Thursday 2 January 2014

Hatiku Tertinggal di Manchester (Bab 5): Eyla Myra


RUANGAN PONDOK itu diselubungi oleh ketawa mereka berdua. Nainaa Azzuana hanya memandang di saat melihat Myra Isabella meneruskan suapan aiskrim berperisa coklat itu ke dalam mulut.
Gadis itu hanya menggelengkan kepalanya selamba. Separuh daripada aiskrim yang dibeli oleh mereka dekat kedai hujung simpang sudah dihabiskan gadis itu.
“Kau ni makan ke melantak mak cik?” soalnya dengan nada bergurau.
Myra hanya mempamerkan sengih hingga ke hujung pipi. Nainaa ni kalau dah tanya pasal makan aiskrim memang tak lain tak bukan dah tu. Mesti sebab something yang dari dulu lagi dia tak pernah mampu nak lawan aku. Hee…
Ek ela…tak kisah la melantak ke apa. Apasal? Padahal kau jealous sebab kau ngilu kalau makan aiskrim cepat-cepat kan?” selamba di bertutur sambil menjongketkan kedua-dua belah keningnya.
“Whatever,” Nainaa menjawab sambil menjulingkan matanya ke langit.
Myra Isabella tersenyum nakal saat mendengar balasan daripada teman baiknya itu. See? Kan aku dah cakap ni kes jealous punya pasal.
Hee… Myra 1 Nainaa 0.
“Bila abang balik?” dia bertanya spontan sambil mengerling sekilas ke arah gadis yang berada di sebelahnya itu.
Nainaa Azzuana angkat kening.
“Sejak bila pulak kau kisah bila abang balik ke tak ni? Don’t tell me kau dengan abang ada apa-apa? Ke memang betul?” balasnya selamba sambil mengenyitkan mata nakal, sengaja mahu menyakat bestie yang sorang tu.
Myra Isabella hanya menjulingkan mata ke atas mendengar serkap jarang Nainaa. Tu semua cerita lama Nainaa, lagipun abang takkan pernah suka aku. Aku aje yang bertepuk sebelah tangan. Tapi yeke sebelah tangan aje?


PADA WAKTU ITU…
“Sebenarnya abang dah lama suka dekat Myra,” Nadjmi Khalish yang berada bersebelahan dengannya bersuara tenang.
Kenyataan itu membuatkan jantungnya hampir melompat keluar.
“Hah?” ujarnya spontan.
Botol air mineral yang dipegang di tangan kiri itu terlepas terus gara-gara terkejut dengan apa yang baru didengarinya. Waktu itu dia dan Nainaa sama-sama berada di tingkatan 3 manakala Abang Khalish pula di tingkatan 5.
“Tipu...” sambungnya lagi.
Nadjmi Khalish hanya tersenyum manis kepadanya. Sumpah waktu tu dia rasa nak luruh jantung. Abang ni nak bergurau dengan aku ke apa ni?
“Betul la, abang tak main-main la. Myra suka dekat abang tak?” sekali soalan yang terpacul dari bibir lelaki itu seakan melumpuhkan segala urat sarafnya.
Dia mula menggaru kepalanya yang tidak gatal. Terkial-kial dia memerah otak untuk mencari jawapan yang dirasakan sesuai untuk menjawab pertanyaan itu.
Err… Mesti la Myra suka sebab abang kan baik and selalu jaga Myra,” jawabnya teragak-agak. Grr… apasal tetiba aku jadi gagap semacam aje ni? Rasa macam nak hempuk kepala sendiri dengan botol air mineral ni.
“Itu aje?” duga lelaki itu lagi.
Kepala yang tidak gatal itu kembali digaru. Dia dah naik pening dengan pertanyaan demi pertanyaan yang terluah dari mulut Nadjmi Khalish, merangkap abang kandung kepada bestie sendiri yang duk sakan berkejar dekat tengah padang sana hah.
“Habis tu abang nak jawapan yang macam mana lagi?” balasnya poyo dengan sengih tak bersalah.
“Myra, cepat sikit! Game dah nak start ni,” lantang suara serak-serak basah milik Nainaa Azzuana itu memanggilnya dari arah belakang.
Myra Isabella berpaling spontan.
“Aku datang!” Laungnya kembali.
“Haa… abang buat apa ni dengan member adik? Abang tengah mengayat Myra eh?” usik gadis bertubuh tinggi lampai itu sambil mengenyitkan matanya comel.
Nadjmi Khalish mempamerkan senyuman nakal.
“Banyak la adik ni, yela memang abang tengah usha line dengan Myra pun tapi member adik ni jual mahal sangat. Adik tolong adjust untuk abang boleh tak?” tuturnya selamba sambil menjongketkan kedua-dua belah keningnya ke arah Nainaa yang dah tergelak sakan.
Myra rasa macam dah jadi robot bernyawa yang duduk dekat tengah-tengah di antara Nadjmi Khalish dan juga Nainaa Azzuana, adik-beradik yang sama aje stok sengal tak habis tu.
“Mesti la boleh, untuk abang kesayangan adik ni apa pun boleh. Kan Myra?” sampuk Nainaa sambil memeluk bahu Myra yang dah keluar aura tali gantung.
Gadis itu dah start memberikan pandangan membunuh kepada Nainaa yang berdiri di depannya. Dia geleng kepala dalam hati, adik-beradik berdua ni perangai sama aje. Grr
“Myra pergi dulu. Bye,” ujarnya kalut.
Malas nak berbahas nanti tak pasal-pasal dia jugak yang terkena. Muka dah merah dan dia tak tahu adakah itu disebabkan oleh panas matahari ataupun kerana dia segan.
“Myra...” Nadjmi Khalish memanggilnya.
Yep?” gadis itu berpaling memandang seraut wajah yang masih tak lekang dengan senyuman itu sambil mengerutkan dahi.
“Kut ye pun pakai la kasut dulu,” selamba Nadjmi bertutur sambil matanya tunduk memandang ke arah dirinya yang masih berkaki ayam.
Tangan menepuk dahi.
“Right!”


“SAMPAI MANA DAH kau mengelamun? Hujung dunia?”
Myra Isabella tersentap terus di saat Nainaa Azzuana memetik jari beberapa kali di hadapannya.
Dush!
Boleh pulak fikiran aku melayang terbang entah ke mana-mana. Dia mengukir senyum segaris. Pandangannya kembali ditalakan ke arah suara yang bertanya.
“Ingat dekat mamat beku tu ke ingat dekat kenangan terindah duduk berkongsi batu depan air terjun?” ringan aje soalan itu meniti di hujung lidah.
Bulat mata Myra Isabella memandang seraut wajah itu. Spontan, tangannya dah mencubit pinggang Nainaa. Terjerit-jerit Si Nainaa yang memang tak tahan geli kena geletek.
“Okey, okey. Aku surrender! Semput la Myra oii…” dia angkat tangan mengalah.
Myra dah tersenyum menang. Matanya dah memancar sinar keji. Aku tau dekat mana weak spot kau, Nainaa.
Rasakan! Heh!
“Lain kali kalau nak merapu, ingat dulu eh. Aku selam kau masuk kolam ikan depan rumah nak?” selamba dia bertanya dengan kening yang terangkat sebelah.
Kepala digeleng pantas. Takde kerja aku nak berendam dekat dalam tu.
“Hahaa… sape suruh kau mengelamun entah ke mana-mana? Aku teka aje la. Lagi satu, kenapa kau tanya macam tu pasal abang tadi?” dia dah masuk gear adorable Nadjmi Khalish’s only sister.
“Takde la, saja aje aku tanya. Dia takde girlfriend ke? Mana la tahu balik Malaysia nanti terus bertunang. Tak pun kahwin terus ke?” tuturnya selamba sambil mengerling sekilas ke arah wajah itu.
Nainaa di sebelah dah gelak terguling-guling.
“Abang? Nak kahwin? Dengan rambut panjang serabai macam tu ada ke orang yang minat? Kalau aku pun aku tendang masuk longkang aje,” ujar gadis itu selamba sambil memegang perut yang dah sakit gara-gara terlebih gelak.
Myra ni logik la sikit, abang tu nak kahwin sekarang memang tak la ibu nak kasi kan? Entah pape la member aku yang sorang ni, kalau la dia tahu macam mana rupa abang sekarang mahu pengsan dekat situ jugak budak kecik ni nanti.
“Rambut dia dah panjang ke sekarang? Kau biar betul,” Myra Isabella bertanya sekadar ingin tahu.
Dalam hati kecilnya terdetik, dah dekat dua tahun dia tak jumpa insan bernama Nadjmi Khalish. Tak tahu la macam mana dia sekarang.
Nainaa pantas mengangguk.
Serious la weh, katanya tak sempat nak potong sebab sibuk sangat dengan belajar. Sebab tu dia tak berani nak webcam dengan ibu, takut kena marah gamaknya. Selalunya apa-apa hal abang akan skype dengan aku aje,” tutur gadis itu lagi dengan tawa yang masih bersisa, geli hati dengan perihal yang baru dibangkitkan oleh Myra.
“Oh, yeke...” balas gadis itu dengan suara yang antara keluar dengan tidak.
“Tapi kan aku lagi suka kalau kau yang kahwin dengan abang. At least dengan kau aku tak berkira sangat kalau nak kongsi abang,” tetiba Nainaa keluar idea luar kotak.
Myra yang berada di sebelahnya lipat maut mencari wajah bujur sirih itu. Minah mata bulat ni sengaja nak kenenkan aku dengan abang dia ke saja nak main-main ni?
Erk? Apakah yang cuba disampaikan di sini? Kau kurang makan ubat eh hari ni?” soalnya selamba sambil meletakkan tapak tangan di dahi gadis itu.
Nainaa sekadar menggelengkan kepalanya comel.
“Betul la apa yang aku cakap ni, nanti bila kau dah kahwin dengan abang aku boleh jumpa kau hari-hari. Kalau kau kahwin dengan orang lain mesti nak jumpa selalu pun susah. Tak best la macam tu,” selamba dia membalas sambil memeluk bahu teman baiknya itu.
“Haha... Macam-macam kau ni Nainaa,” sambut Myra sambil tersenyum menggeleng.
Tiba-tiba gadis yang berada disebelahnya itu petik jari spontan.
“Haa… kau nak tau tak dulu aku pernah cakap dekat abang kalau nak kahwin baik kahwin dengan kau aje senang. And abang cakap dia akan pertimbangkan cadangan aku,” ringan aje kata-kata itu meniti di hujung lidah gadis comel itu.
Kali ini giliran Myra Isabella pulak yang tergelak sakan.
“Kau ni agak-agak la Cik Nainaa Azzuana oii…Takde maknanya abang nak kahwin dengan aku. Lagipun.. nanti jemu aku asyik nak mengadap muka kau aje tiap-tiap hari!”
Gadis itu terus berlari menuju ke dalam rumah sebaik sahaja menyudahkan ayatnya.
“Kurang asam jawa kau, Myra Isabella!!”
Nainaa yang baru menangkap pergerakan itu segera mengejarnya dari belakang.

No comments:

Post a Comment