Monday 12 January 2015

Belum Aku Temu (Bab 5) ~ Amri Ramli

Layang-layang di balik awan

Ceritera dongeng

Hidup bukan umpama hikayat dongeng. Yang mana si putera bertemu si puteri dan kemudian hidup bahagia selamanya. Dunia di mana halangan bisa ditempuh dengan jampi ajaib. Kuda putih ditunggang dengan pedang tajam tersisip disisi. Itu sekadar ilusi. Sekadar lagenda yang dikhabarkan untuk mengisi waktu.

Atau mungkinkah aku yang silap? Mungkinkah sebenarnya dunia ini hakikat pada ilusi mimpi? Mungkin benar. Mungkin perlu tidur dahulu beberapa lama sebelum yang satu muncul di sisi. Atau mungkin aku perlu mencari dalam kalangan ribuan sebelum akhirnya berjumpa  dengan si pemilik kasut kaca?

Jika aku benar si putera dan aku sudah berputus asa, apa gunanya? Kuda putih masih belum ku tunggang. Tembok kota masih belum ku panjat. 7 insan kerdil masih belum aku temu untuk membantuku menghadapi hidup baru. Belum lagi dikejar askar permaisuri yang merah. Belum juga ku jumpa si musang yang berbulu ayam, menyamar sebagai sahabat sedang mahu membaham di penghujung jalan.

Hidupku umpama si Midas. Yang kerapkali dicurah emas dan permata. Yang belum lagi bertarung dengan raksasa dan naga. Dan aku tahu, perjalananku masih jauh sebelum bertemu dengan sebutir mutiara.

Dipos oleh Pemain Wau
18 Julai, 1.02 a.m

4 komen

Leeya (18 Julai, 8.01 a.m)
Fez, ko dah jumpa 2 orang makhluk kerdil; aku dan Kak Amy! Haha. Kena cari lagi 5!

Maz (18 Julai, 8.21 a.m.)
:) Always love to read your thoughts

Amy (18 Julai, 4.00 p.m.)
Takkan lari gunung dikejar :D


Leeya (19 Julai 1.29 p.m.)
Betul tu Kak Amy. Fez, kalau tak jumpa mutiara kau, aku kan boleh jadi backup! Keke.
***
Amy tersenyum apabila dia membaca komen terbaru Leeya. Apa sajalah budak-budak ni, fikir Amy.

Sambil bersandar di kerusi, Amy memandang jauh. Mindanya melayang entah ke mana. Menunggu putera datang menyelamatkannya? Tiba-tiba dia tertanya sendiri. Tapi dia sudah pun ada putera di hati, apa lagi yang perlu dirisaukan?

“Akak belum diuji lagi tu... takde lagi watak jahat dalam cerita hidup akak,” Amy teringat Fez berseloroh.

“Apa? Kamu ingat ini drama Sepanyol ke? Nak kena ada watak jahat tiba-tiba?” Amy membalas.

“Hidup ni macam drama la juga akak. Sementara nak sampai happy ending, mesti ada challenge dulu,” terang Fez bersungguh-sungguh. Dia benar-benar percaya apa yang dikatakannya. Baginya, jika cinta itu diuji dan masih mampu berdiri teguh, barulah boleh dicapai bahagia selamanya.

“Akak takde drama lagi, jadi manalah tahu Rael itu ialah the one. Akak kena susah dulu,” sambung Fez.

“Yalah tu. That is coming from someone who had never facing hardship for his entire life...” kata Amy sedikit sarkastik. Dia tahu Fez memang tidak pernah hidup susah. Tambahan pula dia anak tunggal dan dimanjakan ibu dan bapanya.

Bagi Amy, cinta dan bahagia itu seperti konsep nombor rawak. Jika kita mahu yang satu dalam senarai beberapa angka, mungkin kita akan perolehnya jika kita bernasib baik. Juga seperti melempar dadu untuk mendapatkan yang satu. Drama; itu semua sekadar ajaran media. Biar orang kononnya terasa kesucian cinta. Biar orang mahu kekasih membuktikan segalanya demi cinta. Amy sudah punya Rael dan dia tidak perlukan Rael merenangi lautan api untuknya. Duduk saja senyap-senyap di sini. Mati terbakar di lautan api nanti, Amy juga yang merana.

Angan-angan Amy terhenti apabila dia terdengar pintu bilik diketuk. Amy kembali ke alam realiti. Kepalanya dijengukkan ke meja sebelah. Nampaknya rakan-rakan sebiliknya tiada. Biasanya Arni yang duduk berdekatan dengan pintu yang akan menjawab sebarang ketukan.

Amy menoleh ke meja Suzanna. Meja Suzanna sungguh tidak teratur. Penuh dengan buku-buku Persamaan Pembezaan. Suzanna pun tiada rupa-rupanya. Amy baru sedar yang hanya dia seorang sahaja yang berada di bilik siswazah. Leka menyiapkan kerja-kerja yang diberikan penyelianya. Dan juga leka menjengah blog rakan-rakan dan sempat bermain permainan komputer tadi.

Kehidupan pasca-siswazah.. sebegitulah. Sambil tertekan akan hal penyelidikan yang kadangkala mengeluarkan hasil, penuh dengan rencam di jiwa yang membuatkan Facebook menjadi teman mengalih tumpuan, melupakan duka sementara akan algoritma yang tidak berjaya ditulis. Fikiran Amy melalut sebentar sebelum bertapak semula ke bumi.

Amy bangun dan melangkah ke arah pintu. Pintu depan dibuka. Seorang pelajar lelaki baru sahaja ingin melangkah pergi tetapi menghentikan niatnya apabila mendengar bunyi pintu dan melihat Amy muncul di sana.

“Ah Adli,” tegur Amy. “Kamu datang nak jumpa sayakah?”

Pelajar lelaki yang bernama Adli itu menoleh. “Ya Cik Amy. Saya nak tanya fasal buku rujukan untuk statistik.”

“Masuklah,” Amy menjemput Adli masuk ke bilik siswazah. “Eh, kamu ambil statistik ke semester ni?” Amy kembali ke mejanya sambil diikuti Adli dari belakang.

“Ya, itu kursus wajib saya semester ni,” jawab Adli sambil meletakkan beg sandangnya ke bawah. Amy mencari helaian kertas yang mengandungi senarai buku rujukan untuk pelajar statistik.

“Ha, ini dia,” Amy menarik keluar dengan cermat dari kertas-kertas dan buku yang terletak di atas kertas yang dicarinya. Dia beralih kepada Adli yang masih tegak berdiri di sebelah meja. Amy mendongak sedikit untuk melihat Adli. Tinggi juga budak ni, fikir Amy.

Kertas itu diletakkan di hujung meja. Adli menyalin di atas sebuah buku nota. Amy kembali melihat komputernya sementara itu.

Ada e-mel baru masuk. Notis berkenaan seminar untuk minggu itu. Nampaknya macam menarik. Ada sedikit kaitan dengan tajuk penyelidikan yang dia buat. Amy mengerling jadual tutorial yang dilekatkan di sebelah papan putih yang terletak di kubikelnya. Nampaknya dia tidak ada kelas pada waktu seminar berlangsung. Bagus. Tangan Amy mencapai diari di sebelah mug bekas air kopi. Hari Khamis. Pukul 3.00 petang. Waktu seminar yang dia mahu hadiri dicatat dengan pen berwarna merah.

“Dah siap,” Adli menghulurkan kembali helaian kertas tadi. Ah, terlupa pula budak ni ada kat sini, fikir Amy.

Amy bertanya, “ada apa-apa lagi yang boleh saya tolong?”

Sekadar berbahasa. Banyak kerja yang perlu dia siapkan sebenarnya.

“Ah ya,” Adli mencapai sesuatu dari dalam poket begnya. “Saya sebenarnya join teater muzikal yang universiti punya.”

“Oh? Kamu berlakon ke atau jadi crew?” tanya Amy. Dia sedikit berminat. Sejak kebelakangan ini, teater dan filem muzikal mencuri tumpuan Amy. Malangnya Rael tidak minat benda-benda muzikal ini.

“Saya berlakon. Jadi salah seorang watak utama,” beritahu Adli sambil malu-malu. Dia memegang 2 keping kertas bersaiz kad kredit di tangannya sekarang.

“Oh, ya ke?” Amy sedikit kagum. Biasanya pelajar-pelajar Matematik ini jarang minat benda-benda artistik macam itu.

First show kitorang hari Rabu depan,” Adli menghulurkan kertas yang dipegang kepada Amy. Tiket untuk teater rupa-rupanya.  “Nak jemput Cik Amy datang menonton. Ni ada 2 tiket.”

Amy mengambil tiket tersebut dan membelek-belek seketika.

“Setiap orang dari kami dapat 2 tiket free,” terang Adli. Amy beralih memandang Adli dan dilihat Adli sedang tersenyum.

“Oh, terima kasih.” Amy tersedar dia terlupa mengucapkan terima kasih. Tiba-tiba Amy terasa berdebar-debar. Kenapa ni? Amy tidak faham kerana dia terasa sebegitu rupa. Jantungnya terus berdegup laju.

“Bolehlah Cik Amy bawa sesiapa sekali.” Adli tersenyum lagi sebelum meminta diri. Amy mengucapkan terima kasih sekali lagi sebelum Adli melangkah pergi.

Amy menarik nafas panjang sebaik sahaja Adli keluar dari bilik itu.Dia menempelak dirinya sendiri. Kenapa dia terasa sebegini? Peliknya rasa ini. Apakah? Tidak, aku takde hati dengan budak ni! Dan hello? Budak tu masih mentah lagi okay? Amy berkonflik dengan diri sendiri.

No comments:

Post a Comment