Monday 26 August 2013

Kau Belacan, Aku Keju! (Bab 4): Ayuna Asma



“OKEY Yuna, kami tunggu kau kat luar ni ya. Good luck okey”, Zarra berpesan kepada Ayuna ketika Ayuna beredar untuk masuk ke dalam dewan peperiksaan bertulis KPLI.
Good luck honey!” ucap Zoey.
Dengan perlahan Khairy mendekati Ayuna.
 “Yuna, selamat maju jaya. Semoga lulus peperiksaan ni dan dapat mengejar cita-cita kau. Sentiasa ingat yang aku, Zarra dan Zoey sentiasa menyokong kau.” Khairy berkata perlahan.
“Terima kasih semua. Kamu semua tunggu kejayaan aku. Walaupun bidang aku tak sama macam kamu semua tapi aku tetap sahabat kamu sampai bila-bila.” Ayuna beremosi menuturkan kata-kata tersebut.

Ayuna melangkah masuk ke dalam dewan dengan penuh keyakinan. Di sinilah impiannya bermula dan disini juga merupakan titik tolak akan hala tuju hidupnya. Ayuna berdoa agar dipermudahkan segala urusannya.
Selesai peperiksaan bertulis KPLI Ayuna melangkah keluar dewan dengan tersenyum. Zarra, Zoey dan Khairy berlari menerpa ke arah Ayuna.
“Okey tak?” laju Zarra bertanya kepada Zarra.
“Sabar, sabar. Aku okey. Alhamdulillah, semuanya aku dapat jawab. Usaha dah, doa pun dah, sekarang aku bertawakkal apa sahaja keputusannya nanti.” Ayuna bersuara tenang.
“Okey Yuna, you need to promise me. Kalaulah, aku tak mendoakan okey, kalaulah kau tak berjaya untuk pergi next step dalam bidang ni, I really hope you back to nature okey. Cuba ikut nasihat walid dan umi kau. Mana tahu kut-kut kat sanalah perjuangan sebenar kau.” Pujuk Zarra sambil memegang tangan Ayuna.
Dengan perlahan Ayuna melepaskan tangannya dari genggaman Zarra. Dengan keluhan yang amat berat Ayuna mengangguk bersetuju dengan cadangan Zarra itu. Zarra dan Zoey melompat kegirangan dengan persetujuan Ayuna. Khairy turut gembira mendengar keputusan Ayuna kerana dia tahu sekiranya Ayuna bekerja dengan umi dan walidnya, gadis itu sentiasa akan berada dekat dengannya.
“Eh, yang kau berdua ni happy sangat kenapa?” Ayuna bertanya sambil mencekak pinggang ke arah Zarra dan Zoey.
“Kenapa? Happy sangat kalau aku tak dapat jadi cikgu?” sambung Ayuna lagi.
Happy ye? Alamak terlebih sudah!” jawab Zarra sambil ketawa.
“Tak de lah Yuna, of course la we all happy, andaikan kau tak dapat jadi cikgu kau akan kerja dengan umi dan walid kau, so secara automatiknya kau akan dekat dengan kami. Kalaulah kau jadi cikgu, mana tahu Kut-kut kau kena hantar kat pedalaman Sabah dan Sarawak. Bukan ke jauh tu, macam mana nak shopping sama-sama lagi.’ Sambung Zoey pula.
Tertawa Ayuna melihat telatah rakan-rakannya. Ayuna menoleh ke arah Khairy yang hanya diam dari tadi.
“Hah Khai, kau tak nak tokok tambah statement dia orang ni ke?” Ayuna cuba membawa Khairy ke dalam perbualan mereka.
Khairy yang dari tadi hanya tersenyum dan mengangkat bahu sebagai tanda tiada komen. Suasana diam seketika. Masing-masing melayan perasaan sendiri. Tiba-tiba Khairy memecah kesunyian.
“Eh, jomlah balik. Tak kan nak tidur kat sini pulak kut.”
Empat sekawan ini berjalan beriringan ke arah kereta Khairy yang terletak di tempat letak kereta. Sepanjang perjalanan ke tempat letak kereta, empat sekawan ini ketawa kerana melihat keletah Zarra dan Zoey yang sentiasa sahaja mempunyai idea untuk melawak. Sambil menghidupkan enjin kereta Khairy bersuara,
 “Zarra, Zoey, aku rasa next week kita orang hantar kau orang berdua pergi uji bakat Raja Lawak okey.”
 Ketawa besar Ayuna mendengar kata-kata Khairy. Terburai ketawa empat sahabat itu tatkala mendengar kata-kata Khairy.
Hai, tak sangka kau pun pak lawak jugak ye Khai. Desis Ayuna  dalam hatinya sambil tersenyum memandang ke arah Khairy.
“Yuna! Yang kau senyum sorang tengok Khai tu kenapa?” tegur Zarra tatkala ternampak Ayuna tersenyum. Ayuna kantoi tenung anak teruna orang!
Aiseh, minah kepoh ni, perasan je aku buat apa pastu outspoken pulak tu. Malulah aku. Getus Ayuna dalam hati sambil memandang ke arah Zarra dengan geram. Khairy tersenyum sendirian mendengar kata-kata Zarra sambil menoleh ke arah Ayuna disebelahnya manakala Zoey hanya ketawa menyokong kata-kata si Zarra.
“Okey kita nak lunch kat mana ni?” Ayuna bersuara bagi menukar topik perbualan Zarra sebelum bertambah hangat lagi topik itu diperkatakan.
“Hai, tukar topik ke Yuna?” Zoey pula mencelah menyebabkan muka Ayuna merah padam.
Khairy tersenyum sambil menambah, “Sudahlah kau orang, kesian Yuna tu. Salah ke dia tengok aku yang handsome ni, maskulin lagi tau, bukan macam kau.” kata Khairy kepada Zoey.
“Amboi, sentap aku tau Khai.” kata Zoey sambil menyambung, ‘Memang la aku tak maskulin macam kau tapi aku jelita kan sayang?”  kata Zoey sambil memandang ke arah Zarra di sebelahnya. Pecah ketawa mereka berempat mendengar kata-kata Zoey.
“Kau orang cukup merapu boleh tak? Fokus! Kat mana kita nak lunch ni? Aku dah lapar tahap gaban ni, apabila lapar mulalah tahap humor aku lower down.” Kata Zarra sambil buat muka lapar.
“Okey-okey, lunch hari ni aku settle sebab kau orang dah teman aku kan.” Kata Ayuna sambil tersenyum.
“Yes! I love you Yuna, tapi belanja makan nasi boleh tak sebab aku lapar giler ni.” Pujuk Zarra kepada Ayuna.
“Alaa, kalau sushi boleh tak? Sushi pun nasi jugak kan?” Ayuna sengih sambil menjawab pertanyaan Zarra.
“Kau tak matilah Yuna kalau makan makanan Malaysia ni!” kata Zarra lagi kepada Ayuna sambil mencemikkan mukanya.
“Okey lah, Khai kita pergi makan kat Selayang. Restoran yang dekat dengan office kau tu. Sedap juga makanan kat sana. Lauk pauk pun banyak pilihan.” Arah Ayuna kepada Khai.
“Okey!” balas Khairy ringkas.
“Alamak ai, jauhnya nak pergi makan. Mati kebuluranlah aku kalau macam ni.” Zarra berbisik kepada Zoey sambil disambut dengan ketawa Zoey.
“Alah, kau tak kan matilah Zarra setakat nak pergi Selayang tu, bukan jauh mana pun Selayang tu. Khai kan racer, pejam mata dah sampai Selayang tu.” Balas Ayuna tersengih.  
“Kau tengah kenyang sebab kerjaya impian kau akan jadi kenyataan memang lah buat kau rasa kenyang Yuna. Aku ni dah lah tak sempat nak breakfast pagi tadi pastu tunggu kau exam dah berapa jam, mahu tak kebulur aku macam ni.”  Zarra menjawab perlahan sambil membuat muka kasihan.
“Eh Yuna, kenapa kau suka sangat bidang pendidikan khas ni. Aku tengok macam tak sesuai je kau ni nak jadi cikgu sebab style kau lebih kepada macam wanita korporat gitu macam umi kau.”
 Zoey bertanyakan Ayuna kerana sepanjang mengenali Ayuna sejak dari zaman persekolahan lagi Ayuna tidak menunjukkan sebarang minat terhadap bidang pendidikan. Seingat Zoey lagi Ayuna mula menunjukkan minat terhadap bidang pendidikan sejak mereka mula mengisi borang penempatan ke universiti. Zoey seakan pelik kerana Ayuna tidak memilih untuk belajar di luar negara tetapi hanya melanjutkan pelajarannya di Universiti Malaya tidak seperti mereka bertiga.
Pada ketika itu Khairy telah melanjutkan pelajarannya di Jepun, manakala Zoey dan Zarra telah memilih universiti yang sama di Munich of University, Australia. Namun pada masa itu mereka berpendapat bahawa Ayuna tidak mahu berjauhan daripada keluarganya sehingga menyebabkan dia memilih untuk belajar di dalam negara sedangkan keputusan peperiksaan Ayuna adalah yang terbaik di antara mereka berempat.
Ayuna terdiam sejenak. Dia menunduk memandang ke lantai kereta Mitsubishi Lancer milik Khairy. Sesekali kelihatan kaki Ayuna menguis-nguis karpet di lantai kereta Khairy. Sambil menghela nafas yang panjang Ayuna mengangkat wajahnya dan berpaling ke arah Zoey yang berada di tempat duduk belakang kereta.
Zoey memandang Ayuna dengan perasaan yang serba salah kerana bimbang pertanyaannya itu menggores perasaan sahabatnya Ayuna.
It’s okey Yuna kalau kau tak ready nak jawab soalan aku tu, anggap sahaja soalan bodoh yang tak pernah aku tanya.” Zoey berkata perlahan sambil memandang ke wajah Ayuna.
“Ish kau ni Zoey, ada pula macam tu. Tak de maknanya soalan kau tu bodoh cuma aku yang bodoh ni tengah memikirkan good ways to explain kat kau tentang perasaan aku terhadap bidang ni.” Ayuna berbicara tatkala merasakan Zoey berasa bersalah terhadap soalan yang diutarakan kepadanya.
“Hah! Tahu kau goyang Zoey, takut juga kau erk kalau si Yuna ni kecik hati dengan kau.” Zarra menembak Zoey. Terletus ketawa kecil Ayuna tatkala mendengar kata-kata Zarra.
“Okey, macam ni lah, biar Yuna explain masa kita makan nanti. Kita pun dah sampai ni. Aku tengok perut Zarra macam dah rabak je tak dapat makanan lagi.” Kata Khairy mencelah perbicaraan antara Ayuna, Zarra dan Zoey.
“Itu aku setuju!” laju Zarra bersetuju sambil tangannya laju membuka pintu kereta Khairy.
Dengan langkah yang panjang Zarra dengan lajunya memasuki ke dalam Restoran Ulam Kampung. Sepantas itu juga Zarra terus mengambil makanan di meja bufet yang telah disediakan kepada pelanggan untuk mengambil dan memilih pelbagai jenis lauk-pauk untuk makan tengah hari. Setelah selesai mengambil makanan, empat sahabat baik ini memilih untuk duduk di tempat yang agak jauh dari orang ramai yang kelihatan sesak. Restoran ini memang terkenal dengan masakan kampung dan menjadi tumpuan bagi penduduk kota untuk makan tengah hari. Selesai pelayan mengambil order minuman mereka, Zoey memecah kesunyian antara mereka yang sedang leka menikmati makan tengah hari itu.
“Yuna, tadi kata nak cerita pada kami macam mana kau boleh meminati bidang pendidikan khas ni?” Zoey terus bertanya dengan penuh minat.
“Eh, belum cerita lagi ke?” Ayuna berpura-pura terlupa.
“Kau ni Yuna, cepat betul nyanyuknya.” Tokok Zarra sambil menyuapkan nasi ke mulutnya.
“Alah, gurau sikit pun dah tak boleh. Cepat sangat touching budak lapar ni.” Gurau Ayuna kepada Zarra pula.  
“Aku pun tak tahu sebenarnya macam mana aku boleh tersyok pulak nak jadi cikgu kanak-kanak istimewa ni tapi mungkin Allah nak tunjukkan kat aku sesuatu yang akan berada di masa hadapan aku, insya-Allah.” Ayuna menyambung lagi.
“Sebenarnya, masa kita masing-masing nak melanjutkan pelajaran di universiti dulu pun, aku memang dah nak apply bidang pendidikan khas ni tapi masa tu umi dan walid aku halang. Kau orang semua pun tahu akan hal itu kan dan seperti yang kau semua sedia maklum juga aku terpaksalah lanjutkan pelajaran dalam bidang ekonomi ni. Satu perkara yang aku tak pernah bagi tahu kau orang sebab sebenar aku belajar kat sini sahaja adalah disebabkan oleh kurangnya minat aku terhadap bidang tu so buat apa aku habiskan duit untuk belajar kat overseas. Mana tahu kut-kut kandas pelajaran aku dalam bidang ekonomi tu tak le rugi duit je pergi belajar jauh-jauh.” Panjang lebar Ayuna memberi keterangan sambil menguis-nguis nasi dalam pinggan dengan menggunakan sudunya.
“Oh, kenapa kau tak pernah beritahu kami bertiga fasal hal ni. Mati-mati kita orang ingat kau tak mahu berjauhan dengan walid dan umi kau.” Zarra mencelah.
“Dah kau orang tak pernah tanya, so aku expect  kau orang dah tahu lah reason aku belajar kat sini je.” Ayuna menjawab kata-kata Zarra.
“Tapi Yuna,’ Zoey secara tiba-tiba bersuara.
“Aku belum dapat jawapan pada soalan aku tadi.” Kata Zoey sambil menyedut air laici dihadapannya.
“Eh! aku belum jawab ke?” Ayuna bertanya semula kepada Zoey.
“Ya Allah, apa ke masalahnya dengan kau ni Yuna. Sejak bila pulak kau dah jadi extra nyanyuk ni.” Zarra mencelah lagi.
Khairy yang dari tadi hanya menjadi pendengar dan pemerhati setia mula menyampuk.
“Sudahlah tu Zoey, Zarra. Dari tadi kau orang asyik menyampuk macam mana Yuna nak habiskan cerita dia.” Khairy bersuara perlahan.
“Ish kau ni Khai, asyik back up Yuna je kerja kau kan!” Zarra bersuara sambil menjelir lidahnya ke arah Khairy.
“Iye, iye, aku sambung cerita aku ni.”
 Ayuna berkata lagi sebelum menyambung kembali ceritanya.
“Sebenarnya selepas sahaja tamat SPM, syarikat umi dan walid aku ada terlibat dengan kerja-kerja kebajikan dengan membuat landskap taman mini secara percuma di setiap rumah kebajikan yang terpilih. Salah satu tempatnya adalah di rumah kanak-kanak istimewa down syndrome. Tamat sahaja projek membuat landskap taman mini kat situ, umi dan walid dijemput untuk merasmikan taman mini tu. Kebetulan umi dan walid bawa aku bersama-sama dia orang untuk merasmikan taman itu. Pada masa itulah hati aku mula tersentuh melihat kanak-kanak istimewa di situ bukannya tersentuh melihat kebajikan yang dibuat oleh walid dan umi aku. Sementara menunggu walid dan umi aku berbual-bual dengan pengerusi rumah kebajikan itu, aku didekati oleh seorang kanak-kanak down syndrome bernama Alyssa. Budak tu comel sangat tapi sayangnya dia dibuang oleh keluarganya kerana kecacatannya. Dia sangat bijak berbicara walaupun tutur katanya tidak berapa aku fahami. Menurut penjaganya di pusat itu, Alyssa selalu menyatakan bahawa dia ingin ke sekolah tetapi tidak dapat mereka penuhi kerana tidak banyak sekolah yang menawarkan perkhidmatan pendidikan khas kepada murid-muridnya yang istimewa. Menurut penjaga pusat itu lagi, di pusat itu Alyssa turut diberi pendidikan tetapi ia hanyalah terhad kepada perkara-perkara asas seperti pengurusan diri sahaja. Menurut pandangan aku sendiri, aku dapat rasakan yang Alyssa teringin untuk bersekolah seperti kanak-kanak lain dan belajar didalam kelas seperti kanak-kanak sihat yang lain tetapi…,’ Ayuna terhenti seketika. Kelihatan matanya berkaca-kaca seperti memendam perasaan yang sangat berat.
Zarra lantas memegang tangan Ayuna dan bertanya,
“Apa yang terjadi pada Alyssa?”
Zarra yakin sesuatu yang buruk  telah berlaku ke atas Alyssa sambil tangannya terus mengusap-usap tangan Ayuna supaya sahabatnya tabah. Zoey dan Khairy hanya senyap sambil terus memandang ke arah Ayuna untuk mengetahui kisah selanjutnya mengenai Alyssa.
Ayuna mengangkat wajahnya dan dihela nafasnya yang panjang. Dengan kekuatan yang diberikan oleh Zarra dia menyambung kembali ceritanya.
“Selang seminggu selepas berkenalan dengan Alyssa, dengan keizinan walid dan umi aku minta Pak Jusoh hantar aku ke sana untuk bertemu Alyssa. Aku ke sana dengan membawa buku-buku untuk Alyssa mula belajar dan mencapai cita-citanya untuk ke sekolah tapi sungguh aku tidak menyangka yang Allah lebih menyayangi Alyssa. Menurut Puan Rosnah, pengerusi di rumah kebajikan itu Alyssa hilang pada keesokan harinya selepas bertemu aku. Rupa-rupanya disebabkan oleh kata-kata rangsangan daripada aku agar dia mula belajar supaya dapat pergi ke sekolah telah menyebabkan dia keluar secara curi-curi untuk ke sekolah sehingga dia dilanggar oleh sebuah kereta ketika cuba untuk melintas jalan untuk masuk ke kawasan pagar sekolah di seberang jalan.” Ayuna menamatkan ceritanya dengan juraian air mata yang semakin laju.
“Yuna, kenapa kau tak pernah kongsi dengan kami tentang hal ini. Selama ini kau ceritakan semua masalah kau pada aku walaupun jarak  antara Australia dan Malaysia tu jauh. Kenapa masa kita berada hanya sejengkal jauhnya kau tak kongsikan perkara ini pada kami. Kenapa kau pendamkan seorang diri?” tanya Zarra dalam tangisan.
Tangisan dua sahabat itu terhenti tatkala Khairy bersuara,
 “Yuna! aku Mohd Khairy Adzran bin Mohd Azrul bersama Zahrah Aqilah binti Zahreel dan Syed Zakrel Qusyaidel bin Syed Qalbu sebagai sahabat karib kau berjanji akan berkongsi segala suka dan duka kau dan paling penting sekali akan membantu kau merealisasikan impian kau untuk menjadi guru pendidikan khas demi Alyssa.” Khairy berjanji kepada Ayuna.
Fuh! Mantap gila ikrar kau tu bro tapi kau janganlah sebut kuat sangat nama Syed Qalbu tu, unik tahu nama tu, bukan semua orang mampu memilikinya.” Gurau Zoey bagi memecahkan suasana suram yang mengelilingi mereka.
“Entahnya si Khai ni. Kagum pulak aku tengok dia ni.”  Zarra pula menyampuk. Akhirnya terletus ketawa empat sahabat ini dan Ayuna kembali ceria seperti sediakala. 

No comments:

Post a Comment