Friday 21 February 2014

Lelaki Januari (Bab 7): Hafizah Iszahanid

ABANG Yusri dan Kak Aulia, pelajar kedoktoran yang menuntut di universiti yang sama denganku mengadakan kenduri tahlil.
  Rumah pasangan yang kami gelar “Yuslia” itu agak jauh dari rumah yang aku dan Syuk sewa. Rumahnya di Kengworth, kalau berkereta dalam 10 minit perjalanan.
   Lebih tiga bulan lepas, bapa Abang Yusri di kampung meninggal dunia kerana sakit tua. Dan hari ini, genap 100 hari  pemergian ayahnya, Abang Yusri menjemput kami ke majlis tahlil.
  Kami sampai di rumah Abang Yusri yang cantik dengan sentuhan gaya Tudor itu agak lewat. Kawan-kawan lain sudah usai bertahlil. Ketika kami sampai, masing-masing sudah menikmati hidangan.
  Pelajar lelaki memenuhi kawasan belakang rumah Abang Yusri. Ada beberapa rakan lelaki yang membakar ayam dan daging. Rakan perempuan ada yang lebih selesa makan di dalam rumah sahaja. Lagipun asap dari bau ayam dan daging yang dibakar pasti terlekat pada baju dan rambut.
  Sebaik sahaja masuk ke dalam rumah Abang Yusri,  tercium-cium bau kuah laksa juga kuah sup. Ah, mungkin pasangan Yuslia ini memasak laksa dan mee sup sekali.
  Kemudian, aku terlihat Wairah. Dia begitu sibuk menambah lauk pauk yang diletakkan di luar rumah, berdekatan pintu gelungsur berdekatan tempat orang membakar ayam. Spontan aku mencebik.
  Ali Syukri perasan agaknya, cepat tangannya mencuit pinggang ku.
  “Apa?,”
 “Apa? Awak ingat saya tak nampak?,”
  Aku terkekek kecil.
  “Eii cepat aje mata tu.. iyalah best friend katanya.. menyampah,”
  “Cemburu?,”
  “Gila tak cemburu?,”
 Kali ini Ali Syukri yang mengekek.
 “Suka bila awak cemburu,”
  “Sebab?,”
 “Cemburu tanda sayang,”
  “Siapa kata?,”
  “Entah P Ramlee kut..,”
  Ali Syukri tergelak-gelak sebelum meninggalkan aku di ruang tamu. Dia lekas menuju ke tempat membakar ayam apabila terlihat Khairul rakan sekelasnya.
 Seperti aku duga, apabila Ali Syukri berada di situ, Wairah pun cepat saja datang ke situ. Lauk pauk yang aku lihat belum habis dipunggah ke dalam bekas dibiarkan saja. Bertuah betul budak tu!
  Hati  dijentik cemburu. Tapi bila saja aku hendak melangkah keluar, anak sulung Abang Yusri, Syakirah namanya cepat saja menahan.
   “Acik Laila.. acik Laila.. makan kuih koci sedap..,” Syakirah yang berumur 7 tahun petah sekali berkata-kata sambil menunjukkan sisa kuih koci di tangan kanan.
  “Sedap sangat ke, siapa masak?,”
  “Emak.. eh bukan.. kawan emak  kut.. emm.. entahlah.. makan sajalah sedap,” sedap sungguhlah agaknya, sampai si Syakirah menjilat-jilat jari.
  Aku terus mengambil sebutir kuih koci yang kebetulan berada dalam piring tidak jauh dari atas meja berdekatan tempat aku berdiri. Bau daun pisang yang dikukus bersama santan itu harum sekali.
  “Emmm… bau pun sedap.. sedap kan ..,” aku menunjuk separuh kuih koci di tangan. Separuh lagi sudah ada dalam mulut, kukunyah perlahan.
  “Ha itulah Sya dah cakap,”
 “Laila, dah lama sampai.. maaf Kak Aulia solat asar..,” Kak Aulia menyalamiku, tapi sebelah tangan sahaja. Sebelah lagi tangan penuh dengan kuih koci. Kak Aulia mengangguk dengan senyum. Wajah Kak Aulia kelihatan masih basah dengan air, bekas wuduk agaknya.
  “Sedap koci ni kak..,”
  “Ha.. si Wairah buat.. sedap kan,”
   Tercekik aku mendengar nama itu. Aku terbatuk-batuk kemudiannya, mata terasa panas, subhanallah.
  “Eh, tercekik koci budak ni.. ya Allah.. bertuah betul janganlah makan gelojoh sangat,”
  Kak Aulia cepat-cepat menghulurkan segelas air. Aku capai gelas dari tangannya. Seksa betul rasanya tercekik koci, air mata sudah mengalir pun.
  Aku cuba keluarkan koci yang sudah separuh masuk ke dalam anak tekak. Dengan isyarat tangan, aku memberitahu Kak Aulia, aku hendak ke dapur. Jijik pula orang melihat aku nanti mengorek keluar koci dari dalam mulut.
  Beberapa kali mencuba, koci yang separuh ku kunyah tapi tidak hadam  itu ku buang dalam tong sampah. Yang separuh lagi ditangan juga aku buang. Hai.. bahana betul menyebut nama si Wairah ni.
  Aku teguk air dari dalam gelas perlahan-lahan. Air mata ku kesat, malu pula kalau orang tahu aku tercekik koci.
  Kembali ke ruang tamu, aku melihat Kak Aulia menyambung kerja-kerja Wairah yang tertangguh tadi. Menambah rendang ayam ke dalam bekasnya, menambah kuih koci juga yang sudah berkurang.
  “Ok dah kau Laila?,” Kak Aulia berpaling waktu aku melintas.
  “Ha, dah.. Alhamdulillah,”
  “Gelojoh tu..,”
  Aku tersengih sambil mata mencari-cari Ali Syukri. Dia masih sibuk bersembang dengan Khairul dan kali ini diikuti oleh Nasrul, pelajar senior fakulti ku. Diantara mereka, terselit Wairah. Eiii.. menyinga sungguh aku melihat si Wairah.
  Di tangan masing-masing aku melihat ada mangkuk plastik. Ali Syukri khusyuk sungguh menghirup kuah, entah laksa atau mee sup. Tapi kelihatannya sungguh nikmat.
  Waktu aku berjalan mendekati mereka, aku terdengar Nasrul bertanya, eh siapa masak laksa ni sedapnya.. Kak Aulia ye?
  “Bukan akak, Wairah tu ha.. ,” Kak Aulia yang sudah berada berdekatan mereka, membelek-belek daging bakar dalam pinggan menyampuk.
  “Sedap Nasrul?,”
  “Sedap..,”
   “Ha, apa lagi Wairah tu kan bujang, sudahlah pandai masak, cantik pula bijak pula rugi kau..,”
  “Alah Kak Aulia, dia bukan nak saya,”
  “Belum cuba belum tahu.. tak dapat rugi..,”
  “Emm.. ada orang tu yang rugi, kahwin dulu tak tunggu kita,” Wairah tiba-tiba menyampuk. Mimik mukanya buruk sekali di mataku, pura-pura merajuk. Alah, aku tahu kata-kata itu tentu ditujukan pada Ali Syukri!
  Ali Syukri pun apa lagi, meleret-leret senyumnya!
   Langkah ku terhenti. Aih, gedik sungguh perempuan tu. Cubalah jaga kesopanan awak sebagai perempuan!
  “Rugi sungguh-sungguh..,” Wairah menyambung lagi.
 “Alah tak apa Wai, lelaki boleh kahwin emmmm…,” Ali Syukri belum sempat menyambung selepas matanya terpandang aku yang tercegat tidak jauh darinya. Ali Syukri spontan tersengih. Kawan-kawannya ketawa berdekah dan aku terdengar Wairah mencelah, eh takut bini!
  Eiii.. sungguh aku tidak faham dengan Wairah. Apa masalah dia?
  “Syuk, saya nak balik,”
  “Eh dah nak balik Laila, nantilah dulu.. makan dulu. Abang Yusri pun belum sampai dari tadi, pergi jemput mak angkatnya ..,”
   “Tak apalah kak.. kalau tak makan kat sini pun saya tak kebulur,”
   Kak Aulia terdiam. Ali Syukri berubah wajahnya. Dia meletakkan mangkuk plastik di tepi meja hidangan. Kemudian, dia memberi isyarat minta aku menyalami Kak Aulia. Aku ikut saja.
  “Saya balik kak,”
   “Ok, terima kasih datang..,”

   Hampir semua kenalan perempuan di rumah Kak Aulia aku salami tetapi tidak Wairah. Jika kerana itu Ali Syukri bermasam muka hingga kami masuk ke kereta, aku sedikit pun tidak ralat.

No comments:

Post a Comment