Wednesday 11 March 2015

... dan Angin pun Berbisik (Bab 5) ~ Adileah

“Meen, next week kita pergi Golden Palm Tree.”
Amboi cara dia macam bukan bernada  ajakan. Itu macam arahan mandatori. Biasanya Adam akan tanya dia free atau tidak, ada banyak tempahan atau tidak. “Abang...”
“Please sayang. Semalam Meen cakap next week free kan?”
“Nanti, let me discuss with Aiman ya.”
“Aiman cakap tak ada order next week.”
“Aiman tu, kalau banyak kerja pun dia tetap akan kata tak ada kerja.” ‘Makcik’ Aiman memang macam tu sejak dia berkahwin dengan Adam. Apabila Adam tanya tentang jadual kerja mereka, dia akan kata tak sibuk. Contohnya macam minggu hadapan ni, mereka ada tiga majlis bertunang, dua majlis nikah dan lima majlis akikah. Belum lagi kira dengan barang hantaran dan dekorasi yang perlu mereka buat.
“Please sayang, for our annivesary.”
Oh okey. Yasmeen tersenyum lebar. “Abang belanja.” Balas Yasmeen.
“Share lah sayang.” Gurau Adam.
“Share?” mata Yasmeen bulat memandang Adam. “Tak nak! Tak aci! Abang ajak Meen, tapi kena share.” Mahal tu nak pergi Golden Palm Tree Resort & Spa. Dia rela guna duit tu untuk pergi shopping.
“Sayang, berapa kali nak bagi tahu ni, Aci kat office tu dah resign.”
“Abang, boleh tak jangan main-main.” Geramnya dia dengan Adam. Puas hati apabila dapat picit hidung Adam sampai merah.
Adam ketawa. “Meen sayang abang tak?”
Bertambah cemberut wajah Yasmeen. “Berapa kali nak bagi tahu ni?” tapi dia angguk juga. Memang dia sayang pada Adam.
“Okey, disebabkan Meen sayang abang, semua expenses abang belanja.”
Yasmeen ketawa. Adam ni la... “Abang sayang Meen kan sebab tu abang belanja kan?”
“Meen rasa?”
Yasmeen tersenyum. Kalau dengan Adam ni macam nilah mereka. Ada saja yang hendak dijadikan topik bergaduh. Tapi bukanlah bergaduh besar, gaduh mereka ni gaduh sayang.
“Tak rasa apa-apa.”
“Sampai hati, Meen tahu tak abang sayang Meen?”
“Abang please stop it. Bila nak habis ni.”
“Ya abang sayang Meen, jadi abang belanja semua.”
“Semua?”
“Ya sayang.” Adam memandang wajah Yasmeen yang nampak sangat teruja dengan tawarannya. “Semua.” Adam mendepangkan tangannya dan membuat bulatan yang membawa maksud ‘semua’.
“Insya-Allah abang. But I need to do some shopping, boleh?” Banyak bajunya sudah tidak muat gara-gara badannya naik mendadak.
“Okey, boleh sayang and you look good in baby blue.”
Yasmeen senyum, dia faham maksud Adam tu yang suka melihat dia memakai baju warna baby blue katanya nampak sangat lembut sedangkan dia suka pada warna yang garang barulah nampak ceria. “Baju kelawar aja yang Meen muat sekarang ni.” Yasmeen mengeluh perlahan. Tak tahulah kenapa berat badannya boleh naik mendadak seminggu dua ni. Sudahlah kuat makan, kuat merajuk dan emosinya juga jadi sangat sensitif. Kadang-kadang tu tak tahu kenapa, tiba-tiba dia sudah merajuk dan berkecil hati.
“Tak kisahlah Meen pakai baju apa pun, yang penting I love you sayang.” Adam tunduk memandang Yasmeen yang sedikit rendah darinya. Kedua belah tangannya memegang pinggang Yasmeen.
Dia perasan juga lekuk pinggang Yasmeen agak melebar berbanding daripada sebelum ini. Mengandung kah? Tetapi dia diamkan saja, tidak mahu bertanya kepada Yasmeen bimbang nanti dia berkecil hati. Isu mengandung adalah isu paling sensitif pada Yasmeen!
Yasmeen senyum membalas senyuman Adam. “Abang tak nak pergi kerja ke?” tali leher Adam dibetulkan, biar nampak lebih kemas.
“Oh sorry lupa, abang pergi kerja ya.” Lama dia mengucup dahi Yasmeen. Terasa bibirnya hendak berada di situ lebih lama. Dalam keterpaksaan dia menjauh sedikit dari Yasmeen.
“Abang pergi dulu ya sayang.” Tangan kanannya mengusap lembut kepala Yasmeen. Alhamdulillah dengan kehidupan mereka yang sederhana dan bahagia.
“Happy working abang.”
Yasmeen menghantar Adam hingga ke kereta. Setiap hari dia berdoa agar keselamatan Adam terpelihara walau di mana saja dia berada kerana Adam itulah nyawanya. Yasmeen masih lagi berdiri dan melambaikan tangan ke arah kereta Adam yang bergerak pergi. Begitulah rutinnya setiap pagi atau setiap kali Adam kena pergi outstation.



Mereka memilih bilik Ivory Palm Villa. Kalaulah laut di Sepang ini airnya biru tentu lebih cantik dan menarik. Tetapi tak kisahlah asalkan dia dapat luangkan masa berdua begini. Selepas urusan check in selesai mereka menuju ke kafe terlebih dahulu untuk makan tengah hari.
Kafe Sepoi-Sepoi kelihatan lengang. mungkin mereka yang datang awal agaknya. Yasmeen memandang ke sekeliling. “Abang, kita duduk meja yang menghadap ke laut tu nak tak?” Yasmeen menunjukkan arah meja yang dimaksudkannya.
“Sure sayang.”
Damainya memandang laut yang terbentang luas. Ditambah pula dengan angin yang bertiup perlahan. Terasa sangat nyaman dan menenangkan. Mereka membuat pesanan makanan laut. Adam senyum, hari ini dia akan ikutkan saja segala kemahuan Yasmeen. Esok kan hari bahagian mereka.
“Meen.”
“Ya.”
“Thank you.” Ucap Adam dalam senyuman mengusik.
“Kenapa?” udang bakar yang sudah dibuang kulit oleh Adam tadi dicucuknya dengan garpu.
“Tolong kopekkan kulit udang.” Yasmeen ni suka makan makanan laut seperti udang, ketam, kerang dan adik-beradik makanan laut yang lain. Tetapi satu aje perangai Yasmeen ni, dia suka makan tapi malas hendak kopek makanan laut yang berkulit dan bercangkerang. Selalunya dialah yang tolong buatkan untuk Yasmeen.
“Berkira! Meen dah belikan baju  baru untuk abang tau.” Balas Yasmeen tidak mahu kalah. Mulutnya yang bulat penuh dengan udang mengundang tawa Adam.
Comelnya dia, puji Adam dalam hati sebelum dia membalas kata-kata Yasmeen tadi. “Itu Meen sendiri yang pakai bukan abang.”
“Tapi Meen pakai untuk abang tengok, abang siap request nak baby blue. Tapi tak apalah kalau abang berkira sangat. Meen tak payah pakai dan abang tak payah tengok.” Penat tahu dia pusing keliling Paradigm Mall hari itu untuk cari baju yang sesuai dengan ‘kegemukan’nya sekarang ni. Sudahlah tu, dia sanggup tawaf satu shopping mall semata-mata nak cari warna baby blue. Adam tu satu aje perangainya, kalau dia cakap suka maknanya kita kena cari kerana dia tidak akan beritahu secara terus terang. 
Adam ketawa. “Tahu tak yang Meen ni comel sangat kalau membebel macam ni.” Adam mengelap hujung bibir Yasmeen dengan hujung ibu jarinya.
“Tahu... tapi abang tak boleh berkira sangat sebab Meen kan isteri abang.” balas Yasmeen selamba dan udang yang sudah berkopek kulit dalam pinggan Adam dia cucuk dengan garpu.
“Thanks sayang.” Ucap Yasmeen sambil mengenyitkan sebelah matanya ke arah Adam.
“Naughty wife.” Balas Adam menggelengkan kepala.
Bagaimanakah agaknya jika dia terpaksa meninggalkan Yasmeen? Bagaimanakah kehidupan Yasmeen nanti? Terbit pertanyaan di hatinya di celah kebahagiaan yang dia sedang kecapi saat ini.
“Meen.”
“Hmm...” Yasmeen memandang Adam di hadapannya.
Adam senyum, dia suka suara manja Yasmeen yang menggumam begini. Mungkin Yasmeen juga akan mengecapi kebahagiaan sekiranya dia masih lagi bersama dengan Ariel?
“Walau apa pun yang terjadi, hari ini, esok dan bila-bilalah... abang sentiasa nak Meen cari kebahagiaan Meen sendiri.”
“Kenapa? Abang tak bahagia dengan Meen ke?” kenapa lain macam sangat ni? Dia ada buat salah ke? Atau dia ada mengecilkan hati Adam ke tanpa disedari?
“Sangat bahagia.” Abang sayang Meen sampai mati.
“Habis tu kenapa ni?” Angin laut bertiup sedikit kuat hingga alas meja pun turut beralun keras ditiup angin.
“Abang sayang Meen dan sebab tu lah abang kata, abang nak Meen cari kebahagiaan sendiri. Kebahagiaan Meen, kebahagiaan abang jugak.”
“Oh...” Yasmeen memandang Adam di hadapan. Lama mereka berkenalan, bercinta, terputus dan akhirnya jodoh mereka bersatu juga. Adam bukanlah pilihan keduanya selepas Ariel kerana Ariel juga bukanlah pilihannya pertama. Kedua-dua mereka ada tempat istimewa di hatinya. Bezanya, Ariel adalah kisah silam yang banyak memberinya pengajaran.
“Meen ingatkan apa tadi. Tapi, kebahagiaan abang pun kebahagiaan Meen jugak. ” Balas Yasmeen perlahan. “Kita jalan tepi pantai nak tak?” mesti seronokkan kalau dapat jalan tepi laut waktu redup macam ni. Bukan senang nak jumpa waktu tengah hari yang redup dan mendung macam ni.
Angin semakin kencang bertiup hingga menyukarkan dia hendak bergerak kerana dress yang dipakainya turut sama terbang ditiup angin. “Kuatnya angin, nak hujan kut.” Rungut Yasmeen perlahan.
“Ya kut.” Bahu Yasmeen semakin erat dipeluk. “Jomlah balik, sejuklah.”
“Itulah abang, tadi Meen suruh bawak cardigan tak nak.”
Adam ketawa perlahan.
“Lepas tu sendiri yang sejuk.”
Memang betul pun hari nak hujan. Ketika mereka sampai di hadapan pintu bilik, hujan turun dengan lebatnya dan semakin kuat juga ombak menghempas tiang bilik mereka ni.
“Hujan.” Bisik Yasmeen ketika menarik langsir pintu lungsur bilik mereka.
“Bagus untuk misi khas malam ni.”
“Misi apa?” bulat mata Yasmeen memandang Adam. Misi apa pulalah yang dia hendak buat ni. Tengok gaya muka macam lain macam aja. Macam ada misi ‘jahat’ aje.
“Rahsia.” Balas Adam dalam senyuman. Sekurang-kurangnya biarlah Allah berikan dia seorang zuriat untuk menjadi teman Yasmeen kala ditinggalkan.
“Rahsia apa ni? Misi ni mesti ada Meen kan?” Adam ni suka buat dia tertanya-tanya. Tak sukalah.
“Rahsialah...” balas Adam. Rambut Yasmeen yang terjuntai diselak ke tepi telinga. Mereka berpandangan sesama sendiri. “Dalam misi abang tu, memang ada Meen sorang aje. Kalau Meen tak ada, misi pun gagal.” Balas Adam dalam senyuman dan lembut dia mencium dahi Yasmeen.
“Baiknya clue abang, Meen dah tahu.”
“Bijak isteri abang ni.” Ya Allah, aku bersyukur kerana diberi peluang untuk merasai nikmatnya mencintai seorang isteri seperti Yasmeen. berikanlah dia keberkatan dan kebahagiaan hidup kerana membahagiakan hati suaminya. Doa Adam dalam hati.



Malam tu hujan masih lagi turun dengan lebatnya. Mereka hanya buat pesanan makanan ke bilik saja. Hendak keluar pun malas waktu hujan begini.
“Happy anniversary abang.” Bisik Yasmeen di telinga Adam. Dalam hati terbit juga rasa sedih. Sudah dua tahun mereka berkahwin, sampai sekarang masih belum dikurniakan cahaya mata. Anak kan pengikat kasih sayang antara suami dan isteri.
“Happy anniversary sayang.” Balas Adam perlahan.  
“Sorry Meen cuma sempat beli baju aja untuk abang.” Bisik Yasmeen perlahan dan rasa bersalah. Baju tu cuma untuk keguaan Adam pergi kerja saja.  
Adam senyum. Yasmeen yang berdiri di hadapannya dia tatap dengan penuh rasa cinta. Misteri jodoh tidak pernah ada siapa yang tahu. Siapa menyangka Yasmeen yang pernah terlepas daripadanya, kini menjadi miliknya yang sah.
“Abang pun tak beli hadiah untuk Meen because I am your anniversary gift.” Balas Adam nakal dan inilah misi khasnya.
“Ala... Meen beli baju tau tapi abang tak beli apa-apa pun.”
“Take me as you anniversary gift.” Usik Adam dalam ketawa yang panjang walau pun selepas itu dia mengaduh kesakitan dicubit oleh Yasmeen.
“Abang jahat.”
Semakin kuat dia ketawa memandang Yasmeen yang bercekak pinggang. Tetapi akhirnya akur juga pada misi khasnya. Ya lah misi ni akan gagal kalau dia tiada partner dan orang yang paling tepat dan berhak adalah Yasmeen.
“Okey, okey.” Adam mengangkat kedua belah tangannya tanda mengaku kalah. “Kita berdamai okey sayang?” ketawanya masih bersisa memandang Yasmeen yang muncung seperti itu. Comel sangat.
“Janji jangan usik Meen lagi?”

“Janji sayang.” Yasmeen dibawa ke dalam pelukannya. Ya Allah, berkatilah hidup isteri ku. Doa Adam berulang kali. Ada banyak rasa dalam hatinya yang susah hendak dijelaskan, dia akan terus mendoakan untuk Yasmeen setiap kali memandang wajah isterinya dan setiap kali dia merasai nikmat bahagia. 

No comments:

Post a Comment