Wednesday 25 March 2015

Ash (Bab 4) ~ RodieR

Headphone Girl
Ni yang aku lemah ni... Telefon bimbit diambil juga dan disua ke telinga selepas menekan butang answer. “Helo, assalamualaikum.”
“Wa’alaikumsalam. Eca kat mana tu? Dah sampai dah?” Suara ayah menyapa pendengarannya.
“Dah. Baru je sampai, tu yang tak angkat ayah call tadi, tengah drive lagi.” Tenang dia menjawab. Beg beroda yang tadi diheret dibrek berhentikan di sebelah katil. Katil sebelah masih lagi kosong. Aku tak tau lagi la roommate aku siapa ni. Tak sampai lagi kut.
“Makan apa malam ni, tau? Dah siap lapor diri la ni? Bilik okey? Berapa orang sebilik?” Laju ayah bertanya tak menyempat-nyempat nak menarik nafas.
Aishah menggeleng kepala sambil melabuhkan badan ke katil. “Tak tau makan apa, tak dapat menu. Dah siap lapor diri. Bilik okey, roommate sorang, chalet ni ada dua bilik, so satu chalet empat orang. Tapi roommate tak sampai lagi.” Satu-persatu dia menjawab soalan ala-ala police interrogator ayahnya itu.
“Okey la macam tu. Rehat la dulu. Nanti ayah call lagi.” Dan talian dimatikan sebelum sempat dia nak menjawab apa.
Badan diturunkan berbaring dengan kepala jatuh ke bantal yang sedia menunggu. Pening sedikit terasa memandu sejam setengah dari Kuala Terengganu ke Besut ni. Ayah memang sukarela aje nak hantar, tapi dia yang menolak awal-awal. Apa kes lesen memandu dah bertahun ada tapi masih lagi nak ayah hantar-ambikkan macam zaman sekolah menengah dulu? Buat malu kat orang lain aje la macam tu.
Beg tangan yang masih di bahu ditarik turun, dan laju tangannya menggaul isi beg, mencari sesuatu. Jumpa, tali yang panjang berselirat itu dirungkaikan perlahan-lahan dan earphones itu disumbat ke telinga. Sejenak kemudian, What I’ve Done, Linkin Park mengasak lubang telinga. Jam di tangan kanan dilirik sejenak. Pukul satu. Tadi urusetia dekat reception tu cakap, taklimat ringkas pukul tiga. Boleh la nak layan tidur dulu sekejap, bagi clear balik kepala yang terasa sedikit berdenyut. Mata dipejamkan dengan sebelah tangan meraba mencari telefon bimbit nak set alarm. Bergegar telefon bimbit itu di tangannya menandakan ada mesej masuk.
Eca, dah sampai ye? Aktiviti apa ada hari ni?
Mesej ibu itu dibaca dengan sebelah mata. Dia melepaskan keluhan perlahan. Here we go again...

***

Headphone Boy
            “Ashraf.” Lelaki itu menghulur tangan, memperkenalkan diri padanya yang baru saja nak melabuhkan punggung di atas katil bujang di hujung bilik itu.
            Senyum. Tangan disambut. “Muhammad Hanif.” Beg galas hitam di bahu dilurutkan ke lantai dan beberapa helai kemeja yang sudah siap digosok dan disangkut dengan penyangkut baju di tangan kirinya dihamparkan di atas katil bersebelahan.
            “Ash.” Kawan sebilik barunya itu sengih. “Nama pendek.”
            “Right. Nif-Cut.”
            Kening terjongket sebelah. “Oh?”
            Dia ikut sengih. “Basketball nicknames.”
            “I see.” Angguk. “UKM, TESL.”
            “UiTM, Farmasi.” Dia pun dah melabuh duduk berdepan dengan rakan sebiliknya itu. Jam di pergelangan tangan kiri dikerling sekilas. Pukul satu setengah. Tadi urusetia dekat reception tu cakap, taklimat ringkas pukul tiga. Boleh la jugak kalau nak layan tidur sekejap lepas solat ni.
            “Oh?” kening dua-dua dah terjongket.
            Dia mengangkat muka dari jam di tangan. “Kenapa?”
            “Farmasi?”
            Dia angguk. “Nampaknya aku sorang je kat sini health-line.” Sengih lagi.

            Ashraf ikut sengih, mengangguk lagi. “Cool.” 

No comments:

Post a Comment