Tuesday 17 September 2013

Sungguh, Aku Jatuh Hati (Bab 5): Zarra Zuyyin


AHAD datang lagi!
Hari yang mendamaikan. Rutin harian, usai solat subuh dan baca al-masturat, aku bergegas masuk ke dapur. Entah angin apa yang berhembus, celik aje mata teringat nasi lemak. Bagai terasa-rasa di tekak. Nasi lemak air tangan mak, memang sedapnya mengalahkan nasi lemak yang MAS hidangkan atas pesawat! Betul, memang aku tak tipu. Tanyalah sesiapapun, makan di hotel yang tarafnya sembilan bintang sekalipun, nikmat makanan itu takkan sama dan takkan sesedap masakan seorang ibu hatta cuma nasi goreng kampung semata.
Bukannya susah sangatpun. Tapi hairan jugaklah. Sukatan semua ikut resepi mak. Bahanpun sama macam yang mak guna. Bila rasa, tetap tak sama macam yang mak masak. Huwaa... ini yang rasa mahu meleleh airmata pagi-pagi ahad yang sepi begini.
Itu fakta, bukan auta!
Berketang ketung seorang diri dalam dapur. Budak-budak serumah yang lain menyambung tidur, yelah pagi tadi game EPL tamat pukul tiga pagi. Bersorak dalam rumah aje. Mahu mata tak jadi mata kelawar. Tidur siang, jaga malamlah jawabnya.
Teringat pula Cik Suzuki pucat lesi aku yang dah lama tak mandi manda. Minggu lepas semedang sibuk. Asyik keluar daerah. Dua hari ke Perak, kemudian turun ke Pahang pulak. Terbang naik ke Kelantan. Melompat negeri, tawaf satu Semenanjung kaedahnya. Melawat projek-projek yang terbengkalai dan dikategorikan sebagai projek sakit sampaikan aku yang naik semput.  Semuanya dilakukan sekali harung. Tuan insiyur ke Sabah dan Sarawak. Aku, sebelah Semenanjung. Adeh…Itu yang rasa minggu lepas aku sibuk mengalahkan pak menteri lagi lagaknya.
Pashmina lebar warna biru muda aku lilitkan bagi kemas menutup aurat. Baju lengan panjang dengan seluar track suit warna hitam aku sarung. Bak kata Dijah, Cik Suzuki aku macam keluar bengkel buruk je. Kesian cik Suzuki aku. Dahlah pucat lesi, berdebu semacam aje. Terlantar di rumah seminggu.
Timba kosong aku capai kemudian letakkan di bawah paip air. Tegakkan badan kemudian mencapai botol shampoo lalu dituangkan dalam timba itu. Agak-agak cukup, aku campak span kuning kemudian kepala paip air aku pulas. Menderu turun masuk dalam timba dan buih-buih sudah naik. Aku duduk mengcangkung depan timba. Agak-agak suku air sabun dalam timba aku terus pulas tutup paip air. Tangan sudah meramas-ramas span yang berat dengan air sabun. 
Aku tegakkan badan aku kembali. Timba aku letakkan berhampiran dengan kereta. Paip air yang panjang aku buka gulungannya. Paip air utama aku pulas. Perlahan-lahan air aku halakan ke badan kereta. “Kita mandi yer cik Suzuki. Kesian, bercomot sakan kome ye. Sorrylah, minggu ni puan kome semedang sibuk. Nasib kome lah dapat puan macam teman ni.”
“Awak cakap dengan...”
“Opocot mak kau!” tangan aku yang sedang menghalakan getah paip air ke badan cik Suzuki terus ditalakan ke kanan.
Ayatnya pecah dua. “Kereta.” Aku telan liur. Muka dan badan pemilik suara yang menyergah aku sudah kuyup.
“Awak!” jatuh getah paip air. Tergamam dan kaku seketika. Mak ai, apa dah jadi? Aku tersiram anak teruna orang. Adus...
Tangannya pantas meraup wajah yang basah dengan air. Aku rasa tertelan jugak kut. Sebab air tu terpancut tepat ke muka. Itulah pandai sangat, sergah orang tak bagi salam. Inilah akibatnya!
“Awak... saya dah mandi pagi tadi.” Tawa yang aku tahan akhirnya terletus juga. Kuyup anak teruna orang aku siram. Hai lah Nani, mahu cipta skandal ker? Aku buat-buat biasa sahaja. Getah paip yang jatuh aku kutip lalu aku pulas paip air untuk tutup alirannya. Dan segala tingkah aku terasa canggung bila tahu ada mata yang galak memerhatikannya.
“Lain kali bagi salam. Mujur saya tersiram air, kalau saya telangkupkan awak dengan timba tu macamana?” Pecah tawa Dr. Am. Erk... kenapalah aku terlebih mesra alam sangat pulak. Rasa mahu tampar mulut sendiri. Nak ke kiri pun rasa salah, nak ke kanan pula rasa tak kena. Huisy, apa aura tuan doktor jangkit dekat aku ni.
Tawanya masih lagi bersisa. “Awak ni melatah rupanya.” Baru teringat. Aduhai, malunya. Dah lah melatah, kemudian siram dengan air. Wah, berapa banyak malu yang aku dah buat pagi-pagi ni.
“Err... tindakan refleks.” Jawabku bersahaja. Rasa aku tadi macam sunyi sepi. Tak ada orang pun. Adus… Mujurlah aku tidak berdondang sayang atau zapin kuda kepang, kalau tidak memang tayangan percuma ajelah. Bahaya betul kome ni Nani!
“Awak... awak...” dia menggeleng sambil menyembunyikan senyum. Eleh!
Derap kakinya kian menghampiri aku. Dengan berpakaian sukan lengkap yang basah, dia melabuhkan duduk di atas pagar batu separas lutut. Aku jadi tak betah. Tangan yang mahu mencapai span basah dalam timba terus terbatal niat. Beku terus niat nak basuh kereta. Hai la…
“Bukannya apa, saya tengok awak ralit sangat bersembang. Ingatkan cakap dengan sesiapa, rupanya cakap dengan kereta.” Ujarnya sambil senyum tersungging. Kelakar ker bergebang dengan kereta? Ker memang tak pernah dibuat orang.
“Baik awak pergi buat medical check up. Mana tau minor effect sebab terhantuk hari tu kut.” Haisy, tuan doktor sorang ni buat aku takut pula. Bahasa halus dialah tu minor effect, bahasa kasarnya aku dah mereng sebab cakap dengan kereta.  Ada ka?
Aku tayang muka tak bersalah. “Baru balik jogging?” sapaku perlahan. Apa jenis soalan yang aku tanya tu. Adeh… dah memang sah-sah kawan tu baru balik jogging takkan baru balik dari shopping complex pulak kut. Gagal logik akal namanya tu Nani. Rambling tak tentu pasal!
Perlahan tangan mencapai timba. Digagau span yang berat dengan air. Angkat dan terus hempas atas badan badan Cik Suzuki tanpa perah dahulu. Apa lagi, terperciklah tudung, muka dan baju aku dengan air berbuih!
“Ouch...” betullah, tak biasa aku basuh kereta di bawah pengawasan orang berlainan jantina selain abah dengan Yeop Adwa sahaja. Ada sahaja yang tidak kena.
“Awak ni kenapa? Tu comot muka dengan buih.” Cepat-cepat tangan tarik hujung tudung lalu menyeka wajah sehingga hilang buih dan air yang terpercik tadi. Aku hela nafas yang tertahan sejak tadi.
Dari ekor mata aku nampak tuan doktor senyum-senyum. Kemudian matanya tunduk menekur ke lantai. Hai lah, aku ni kalau dah dua-dua aje dekat sini mula rasa semacam aje. Dah la dua-dua basah. Sorang kena simbah, yang sorang lagi simbah sendiri. Karang bangun jiran sebelah menyebelah elok aje skodeng aku dengan tuan doctor. Tak ker haru namanya tu. Yang tuan doktor pun tak reti-reti nak balik rumah dia. Boleh pulak sangkut dekat rumah aku dulu. Gaya macam jauh benor, padahal tu depan aje. Laung pun boleh dengar. Atau,. nak minta mintak air segelas ke?
Tuan doktor berdehem. “Terima kasih bagi kek tu. Sedap.” La…nak cakap itu je? Patut tak boleh agak pun. Aku sengih sendiri.
No sweat. Ala, bukannya susah pun. Nanti saya bagi resepi...” Selaku perlahan. Cuba nak pecahkan tembok bisu yang aku pandai-pandai cipta sendiri. Alah, setakat buat kek coklat kukus aje kut bukannya pavlova yang nak kena mengerah mixer sampai putih telur jadi meringue. Ini, campur, kacau, kukus..Makan!
“Air tangan Nani lagi sedap kut.” Wah, matahari sudah naik, suluh ke mukaku. Panas ni! Cepat-cepatlah air sabun ni habis. Aku rasa lagi lama aku dekat luar ni boleh jadi tomato man rupa aku.
“Nani, keje mana?” Dr. Am sambil tangannya menyeka peluh di muka.
Mula nak menggaru pipi. “Err... Dekat KPM.” Datar.
“Ooo”. Cukup tiga harkat.
Paip air aku buka lalu aku siram cik Suzuki. Berjejeran air sabun mengalir. Kemudian aku terdengar derap tapak kaki menghampiri kami. Geng jiran depan rumah dah tersengih-sengih. Kemudian sama-sama labuhkan duduk berhimpit dengan tuan doktor yang basah tu. Aku membalas dengan senyum malas. Macam aku buka warung kopi je, pakat nak kerumun kat sini. Aku sudah naik gelisah, tak selesa jadinya. Mana pulak budak-budak rumah ni. Mimpi apa yang sampai tak boleh nak bangun-bangun lagi tu. Terkulat-kulat aku nak melayan tuan-tuan doktor semua.
Dr. Asri buat muka pelik. Dipandang wajah Dr. Am kemudian kalih pada aku pula. “Aik, basah dua-dua. Pakat-pakat main air ker?” pertanyaan yang membuatkan darah menyerbu muka dengan pantas. Mana aku nak sorok muka ni.
“Banyaklah main air. Kes tersiram namanya ni.” Rasa nak berterima kasih dengan tuan doktor yang namanya Am. Ayat penyelamat keadaan.
“Sekali sekala kena siram dengan dara pujaan. Apa salahnyakan?” Gulp! Dara pujaan? Mendalam maksudnya tu. Kome jangan nak fikir lebih-lebih yer. Pesan cik hati.
Ada tawa kecil. Aku rasa muka toya aku dah jadi muka malu-malu alah. Ini betul-betul kena tangkap basah namanya!
“Memang padanlah hangpa dua ni.” Sahut seorang lagi tuan doktor. Pecah berderai tawa mereka semua. Rasa mahu piat-piat aje telinga anak-anak teruna orang. Rasa mahu rasa angkat kaki masuk dalam rumah serta merta. Tapi, tidak menghormati tetamu namanya pulak. Sudahnya aku tegak berdiri di sebelah cik Suzuki.
“Apa-apa ajelah. Janji kami bahagia, kan Nani...” kening Dr. Am terjungkit ke atas. Hailah, aku siram dengan air sabun pulak kut nanti, bagi segar sikit. Asyik buat lawak tak berkualiti aje.
“Yelah-yelah... kami doakan hangpa dua bahagia.” Haru betullah tuan-tuan doktor semua ni. Terlebih fikir masalah penyakit agaknya.
“Amin...” serentak yang lain menadah tangan, gaya mengaminkan doa! Lagi sepatah, memang terkulat-kulatlah kau orang kena mandi dengan air sabun!
“Nani..nanti tolong buat lagi yer kek tu.” Lembut Dr. Asri membuat permintaan. Macam aku ni tukang ambil order online pulak. 
“Boleh je.” Jawabku sambil tangan masih lagi memancutkan air ke badan kereta.
“Kami ni makan tak kenyang sebenarnya.” Erk…kali ini aku dengar macam suara orang kecewa dan kemudian ada tawa kecil kedengaran.
“Napernye?”dah keluar lorat perak pulak. Aku kalih pandang kepada mereka bertiga. Dr. Asri sedang berpeluk tubuh bersandar di kereta Dijah.
“Ada ke patut, si Am ni potong bagi kami sorang sepotong cinonet tu je.” Gaya macam seorang anak mengadu pada ibunya. Aku sengih kelat. Pulak. Ni kes mengadu aku rasa.
“Sayang sangat nak potong. Katanya nak makan sorang-sorang je.” Bulat mataku memandang tuan doktor yang sorang tu.
“Kau memang nak mandi dengan air sabun kan...” Laju sahaja Dr. Asri memecut menuju ke rumah mereka sambil membawa timba milik aku.
“Eh, saya punya tu...” jeritku. Apa kes tiba-tiba nak bawak lari timba aku tu.
Langkah tuan Dr. Am terhenti. Dia kalih dan pandang tepat padaku. Kemudian tarik senyum segaris. “Sharing is caring kan”
Tegak badanku. Sharing is caring. Cukup sensitif bagi orang perempuan! Sharing is killing! Mahu aja aku menjawab begitu. Namun, cepat-cepat akal menegah. Nak sharing apa pulak? Tak lama untuk aku tahu, span dan air sabun aku sudah menyimbah Honda City warna hitam kepunyaan Dr. Am.
Haiyaa….itupun nak berkongsi ker? Di muka pintu rumah jiran depan rumah, Dr. Asri dah sengih mengusik. “Nani..lepas ni kongsi apa pulak?” Ngee..
Dr. Am datang menghampiri aku. Sambil berbisik, “Kita kongsi hati nak?” Huh, aku baling jugak karang stiletto Umi ni. Cepat-cepat aku berpaling. Mahu menyudahkan sesi mandian cik Suzuki, nama nak kalih ke depan memang taklah. Muka ni dah panas semacam aje.
Dr. Asri dah bantai gelak guling-guling dekat depan pintu rumah.
Itu nak gulakan aku atau nak mengayat aku? Haiya… Nani sejak bila boleh fikir soalan luar alam sampai macam tu sekali? Erk… Menonong aku masuk dalam kereta, start enjin kereta. Menderu bunyi enjin dan stereng mula aku gerakkan. Kemana? Entah… Biar jauh daripada doktor-doktor yang terlebih ayat-ayat miang serumpun ni.
Dan aku nampak kenyit mata tuan doktor pemilik Honda City!
Benci betullah.
Kata orang-orang tua, benci-benci lama-lama jadi sayang-sayang.
Ohh, shut up!

No comments:

Post a Comment