Tuesday 6 January 2015

Poskad (Prolog) ~ Ednin

Julai 2006
MAISA DUDUK di tengah-tengah kafe sambil menanti kelibat Mardia yang masih tak kunjung tiba. Sekeliling kafe disorotinya dengan harapan wajah si kawan baik seorang itu akan timbul di antara berpuluh-puluh manusia yang sedang menjamu selera. Tapi hampa, bila yang datang bukanlah Mardia; si tinggi lampai yang suka berlagak diva itu tetapi sebaliknya pelajar-pelajar lain yang sudah mula memenuhi kafe di waktu peak hours macam ni.
Peak hours?
Automatik mata menjeling Baby-G di tangan.
1.15 petang.
Sudah sepuluh minit lewat dari waktu yang dijanjikan.
Kepala diangkat lagi menerobos ruang kafe yang sudah hampir penuh itu. Saja mahu melilau tanpa fokus, cuba menghabiskan masa dengan melihat ragam-ragam manusia yang berlainan perangai dan cara…
Dan akhirnya, fokus matanya terhenti ke arah pukul sembilan dari arah tempat duduknya.
Betul-betul di hujung kafe, berdekatan dengan sinki putih sebelah gerai minuman Pak Cik Awie.
Dari tempatnya, Maisa melihat ada seorang lelaki berkemeja putih sedang menghirup kopi. Wajahnya tenang, terlakar senyuman di pinggir bibirnya sambil bersembang gembira dengan kawan-kawannya…
Manis. Desis hati Maisa tiba-tiba.
Lama pandangannya jatuh ke arah lelaki itu. Seminit kemudian dia berpaling pula ke arah lain; cuba mengubah haluan mata tetapi dua minit selepas itu, matanya akan kembali tersasar ke arah itu.
Magik? Mungkin.
Ataupun hanyalah sekadar jamahan mata. Logiklah kan bila seorang gadis, berusia 18 tahun sepertinya ini tertarik pada lelaki yang tampak bergaya dan kelihatan smart dengan kemeja putihnya itu. Tambah lagi dengan senyuman yang setia di wajahnya.
            Mana mungkin hatinya tidak tertarik. Walaupun berkajang manusia yang mengatakan hati Maisa itu sebeku ais kepal tapi Maisa tetap Maisa. Ais kepal atau tidak, dia masih manusia normal… tersangkut juga bila melihat senyuman berlesung pipit lelaki itu.
            Maisa cuba menghalakan pandangannya ke tempat lain tetapi entah, memang ada sesuatu pada lelaki itu yang berjaya membuatkan pandangannya sikit-sikit tersasar ke arah itu.
Something bbanjak, bbanjak..
Something sparkling..
Something that makes him stand out among the crowd.
Magnet! Klik fokus Maisa pada wajah itu.
Satu minit..
Dua minit..
Sepuluh minit..
Kedepappppp.
Maisa tersentak dengan bunyi dentuman fail putih di atas meja dengan wajah Mardia yang sedang tersenyum monkey di hadapannya. “Sorry, aku lambat sampai. Lecturer aku terbabas bagi lecture tadi.”
Mardia membetulkan letak tudungnya yang dah serabai dek mendengar kuliah Prof. Rahman tadi. Nak pengsan kepalanya nak mencerna formula-formula fizik yang  pelbagai jenis tu. Tak siap dengan formula yang bertimbun tu, boleh pulak Prof. Rahman panjangkan masa kuliah mereka. Dari sepatutnya pukul 12.30 habis dah terbabas sampai pukul 1.10 petang. Cepat-cepat dia terpaksa berlari ke kantin, mengingatkan temu janjinya dengan Maisa. Padahalnya Mardia sedia maklum yang Maisa ni memang tak suka kalau orang datang lambat-lambat ni.
“Mesti kau dah tunggu lama kan? Sorry ye Ais sayang!”
No hallah. Aku relaks je kat sini. Boleh tengok ragam manusia.” Maisa angkat kening. Tak kisah pun sebenarnya. Mardia tu bukannya suka-suka nak lambat kan?
“Ragam apa yang kau tengok ni ha?” Mardia angkat kening The Rock. Tengok ragam orang tengah makan ni ke?
“Tapi aku nampak macam kau tengah berangan je. Yellah aku dok lambai kau dari tadi, sikit pun kau tak sedar.”
“Ey? Ye ke? Aku tak perasan pun.” Maisa membetulkan duduk. Dah dating dah cuak dia. Maisa ni kalau dah cuak, memang tak pandai cover! Lepas ni kena belajar jadi orang yang pandai cover cuak tu. Jangan tunjuk rasa cuak kita. Nanti kang senang orang nak kacau. Take note, Maisa.
Mardia menjungkitkan kening. “Yeke? Aku macam tak boleh nak percaya kau ni…” Serentak dia melunjurkan kepalanya tinggi mencari apa dan siapa yang dipandang Maisa tadi? Dahinya berkerut seribu sambil matanya meliar di sekeliling kafe itu.
 “Aku tak nampak apa-apa yang menarik…” Ayat Mardia tergantung di tengah jalan. Macam drama bersiri. Berepisod-episod. Serentak dia berpaling ke arah Maisa dengan mata bulatnya. “…pun.”
Mata Mardia sudah bersinar-sinar. Seolah-olah ada berita tergempar yang dia bakal kongsikan.
“Kau apesal?” Jantung Maisa sudah mula dudapdudapduap. Mardia tak perasan kut apa yang dia buat tadi. Kan? Kan? Pipi sudah terasa panas.
Mardia mendekatkan diri. Seakan-akan mahu berbisik. Lagaknya macam rahsia besar yang bakal dia ceritakan nanti. Maisa sudah menelan air liur sambil menunggu ayat sambungan dari Mardia. Hati sudah berdoa-doa, janganlah Mardia perasan…
 “Pukul sembilan kau.. cuba kau tengok. Dia pakai kemeja putih.. dengan bag BG biru tu.”
Maisa mengangguk, mengikut arahan yang diberi Mardia itu.
Pukul sembilan.. Kemeja putih.. Bag Body Glove warna biru..
Klik.
Dan -- sekali lagi -- matanya terhenti ke arah lelaki berkemeja putih itu. Dia menelan air liur. “Uhuh.. kenapa?” Dia bersuara tanpa perasaan. Cuba berlagak tenang. Mata memandang Mardia, meminta jawapan.
“Itulah Sun. The Sun of SOE.”
Maisa mengangkat kening. Sun of SOE?
Matahari kepada SOE?

Alahai, peliknya nama!  

No comments:

Post a Comment