Wednesday 11 June 2014

Cooper-K (Bab 4): RodieR

“Sungguh betul la kau ni pelik binti ajaib, Mia.” Cooper dah menggeleng kepala. Ada je minah sorang ni.
Teringat hari pertama gadis itu setuju menjadi study partnernya...
“Dengan satu syarat.” Serius Mia meminta.
“Apa dia?”
“Boleh tak kita beraku-kau je?” Mia dah buat muka tak bersalah. “Awak-saya macam skema sangat la. You do want to get rid of the medic student punya stigma of nerdiness kan? I and you pulak macam apa je. Boleh?”
Dan hari itu dia bersetuju.
Hari ini, waktu ‘terserempak’ kembali di perpustakaan ini timbul syarat lain la pulak.
“Ala, aku tak suka dan tak reti la.” Mia dah mengeluh.
“Apa yang kau tak reti dan tak suka?”
“Bagi-bagi nombor telefon kat lelaki.”
Cooper ketawa. “Apa yang susah sangat? Kau sebut je nombor phone kau, aku salin dalam phone aku. Ke kau dah lupa nak mengira? Tak pun, kau telefon je aku punya phone ni, automatik aku dapat nombor kau. Ke kau tak reti nak guna phone? Meh sini aku ajar.” Sengihnya dah nakal semacam.
“Kau ingat aku duduk zaman Mesolitik ke tak reti guna phone?” Mia membalas balik, geram. Ai, mamat ni, ngenakan aku balik je la kerjanya.
“Dah tu?”
“Tak payah pakai phone tak boleh?”
“Lepas tu macam mana aku nak tau bila kita boleh studi sama-sama?”
“Orang zaman dulu-dulu boleh je berinteraksi tanpa phone. Apa yang penting sangat dengan phone ni? Aku pakai ni pun sebab emergency je, nak call famili.” Ha’ah. Nombor lelaki yang ada dalam telefon bimbitnya pun tiga je. Nombor daddy, nombor abang Is dan nombor Danny.
Okay, then. Kau nak berinteraksi pakai method zaman dahulu kala la ni? Burung merpati? Nak canggih sikit pakai owl macam dalam Harry Potter? Kita tak de fireplace kalau nak pakai floo powder pun.”
Mia ketawa. “Ada ke floo powder! Itu kala dahulu sangat punya method tu.”
Cooper menggeleng lagi. “Kau punya bahasa memang boleh buat putar belit neurons dalam kepala otak aku la, Mia. Dah tu nak pakai apa?”
Mia mengangkat kening. “I’ll take emails. I’ll take letters by post or by hand.”
“Lambat la gitu gak.” Ei, budak ni tak pernah tau kewujudan SMS ke?
Hello, brother, kat kolej kan ada wifi.”
“Macam la boleh online hari-hari.”
Ei, kita nak studi hari-hari ke?”
“Tak de la...”
“Dah tu?”

Ish, kalah aku nampak gayanya ni. “Okey la, okey la, letters or emails.” Tengok sikit tahan lama mana. “Apanya address kau?”

1 comment: