Friday 28 February 2014

Busana Nana (Bab 6): Saidatul Saffaa

“TAPI kakak, dia cakap nak datang pukul 5 nanti.” Nana gigit bibir bawah. Cuak.
“Bukan kakak tak nak jahit. Cuma jahitan kakak di leher cekak musang tu tak berapa cantik selalunya. Kalau jahit baju si Zul pun, kakak dah beritahu dia yang kakak tak pandai nak jahit leher cantik-cantik. Nasib baik dia tak kisah.” Suara Kak Zatil bertingkah dengan mesin jahit bekerja.
Nana garu kepala. Zul tu adik kandung Kak Zatil. Mestilah dia tak kisah. Yang lelaki tadi tu, pelanggan. Anak Datin Mah pula. “Nana nak buat macam mana ni kakak? Nana ni jenis tak sampai hati nak hampakan permintaan orang.”
Kak Zatil ketawa kecil. Nana yang sudah menyembamkan mukanya atas meja yang dia panggil ‘meja pendaftaran’ dipandang sekilas. “Nana jahit ajelah leher dia nanti.”
Nana angkat muka. Ditongkat mukanya dengan tangan. “Nana jahit baju kurung pun tak lepas lagi. Inikan pula yang susah-susah macam tu.”
“Ukuran dia macam mana? Dia bawa sampel baju tak?”
Bahu dijongketkan. “Dia beritahu nak datang pukul 5 aje tadi.” Salah kau juga Nana bagi pilihan macam tu. Sepatutnya minta sampel terus!
“Lagi satu sebab kakak tak ambil sangat baju lelaki sebab malas nak ambil ukuran itulah. Sebab nak ambil ukuran ni, kadang-kadang kita terpaksa sentuh juga pelanggan kita tu. Memanglah berlapik. Cuma... kakak tak selesa.”
Kan betul salah satu daripada sebab dia tadi. Satu keluhan berat terlepas juga dari hembusan nafasnya. “Harap-harap dia bawa sampellah nanti.”
Kalau tak bawa macam mana?
Huwaaa! Tension! Tension!



“FIZI... baju kau dah siap ke?”Hafizi angkat kening sebelah. “Baju raya?”
Dia geleng. “Baju nak pergi dinner la ngek.”
“Oh... baju aku memang siap lama dah. Tinggal pilih warna mana berkenan, saiz L, lepas tu pergi kaunter bayar je nanti.” Hafizi ketawa kecil. “Baju kau?”
Syahmin yang duduk di kerusi setentang dengannya dipandang sekilas sebelum matanya kembali singgah di skrin komputer. Tetikus dicapai. Bunyi klik mengisi ruang antara mereka.
“Aku... tempah kali ni.”
“Seingat aku, kau suka beli yang dah siap. Tak payah nak tunggu-tunggu orang jahitkan. Kemudian, bila siap kompelin jahitan pula.” Senafas Hafizi menutur.
Syahmin angkat bahu. “Tukar angin.”
Hmm...” Hafizi mencebik. “Tukar angin tempah baju tak apa. Kalau tukar makwe karang aku juga yang kena serang dek Isabel engkau tu.” Jari telunjuk dihalakan ke muka sendiri.
Syahmin ketawa besar tengok muka kawannya yang tak puas hati tu.



“BAJU mama dah ambil tadi?”Baju? Syahmin tepuk dahi. “Allah! Lupa nak pergi kedai tu tadi.”
Datin Mah tak dapat menyorokkan riak hampa di wajahnya. “Tak ambillah ni.”
“Tak! Tak!” Laju-laju dia menggeleng kepala. “Baju mama ada dalam kereta tu. Nantilah Min ambil. Malas nak bangun lagi ni.”
Datin Mah mencubit lengan anaknya geram. “Saja nak kenakan mama aje.”
Syahmin mengaduh kesakitan. “Bukan baju mamalah. Min lupa nak pergi kedai, nak suruh ambil ukuran badan.”
Kerutan di dahinya yang sedia ada itu bertambah beberapa lapis. “Ukuran badan siapa? Isabel?”
Syahmin berdecit. Mama ni suka sangat nak buka topik ‘Isabel’. “Min nak tempah baju Melayulah.”
“Hantar sampel aje senang ke kedai jahit mana-mana. Nanti siap. Dekat ofis kan ada satu kedai jahit baju lelaki. Dia ambil tempahan kut.”
Dia menarik nafas lega. Fuh! Nasib baik mama tak panjangkan topik Isabel. “Hmm... nanti esoklah Min hantar.”
Satu tepukan hinggap lagi di lengannya. Syahmin memandang mamanya. “Apa?”
“Pergilah ambil baju mama tu Min. Mama nak cuba baju baru ni.”
Dia berdecit sekali lagi. “Alah... esok-esok ajelah mama. Lambat lagi dinner tu.”
Datin Mah menggeleng kepala. “Kalau dah abahnya keras kepala, anaknya pun samalah...”
Dato’ Halim yang baru menuruni tangga ingin menyertai isteri dan anaknya di ruang tamu terpinga-pinga bila namanya disebut. Namun bila dia melabuhkan punggung di sofa, kedua-duanya terus tidak bercakap. Apa-apa sajalah ibu dan anak ni.
***
“Ya Allah! Nana! Apa bersepah sangat bilik Nana ni?!”
Puan Saadah bercekak pinggang di muka pintu bilik yang terbuka habis lebar.
Nana yang sedang bersila atas permaidani warna ungu di biliknya berpusing ke belakang. Ke arah mami yang sedang menggeleng kepala padanya.
“Ni rambut dah jadi macam orang tak betul kenapa? Dengan kertas bersepah-sepah ni? Nana buat origami ke apa ni?”
Tengok tu... soalan mami macam peluru torpedo yang tak henti-henti menyerang. Silap Nana tak tutup pintu tadi. Dahlah dia tension sangat ni. Rasa nak menangis. Wayar-wayar dalam otaknya lebih berselirat dan serabut daripada keadaan biliknya sekarang.
Langkahnya diatur masuk ke dalam bilik, penuh hati-hati agar tidak terpijak kertas-kertas ‘origami’ anak daranya itu. Punggung dilabuhkan di birai katil. Kaki menguis sedikit origami yang ada di birai katil biar kakinya boleh berpijak atas lantai.
Nana berpusing tengok Mami dengan secebis hasil kerja ‘origami’ di tangan. “Mami...” Automatik air matanya menitis. Tak tahu kenapa tiba-tiba kolam matanya tiris.
Puan Saadah jadi kaget. Sudah... kenapa pula ni?
“Nana dah buat lima puluh leher cekak musang. Tak jadi-jadi juga....”
“Mana?” Puan Saadah meminta satu hasil ‘origami’ anak daranya itu.
Nana menghulurkan satu leher cekak musang yang berkedut-kedut pada mami.
Huluran disambut. Dia hanya nampak sehelai kain yang berkedut-kedut di bahagian jahitan. Dia selak sikit jahitan yang terbuka dan tidak seragam itu, ada kertas mahjong di dalamnya untuk mengeraskan kain itu biar mampu membentuk leher cekak musang. Dia tak pernah tahu orang keraskan leher cekak musang pakai kertas mahjong.
Dia pernah nampak Zatil buat leher baju cheongsam. Namun di dalamnya bukanlah kertas mahjong, tapi kertas pengeras. Bila kita seterika kertas itu, dia melekat pada kain dan mampu memberi bentuk kepada kain itu.
Puan Saadah tak tahu nak ketawa atau kasihan pada anaknya. Kalau dia ketawa karang, makin menjadi-jadi esak Nana tu. “Nana jahit tangan memanglah tak cantik. Cuba Nana jahit pakai mesin jahit esok.”
“Tapi tak jadi...” Nana merengek lagi.
“Nana... nanti Nana minta kertas pengeras daripada Kak Zatil. Kemudian cuba jahit pakai mesin. Jadilah tu...”
Nana memang dah gaya budak kecil tak dapat mainan di pasar raya. Menangis tanpa segan silu lagi di hadapan ibunya. “Susahlah mami...”



“MINTA MAAF ya Zatil. Nana solat pun atas katil sekarang ni. Memang tak boleh bangun.”Zatil ketawa sendiri. Alahai adiknya itu demam pula. Jenuh nak menjawab bila Mak Adah duk tanya kenapa Nana duk berlatih buat leher cekak musang pakai kertas mahjong dan perca kain. Patutlah hari tu dia beria betul nak bawa balik perca kain.
“Kakak, kain lebih-lebih ni nak guna lagi tak? Nana nak sikit boleh?”
“Ambillah Nana. Kain itu kadang-kadang je kakak guna. Bila tak cukup kain untuk buat span bahu atau leher. Dah banyak sangat dah tu. Ambil ajelah kalau nak.”
Hai... rupa-rupanya duk nak buat berlatih buat leher cekak musang. Sampai demam jadinya. Nana... Nana. Kalau dia tahu Nana berlatih sampai ke tahap macam tu, dia tak mengaku yang dia jahit leher cekak musang hodoh. Kesian pula jadinya bila dah macam ni.
Telefon berdering sekali lagi. Diangkatnya gagang, memberi salam.
“Helo, Zatil. Kain baju saya Zatil tersalah bagi ni. Ini bukan kain yang saya upah hari tu ni.”
Suara Datin Mah menyapa telinga. Eh... bila pula dia bagi baju Datin Mah? “Hari tu Datin datang ambil di kedai ya?”
“Tak... anak saya yang pergi ambil. Baju yang dia ambil ini pun saiznya macam S ni. Saya ni manalah muat. Dato’ bukan main sakan duk gelakkan saya bila saya tunjuk baju yang anak saya tersalah ambil tu.” Tawa Datin Mah kedengaran di corong telefon.
“Oh... minta maaf ya Datin. Nana tersalah bagi agaknya. Datin nak saya pergi rumah Datin ke?”
“Eh... tak apalah Zatil. Esok saya pulangkan balik. Saya telefon ni takut tuan baju ni cari pula baju dia nanti.”
“Okey Datin. Minta maaf banyak-banyak ya.”
“Tak apa.”
Setelah salam bertukar gagang diletakkan. Zatil ketawa kecil. Nana... Nana... duk kalut agaknya sampai tersalah bagi baju.



“SINI! Sini!”Langkahnya diatur ke arah Isabel yang berdiri melambai-lambai ke arahnya di pintu kedai apa pun dia tak nampak namanya. Beg kertas sudah ada tiga di tangannya. Dia tak tahulah apa lagi yang Isabel cari. Tak tahulah ini kedai ke berapa dah sampai Isabel boleh ‘hilang’ tadi dan dia terpaksa telefon berkali-kali untuk cari Isabel.
Bibir menayang sengih bersalah. “Sorry. Tadi telefon I silent.” Laju Isabel memaut lengan Syahmin sambil mengajaknya masuk ke dalam kedai itu.
Baju blouse, t-shirt... gaun dan seluar jeans tergantung di bahagian masing-masing. Dia mengeluh perlahan. Haih... nasiblah kalau teman Isabel shopping. Barang dialah yang kena angkat. Kata Isabel, rules of gentlemen. Entah gentlemen mana buat peraturan tu entah. Menyusahkan semua gentlemen yang ada dalam dunia aje, termasuk dia.
Kata Isabel juga, antara peraturan lain... tiap kali makan dengan perempuan, lelaki yang kena bayar. Heh... yang itu dia langgar terang-terang. Tak kuasalah dia. Kalau perempuan tu lebih kaya, kan elok kalau perempuan tu yang bayarkan. Lelaki ni duit banyak nak pakai. Nak kena sara mak ayah, sara adik-beradik perempuan. Kalau yang dah berkahwin, kena sara isteri dan anak-anak. Kan banyak nak guna duit tu. Takkan tiap kali keluar dengan perempuan selain daripada keluarga, lelaki yang nak kena bayar? Miskinlah dia. Contohlah kan, duit Isabel itu banyak... tapi banyak untuk sara diri sendiri aje. Duit dia? Haa yang dekat rumah tu, mama dan Aya tu. Kan terang-terang dia bertanggungjawab nak sara mereka walaupun abah masih bekerja dan ada duit.
“Min... belanja I baju ni.” Isabel mengangkat sehelai gaun paras paha biru gelap dan mendekatkannya ke tubuh.
Syahmin senyum segaris. “Kalau nak suruh I belanja baju kurung, okey.” Ikut cadangan mama hari tu, belanja baju kurung aje. Tak ada pun mama cakap baju lain kan?
Isabel mengherotkan bibir. “You ni... memang suka berkira dengan I kan. Baju ni murah aje. Baru tiga ratus.” Baju itu diletakkan semula di penggantungnya.
“Baju kurung paling-paling mahal pun seratus lebih aje.” Tuturnya monotoni.
“Tahi hidung masinlah you ni!” Isabel berjalan lagi mencapai sehelai skirt paras lutut warna kelabu asap. “I tak sukalah pakai baju kurung. Panas.”
Syahmin menjongket bahu. “Offer ni sekali aje. Kalau tak mahu sudah.”
Isabel memicingkan matanya pada Syahmin. Namun, tak ada reaksi. Dia buat muka kesian pula. Syahmin tetap buat muka tak ada perasaan. “Tak apalah! I pakai duit I sendiri aje!”

Susahlah kalau dapat boyfriend berkira macam ni! Urgh! Sakit jiwa tau kalau dia minta banyak kali. Sebab itu dia hanya minta Syahmin belanja tiga bulan sekali aje. Itu pun belum tentu Syahmin akan layan. Kalau dia minta tiap-tiap minggu mereka keluar, silap-silap dia yang gila menahan marah aje jadinya. 


No comments:

Post a Comment