muka pintu. Menanti penjelasan seterusnya.
“Ha... namanya Lubna ma, bukan Zatil.”
Mata Nana bulat. Orang ni cari Kak Zatil. Memang betul dah! “Sekejap encik. Ni memang kedai Zatil.”
Lelaki itu terlongong memandang Nana semula. Suara yang keluar dari corong telefon bimbit sudah terwap ke udara sebelum memasuki telinganya. “Apa?” soalnya sekali lagi mengalihkan telefon bimbit dari telinga.
“Ini memang kedai Kak Zatil. Saya pembantu kedai.”
“Oh... macam tu.” Telefon kembali dilekapkan ke telinga. “Ha... mama. Tak apalah. Bye.” Talian diputuskan. Kaki dilangkah mendekati cik pembantu kedai. Apa namanya tadi...? Entah. Tak kisahlah.
Nana angkat kening, dengan isyarat bertanya ‘jadinya?’.
“Saya nak ambil baju mama saya. Baju Datin Mah.” Tenang lelaki itu menuturkan.
Oh... anak mak Datin hari tu rupanya. “Encik ada bawa resit tak?”
Kerutan mula muncul di dahi lelaki itu. “Kena bawa resit ya?”  Itulah padahnya bila tak tanya mama siap-siap.
Nana angguk. Kalau tak bawa resit, mana saya nak tahu baju mana yang encik nak ambil. Alahai! Nana nak aje jawab macam tu, tapi tak sampai hati. Sebab ... lelaki tu nampak comel!  Terutamanya bila dia buat kerut-kerut dahi sekali dengan kening tebalnya. Cuma kening tebal dan tajam itu jadi mendatar dan syahdu bila tuannya berkerut... macam takut-takut dan keliru tu.
“Kejap... saya telefon mama balik. Tanya baju yang mana.”
Ayat lelaki itu yang seolah-olah tahu saja apa yang Nana bebelkan dalam hati terus memutuskan pujian yang sudah berbunga-bunga mekar. Nana terus mengalih pandangan segera ke arah jalan raya yang depan sana. Melihat kereta lalu-lalang. Tidak mempedulikan perbualan lelaki itu dan emaknya.
Hesy! Anak teruna orang ni kau duk tenung ni tahu tak?
“Cik... katanya, kain chiffon warna oren.” Jemarinya menekan butang merah untuk memutuskan talian.
“Oh... sekejap. Saya cuba cari.” Nana cepat-cepat berpusing melangkah ke arah plastik bahagian pakaian yang sudah siap dijahit.
Kain chiffon oren.
Dia selongkar plastik-platik yang berada di situ cepat-cepat. Plastik pertama, kain kapas Inggeris warna kelabu. Plastik dua, kain sutera warna oren. Oren dah betul, kain pula yang lain. Letak balik. Plastik ketiga, oren. Ditarik sedikit kain itu keluar daripada plastik untuk memastikan jenis kain chiffon. Nana senyum lebar. Ada resit yang distapler di mulut plasti bertulis Fatimah. Fatimah, Datin Mah. Logik kan? “Haa... ni kain chiffon warna oren.”
“Betullah tu agaknya.” Nak melompat jantung Nana bila dengar suara betul-betul di belakangnya. Cepat-cepat dia berpusing ke belakang. Anak mak Datin tu duk berdiri belakang dia dari tadi agaknya tengok dia selongkar plastik. Ya Allah... dahlah tertunduk-tunduk, tertonggeng dia duk selongkar plastik tadi. Muka yang dah biru hijau ditundukkan. 
Phew! Nasib baiklah kedai Kak Zatil ni belum dipasang pintu kaca. Kalau dah dipasang dan tertutup... takut juga dia berduaan dengan lelaki ni. Nanti timbul fitnah pula. Nana cepat-cepat ke meja ‘pendaftaran’ yang ada di pintu bilik belakang. Oh, sebenarnya di meja itu ada resit-resit dan duit sikit. Tapi duduknya dalam bilik. Kalau ditayang depan pintu yang terbuka luas ni... senanglah orang masuk nak rompak.
Dia sedar yang anak mak Datin tu terus mengekor dia. Cepat-cepat dia berhenti melangkah dan berpusing.
“Encik tunggu di luar kejap ya. Saya tulis resit bayaran.” Itulah kerja di kedai Kak Zatil. Resit tempahan suku, resit bayaran suku.
Lelaki itu tak jadi mengekor Nana ke bilik belakang. Dia terus berpatah balik, berdiri tegak di muka pintu kedai dengan beg plastik di tangan.
Nana cepat-cepat menulis resit dan mengoyaknya. Dia tak mahu pelanggan tertunggu-tunggu. Tambah pula, lelaki. Isy... seganlah Nana. Dia melangkah keluar dari bilik belakang, menuju ke tempat lelaki itu terpacak.
 “Cik ambil tempahan baju Melayu tak?” Lelaki itu menyoal sebaik saja resit dan duit kertas bertukar tangan.
Nana mendongak sedikit. Tadi dia di depan kedai, lantai luar kedai kan rendah sikit daripada lantai dalam kedai. Tak payah nak mendongak untuk melihat lelaki yang tingginya lebih sekaki dari Nana. Bila lelaki itu berdiri atas lantai kedai sekali dengan Nana, sungguh terasa kerendahan dirinya.
Baju Melayu? Kak Zatil ambil ke tidak ya? Ambil kut. Kan jahit baju Melayu tu lebih kurang macam baju kurung saja. “Encik nak baju Melayu teluk belanga ke cekak musang?”
Lelaki itu terlongong sekali lagi. “Err... yang ada kolar tu.” Tangannya dibuat seolah-olah membetulkan kolar baju kemejanya. Tubuhnya bersarung baju kemeja yang sudah lembap dek peluh daripada lawatannya melihat tanah yang ingin dijual di Tanjung Lumpur sebab mama suruh dia singgah ambil baju mama semasa waktu rehat makan tengah hari.
“Oh... baju Melayu cekak musang. Encik pernah tempah baju Melayu di sini tak?”
Geleng.
Hmm... encik ada bawa baju contoh tak untuk ukuran saiz.”
Lelaki itu menggeleng sekali lagi.
Nana telan air liur. Matilah Nana! Takkan Nana nak ambil ukuran badan dia!
Sebab pertama; Nana seorang sekarang ni.
Kedua; Tak reti! Kak Zatil tak ajar lagi macam mana nak ambil ukuran.
Ketiga; Dia tu lelaki. Nanti, Nana ter-pegang dia pula. Lagi banyak masalah!
Adoi! Kenapalah kau tak cakap aje tadi yang kedai ni tak ambil tempahan baju lelaki. Haih....
Nana tak tahu nak buat muka macam mana lagi dah. Dan tak tahu nak cakap macam mana juga tentang lintasan-lintasan yang sedang bertembung di simpang otaknya.
Hmm... sebenarnya encik....” Lambat-lambat dia menuturkan. Matanya dilarikan daripada memandang terus lelaki itu. “Saya... baru belajar. Tak reti ambil ukuran baju Melayu. Tapi, kalau nak tunggu Kak Zatil balik... lambat lagi.” Mata Nana singgah di muka jam. Dua jam lagi baru Kak Zatil balik.
“Jadi? Tak ambil tempahan lah ni?” Belum sempat Nana menghabiskan ayat, lelaki itu sudah memotong.
“Eh... bukan. Macam ni...” Nana menegakkan kepala. Biar nampak penuh keyakinan sikit. Dia risau kalau dia yang jadi punca pelanggan Kak Zatil lari. “Apa kata, kalau encik datang sekali dengan sampel baju encik bila-bila masa. Ataupun... kalau tak ada sampel, encik datang sini dalam pukul 4.30 petang nanti. Boleh?”
Lelaki itu senyum, angguk. “Nanti dalam pukul 5 petang saya datang balik.”
Fuhhh! Lega....

No comments:

Post a Comment