Tuesday 22 September 2015

Fiy Square (Bab 5) ~ L

A-HA! Dia tengah online.
Hmm, nak tanya ke tak? Afiy sedang mengetuk-ngetuk meja belajar dengan jemari kanannya sehingga menghasilkan satu irama. Sejenak kemudian dia membuat keputusan untuk bertanya.

Inche_Fiy: Fiyya, aku nak tanya ni.
Cik_Fiy: Tanyalah. Macam kau tak biasa dengan aku pula sampai kena minta kebenaran nak bertanya.

Sambil itu, Fiyya sedang mencecah biskut kering yang dipatah dua ke dalam tea o panasnya. Kemudian disuap ke dalam mulut. Sambil studi, sambil melayan YM pada Acer, supper dicari, buat kunyah-kunyah di tengah malam.

Inche_Fiy: Siapa eh cinta pertama kau?

Membuntang mata Fiyya. Serta-merta dia tersedak biskut kering yang sedang dikunyah. Terbatuk-batuk dibuatnya. Cepat-cepat dia mengambil botol mineral besar di depan mata. Penutupnya dibuka kalut. Air mineral diteguk laju bagi melegakan tekak yang terasa perit.
Dalam masa yang sama, ada mesej lagi daripada Afiy.

Inche_Fiy: Lamanya kau ambil masa nak jawab soalan cepumas aku tu. Kenapa? Aku ke jejaka itu? *sengih sambil angkat kening*

Fiyya sudah ternganga lagi, terlopong, terbeliak dan seangkatan dengannya. Kedua-dua pipi mula bertukar rona. Hangat! Seiring dengan jantung yang berdetak hebat. Dia terbatuk-batuk lagi. Dada ditepuk-tepuk. Lampu amaran mayday! mayday! dah bernyala di atas kepala. Entah-entah dia cinta pertama kau? Tak pun, kau pun cinta pertama dia. Kata-kata Nysa tempoh hari. Kan ada yang dah beri kenyataan tak rasmi tu.
Apabila sudah reda sedikit batuknya, baru dia melancarkan serangan balas semula. Apa hal?! Hari tu Nysa. Ni Afiy pulak! Semua orang dah salah makan ubat ke???

Cik_Fiy: Weh! Kau dah salah makan ubat ke apa ni???! Tiba-tiba tanya soalan luar syllabus! Soalan macam ni dalam exam tak masuk laaa! :-/

Membaca mesej Fiyya itu membuatkan Afiy ketawa terkekek-kekek. Fiyya, Fiyya. Sememangnya dia gemar mengusik teman baiknya itu. Sehari tak usik, memang tak sah. Jujur dia bahagia buat begitu. Kata Fiyya pula, Afiy ini penyakat nombor satu yang seharusnya diberi anugerah penyakat of the year.

Inche_Fiy: Eleh. Tak nak mengaku pulak. Mengaku jelah Fiyya bahawa akulah cinta pertama kau. Hehe.
Cik_Fiy: Muhammad Hafiyyy *cekak pinggang*

Kalau dah penuh Fiyya sebut nama Afiy, siap dengan harakatnya sekali, maknanya dia tak suka Afiy usik dia begitu. Dan ini bukan kali pertama Afiy mengusik dia sebegitu rupa. Sudah acap kali sahabatnya itu berbuat seperti itu.

Inche_Fiy: Aku acah jelah. Tu pun nak sentap. Saja je aku nak tahu. Hey, we’re best buddies, remember? Dah macam kembar. Takkan tak nak kongsi cerita dengan kembar kau ni? Kata kawan sampai bila-bila.

Nak merajuklah tu. Aku tahu sangat dah. Buruk betul lelaki merajuk. Fiyya mencebik.

Cik_Fiy: Wahai kembar-tak-rasmiku, Afiy, kau juga tau kan selama ni aku mana nak ada kawan lelaki. Dah balik-balik kau aje yang bertepek depan muka aku. Kau aje kawan lelaki aku. Jadi, bila masa pulak aku nak ada cinta pertama? Itu pun tarak tau lagi ke?

Ha! Ambik kau! Panjang lebar aku explain.

Inche_Fiy: Hehe. Aku tahu tu. Saja je tu namanya.
Cik_Fiyya: Pfft!!! :-/

Ya, aku tahu tu, Fiyya. Afiy tersengih. Belakang kepala digaru-garu. Aduhai, Fiyya. Susah betul aku nak tahu tentang isi hati kau. Walaupun hampir berbelas tahun membesar bersama, namun sukar sekali bagi dia untuk menyelami hati seorang gadis yang bernama Nur Safiyya Sumayyah ini. Kerana sahabatnya itu sering kali mengelak apabila ditanya dengan soalan berkaitan hati dan perasaan.


ESOKNYA...

Inche_Fiy: Weh! Fiyya!
Cik_Fiy: Weh, weh. Bukan nak bagi salam.
Inche_Fiy: Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh *sengih*

“Amboi! Perli aku ke apa ni bagi salam penuh.” Fiyya mengomel sendirian di hadapan skrin Acer.

Cik_Fiyya: Wa’alaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh. Ada apa hal sampai tak sempat nak bagi salam?
Inche_Fiy: Kau ingat lagi tak masa aku nak minta lead pensel mekanikal kau dulu? Hehe. *angkat-angkat kening*

Seperti semalam, Fiyya terlopong lagi. Apa hal Afiy nak ungkit fasal hal tu lagi??? Kenapa sejak-sejak akhir ni, Afiy suka usik aku macam ni? Terasa jantung berdegup kencang. Allah, jantung aku buat hal la pulak. Mujur la Afiy takde depan mata sekarang. Mahu dia perasan muka aku yang dah panas semacam ni. Sungguh Fiyya tidak dapat mengelak untuk tidak merasa sesuatu apabila diusik begitu. Dan ini bukan kali pertama Afiy mengungkit fasal ‘kenangan’ mereka yang satu itu.
Automatik, benaknya kembali mengingati kenangan mereka sewaktu mereka di darjah dua. Semasa semua orang masih keliru dengan panggilan mereka sebab dua-dua dipanggil Fiy. Sewaktu mereka masih belum bergelar sahabat.

Zaman kanak-kanak Ribena. Darjah 2.
“Alah, bolehlah Fiy. Bolehlah eh?” rayu Afiy bersungguh-sungguh.
“Ish! Kacaulah awak ni! Nah!” Sebatang mata pensel mekanikal Pilot dikeluarkan daripada bekasnya sebelum dihulur kepada budak lelaki itu.
Afiy menyeringai menampakkan barisan gigi susunya yang kekurangan satu gigi di depan. “Terima kasih, Fiy!” Chup!
“Ish! Apa ni?!” Pipi kiri disapu kasar dengan belakang tangan. “Cikguuu!!!” Fiyya bingkas berdiri. Kedua-dua tangan dah standby bercekak di pinggang.
“Apa?” Cikgu Badrol yang sedang menulis sesuatu pada papan hitam pusing menghadap anak muridnya.
“Tengok Fiy, cikgu!” marah Fiyya.
Cikgu Badrol membetulkan cermin mata bingkai tebalnya. “Laa, kenapa cikgu kena tengok kamu?”
Grrr! Mata menengadah siling. Susah betul bila nama dah dekat. “Bukan kita lah cikgu. Fiy tu.” Telunjuk kanan Fiyya menuding ke arah Afiy yang masih tersengih nakal di tempat duduknya.
Cikgu Badrol memandang serius anak muridnya yang satu lagi. “Hafiyyy.”
“Ya cikgu.” Afiy menyahut dengan senang hati.
“Apa yang kamu dah buat lagi?”
“Dia cium pipi kita cikgu!” Fiyya dengan muka tidak berpuas hati pantas mencelah sebelum Afiy sempat menjawab.
Allah... budak-budak ni bikin aku pening kepala. Cikgu Badrol menggeleng-geleng. “Muhammad Hafiyyy, berdiri atas kerusi. Sekarang!”
Fiyya menjelir lidah kepada Afiy. Ibu jari kanan dinaikkan.
Afiy pula hanya tersengih lagi.

Lamunan Fiyya mati apabila ada mesej baru daripada Afiy.

Inche_Fiy: Tengah ingat semulalah tu, kan, kan? *sengih-sengih angkat kening lagi*

Eeee! Dia nilah kan. Memang nak kena! Terjegil mata Fiyya membaca mesej yang mengusik jiwa raganya itu.

Cik_Fiy: Kau nak aku merajuk selama setahun ke baru kau nak berhenti sakat aku?
Inche_Fiy: Hehe. Mana aku boleh tahan kalau sehari tak berYM dengan kau.


Walaupun begitu, hati Fiyya tetap rasa sesuatu. Tanpa disedari tuan punya badan, sebuah senyuman terlukis di wajahnya. Bagi Fiyya, kenangan itu cukup mencuit hatinya. Nasib baik waktu itu mereka masih kecil. Kalau dah besar, Afiy buat seperti itu juga, mahu kena hambat dengan ibu bapa Fiyya dengan segala parang dan penyapu. Bukan setakat ibu bapa Fiyya, walid dengan umi Afiy sekali.

No comments:

Post a Comment