Thursday 8 January 2015

Poskad (Bab 1) ~ Ednin

“WHAT?!”IHSAN memandang Azli dengan rasa tidak percaya. Mata yang sememangnya sudah besar menjadi bertambah besar bila dia mendengar ayat yang terbit dari segaris mulut itu.
“Kau janganlah buat main dengan aku, Lee.. Kau ni biar betul?” Tanyanya lagi buat kali kedua. Meminta pengesahan rasmi dari Azli. Ini namanya kawan makan kawan ni!
Azli mengangguk perlahan. “Betullah. Aku memang dah letak nama kau, no matrik kau, kad pengenalan.. semualah dan confirm, my friendnama kau dah naik ka list tadi.”
Azli yang sedang duduk bersila di atas katil itu hanya mampu mengangkat tanda ‘Peace’ sahaja ke arah kawannya yang sudah tak senang duduk itu. Halahaih. Ajak buat baik pun gelabah macam ni…
Ihsan… Ihsan…
Ihsan mengeluh. Terduduk juga dia di atas kerusi di dalam kompartmen A itu. Pandangan ditebarkan ke dinding. Susah la macam ni... Rambut digarunya kasar. Serabut oi!
            “Seminggu je.. Bukannya lama mana pun.” Azli menyambung. Nota subjek land law yang sememangnya tersedia di kepala katil itu dibukanya perlahan.
            “Memanglah tak lama tapi kan aku dah janji dengan orang. Kau sendiri yang cakap tak elok kalau memungkiri janji… Itu ciri-ciri orang munafik tau, Lee!” Bersungguh-sunguh Ihsan membalas. Siap mengambil keluar dalil yang Azli pernah keluarkan sebelum ini lalu dimasukkan ke hujahnya kali ini.
            “Memang betul apa yang aku cakap tu. Betul dan tak ada salahnya..” Azli menjawab walaupun matanya masih lagi di buku yang sedang dibacanya.
            “Haa dah tu?” Badan ditundukkan sedikit mendekati Azli. Buat pertama kalinya dalam hidupnya yang dia dapat rasakan dia dapat memenangi pendebatan dengan bakal peguam syariah itu.
            “Janji tu memanglah dipandang tinggi dalam agama kita dan wajib pun kita tunaikan janji tapi..” Azli meletakkan nota lalu memandang Ihsan yang sedang mengadapnya, “boleh aku tau janji apa?” Sambungnya seketika.
Mata Ihsan dipandangnya lama. Telus masuk ke dalam hati.
            Ihsan terdiam. Peratus yang dia rasakan dapat menang tadi sudah mula turun menjadi 50%.
            “Kau nak dating kan?” Azli menembak. Bukan tak tahu perangai Ihsan yang satu tu. Perempuan keliling pinggang. Entah perempuan mana pulak yang dia nak bawak cuti semester kali ni?
            Dang! Ihsan tersandar ke belakang kerusi.
Gotcha! Knocked out!
Peratus untuk tidak pergi mengikut program Azli ini sudah bertukar menjadi bawah takat positif. Memang tak boleh diselamatkan lagi dah. Keluhan dilepaskan. Dah nampak gaya memang lah dia akan ikut sekali program itu lepas final exam nanti.
             “Kita cuti tiga minggu. Program komuniti ni ambik masa empat hari tiga malam je pun. Lepas tu kau nak dating, nak keluar ke apa ke.. aku dah tak kisah. Itu hal kau.”
            “Tapi masalahnya..”
Ihsan cuba memikirkan idea untuk menolak. Kenal sangat dah macam mana program yang Azli ni selalu bawak, dan sejujurnya dia nak cakap program itu sumpah tak kena -- langsung -- dengan peribadi dia yang serba serbi tak kena ni.
Kalau Azli tu handle program go kart ke bungee jumping ke atau benda-benda yang extreme yang dia boleh terima pakai dan memang kena dengan jiwa kental dia ni boleh lagi dia nak tadah diri untuk join. Tapi… program bermasyarakat ni?
Fuhhhh..
Come on, man… it feels so… wrong.. at the wrong place la bro! Jiran sebelah rumah dia sendiri pun dia tak ambil port, ini nak pergi berkampung entah di mana-mana pastu nak bermasyarakatan. Aduhaii, ini bukan Ihsan namanya.
            Azli memandang Ihsan dengan pandangan tanpa riak. Muka surat buku itu diselak-selak sambil menunggu ayat balasan dari Ihsan.
            “Susahlah wei..” Dia dah tak tahu nak jawab apa dah. Ihsan dah bangun dari kerusi milik Azli itu.
            “Apa yang susahnya? Empat tahun aku ikut program ni tak pernah ada rasa susah pun.. lagi suka adalah.” Betullah selama empat tahun ikut program kemasyarakatan macam ini tak pernah sekali pun dia rasa susah. Tak rasa penat. Rasa sejuk hati itu adalah.. yellah dapat membantu sesama manusia.. dan orang yang kita bantu tu pun bukannya orang lain.. bangsa sendiri jugak. Satu agama, satu negara. Apa ada hal?
Ihsan mengeluh. “Kau tak fahamlah, Lee.” Dia dengan Azli tuh macam langit dengan bumi. Yin and Yang. Halahaih. Berapa banyak alasan yang dia perlu keluarkan sampai Azli ni faham?!
            “Come on la Sun....”
            “Sorry la wei.. aku rasa..” Langkah Ihsan terhenti sebentar di meja belajar Azli yang penuh dengan timbunan akta-akta negara itu. Fokusnya terhenti gambar mereka bertiga di depan padang bola depan rumah Azli tuh.
Dia, Azli dengan Farhan…
Gambar mereka kawan baik.  Dulu kalau di sekolah menengah, siapa tak kenal trio pemuda harapan sekolah ni. Rindu pulak kat Paan yang duduk jauh dari mereka berdua ni. Nasib baiklah juga dia dengan Azli mendapat tempat di universiti yang sama. Hanya Paan saja yang tertendang jauh ke London. Terpaksa mengikut harapan bapa Paan yang mahukan Paan melanjutkan pelajaran di universiti yangsama dengannya. Nak tak nak, dah memangnya Paan ni jenis anak soleh pulak, ikutkan saja harapan bapanya itu. Dan akhirnya dari bertiga dah jadi berdua sekarang ni.
Ihsan pandang Azli yang sedang memandangnya dengan mata say utu. Alahai, ini yang lemah ni. Walaupun orang selalu kata dia lemah dengan pujuk rayu perempuan, tapi lemah lagi kalau dia dengar pujuk rayu kawan-kawan baiknya ni.
            “Tinggal kau je sekarang aku nak minta tolong. Kita orang tak cukup dua budak je.. budak yang mula sign up dulu tu tiba-tiba ada competition nak kena handle. Please.” Azli dah bangun dari katil. Kalau Ihsan tak nak tolong, entah mana lagi dia nak cari dalam masa dua hari ni. Nasib baiklah lagi satu calon Fatin dah sempat grab roommate dia. Sekarang ni hanya tinggal seorang lagi saja dia perlu cari.
            Siapa lagi kalau bukan…
Tuan empunya badan yang sedang berdiri di tepi meja belajarnya itu.
            Ahmad Redha Ihsan Ahmad Ibrahim, dia punya no. 1 S.O.S member..
            “Sun, relaks. Take it easy. Simple je kerjanya ni… kau tak payah nak guna teori fizik kau tu... Ini kerja komuniti. Tak berat.. you just go, meet peoples and have fun. Grab the oppurtunities. Aku janji kau akan dapat banyak benda. Pengalaman ni kau tak boleh cari kat tempat lain tau. Serius.” Azli memandang dasar mata Ihsan. Biar Ihsan tahu yang kerja bermasyarakat ini bukanlah benda bosan dan membazir masa tapi sebaliknya adalah satu platform yang boleh membangunkan diri sendiri dari setiap aspek. Aspek lahiriah, even to the extend of spirituality.
            Ihsan memandang Azli dengan beribu satu rasa. Gambar di atas meja itu dijeling sesaat.. Gambar kali terakhir mereka tangkap bila Farhan balik bercuti dua bulan lepas.
            “Pleaseee, bro..” Azli menggunakan perkataan magik itu.
            Ihsan mengeluh. Susah betullah dengan orang pandai psiko nih! Dia menghela nafas. “This is the first.. and the last time.” Dia berkata keras.
            Azli mengangkat tangan kanan. Serupa gaya orang nak berikrar itu. “Aku janji!” Kepala dianggukkan. Ikhlas.
            Ihsan hanya menggelengkan kepala. Nasib baik kau kawan baik aku, Azli. Kalau orang lain, sah-sah dah rasa sepakan percuma dari pemegang tali pinggang hitam Taekwondo ni.

No comments:

Post a Comment