Tuesday 4 February 2014

Kau Belacan, Aku Keju! (Bab 7): Ayuna Asma

“ASSALAMUALAIKUM Yuna.” Lembut suara Zarra memberi salam di hujung talian.
“Wa’alaikumsalam. Zarra ke yang telefon aku ni? Aku ingat ustazah pilihan mana pulak telefon aku pagi-pagi buta ni.” Ayuna bertanya bertalu-talu kepada  Zarra.
“Amboi-amboi, mentang-mentang aku bagi salam terus kau kata aku ustazah pilihan kan, agaknya kalau aku bagi tazkirah entah-entah kau kata aku hajjah pulak kan.” Kata Zarra sambil pura-pura merajuk.
“Alah, merajuk pulak kau ni Zarra, tak comel lah kalau merajuk-rajuk camni.” Ayuna memujuk Zarra.
“Aku bukan apa Zarra, biasa kau telefon main terjah je terus, tak de salam malam dah, tup-tup hari ni bersalam bagai, tak ke terkejut aku dibuatnya. Hahaha.” Ayuna ketawa perlahan.
“Eh! Aku ulang semula soalan aku tadi, yang kau telefon aku pagi-pagi buta ni kenapa?” Ayuna bertanya lagi.
“Wei makcik, pagi buta apanya. Kau dah buta apa, matahari dah tegak atas kepala ni.” Zarra bersuara keras.
“Hahaha, dah tengah hari ke?” Ayuna bertanya kebingungan selepas terkejut mendengar telefon bimbitnya berbunyi.
“Itulah anak orang kaya, tak payah susah-susah nak kerja cari makan macam aku ni, duduk membuta kat rumah je, seronok kan?” Zarra mengenakan Ayuna.
“Amboi, sentap aku dengar Zarra! Aku terlelap lepas subuh tadi, sakit kepala sebab kurang tidur kut. Semalam aku berjaga sembahyang sunat tahajudd dan mengaji minta Allah permudahkan urusan aku.” Panjang lebar Ayuna memberi penerangan kepada Zarra. 
“Oh, itu macam ka? Sorry  ye Yuna.” Zarra menyedari keterlanjuran bicaranya.
 “Eh! Aku call kau ni sebab nak bagi info kat kau.” Zarra menyambung bicaranya.
“Info apa tu? Gossip panas ke gosip suam-suam suku je?” Ayuna cuba memancing minat Zarra untuk berceloteh lebih panjang.
“Gosip apa bendanya!” jawab Zarra.
“Aku tengah baca news ni. Keputusan peperiksaan KPLI dah keluar dan katanya dah boleh check kat website KPM senarai nama yang lulus ujian bertulis tu. Soalan cepu gangsa aku pulak, kau dah check ke belum?’ laju Zarra bertanya kepada Ayuna.
“Eh! Ye ke? Cepat juga keputusan dah dikeluarkan. Baharu sebulan aku pergi exam tu. Hurmm, nervous lah pulak aku ni. Minta-minta adalah rezeki aku kat sana.” Ucap Ayuna perlahan.
“Oh, kalau macam tu kau pergi lah check dulu tapi sebelum tu pergi mandi dan ambil wuduk, solat Dhuha terus minta dimurahkan rezeki kau yang dah sedia murah tu. Okey lah aku chow dulu Yuna, ada banyak kerja nak dibuat. Assalamualaikum.” Kata Zarra sambil menamatkan talian telefonnya.
“Waalaikummussalam.” Jawab Ayuna.
Termanggu seketika Ayuna di birai katilnya. Seketika dia teringatkan pesanan Zarra agar dia mandi dan melakukan solat Dhuha. Ayuna melihat ke arah jam dan jam menunjukkan arah hampir ke pukul sembilan pagi. Ayuna bingkas bangun dan menuju kebilik air untuk membersihkan diri. Selesai membersihkan dirinya Ayuna melakukan solat sunat Dhuha. Dengan penuh kekhusyukkan Ayuna menghambakan seluruh dirinya kepada Allah SWT dan menyerahkan nasibnya ke tangan Yang Maha Pencipta-Nya.
Selesai berteleku di atas sejadah memohon petunjuk dan hidayah-Nya, Ayuna bangun dan menuju ke komputer ribanya. Ayuna membuka laman web KPM dan melihat senarai nama calon yang berjaya dalam ujian bertulis dan layak untuk menjalani ujian lisan pula. Bebola mata Ayuna tertancap ke arah skrin komputer ribanya dan secara tiba-tiba manik-manik jernih mula merembes dan membasahi mata dan pipi Ayuna.
Alhamdulillah. Perkara pertama yang keluar dari mulut Ayuna selepas manik-manik jernih membasahi pipinya.
Ayuna bangkit dan mencapai telefon bimbitnya di atas katil dan menaip pesanan buat sahabat-sahabatnya.
 ‘Alhamdulillah! Thanks to Allah SWT for his blessings and very-very thankful to all of u for supporting and understanding! I love u all!’ ringkas pesanan yang dihantar kepada Zarra, Khairy dan Zoey tetapi membawa seribu maksud yang amat bermakna.
‘Tiiittt’. Ayuna membuka inbox telefonnya tatkala mendengar bunyi pesanan khidmat ringkas masuk ke telefonnya.  Ayuna! Congrats and good luck in everything u do! I’ll always on your side!. Tersenyum Ayuna tatkala membaca pesanan yang dihantar oleh Khairy. Sesungguhnya Ayuna amat bersyukur kerana dikurniakan seorang sahabat seperti Khairy dan seboleh-bolehnya Ayuna tidak mahu kehilangan Khairy sebagai seorang sahabat.
Congrats cikgu Ayuna! You will rock your world! pesanan ringkas yang diterima daripada Zoey.
Macam-macam Zoey ni. Ngomel Ayuna sambil tersenyum membaca BBM messenger dari Zoey.
Oh cikgu Ayuna, nanti jangan lupa belanja and congrats! tertawa kecil pula Ayuna tatkala menerima BBM messenger dari pada Zarra. Ayuna lantas menaip pesanan di BBMnya lots of love and thanks to all of u my BFF, lalu Ayuna menghantar pesanan itu kepada ketiga-tiga rakan baiknya.
Tit… tit… titt.. BBM Ayuna berbunyi lagi menandakan salah seorang rakannya membalas pesanannya tadi.
LOVE? ringkas pertanyaan Khairy menyebabkan Ayuna menggaru kepalanya yang tidak gatal.
Alamak! Ni yang aku malas ni! bebel Ayuna sambil meletakkan BBMnya di meja.

Khairy memerhatikan BBMnya sambil laju tangannya menaip laporan untuk diserahkan kepada Mr. Puah pengurus di Public Bank cawangan Selayang tempat dia bekerja. Hurmm, tak balaslah tu. Tutur Khairy perlahan tatkala melihat BBMnya diam seribu bahasa sambil tekun menyiapkan laporan yang diminta oleh pengurusnya. 

1 comment: