Tuesday 3 March 2015

Ash (Prolog) ~ RodieR

BUK!!!
Whoa!”
Haiya!”
Dua suara bersuara serentak. Terhenti dari langkah yang tadi diatur laju berlawanan arah. Tangan lelaki itu automatik naik nak memegang headphones yang terjatuh dari telinga dan tersangkut di hud baju sejuknya yang juga terlucut dari menyarung kepala. Dia turut sama mengangkat tangan menahan headphones di leher yang hampir mencekik selendang hitam yang dipakai. Tergamam seketika apabila jeritan Chester melagukan korus Easier to Run hampir serentak kedengaran kuat dari kedua-dua pasang headphones itu, berserabut dengan PA system yang sedang berkumandang dengan pengumuman entah apa.
 “Oh.”
“Hah.”
Sama lagi serentak sepatah kata itu keluar dari mulut masing-masing.
Tangan kiri laju menyeluk poket jeans depan, menekan butang stop pada MP3 playernya. “Sorry.” Sepatah dia berkata dengan senyum sesaat sebelum kembali menarik muka serius. Dia tau salah dia. Jalan tak tengok depan, mata sibuk melilau mencari nombor bas, sampai hentam dilanggarnya orang entah siapa-siapa. Sebab dah lewat. Kalau tak jumpa bas dalam masa lima minit lagi ni, memang akan terlepas dan memang sampai mati ibu ayah tak bagi dah dia balik sendiri. Seorang. Ini saja peluang dia nak tunjuk dia boleh berdikari. Independent. Berdiri dengan kakinya sendiri. Ataupun untuk kes sekarang, balik kampung tanpa perlu orang menghantar mengambil atau naik kapal terbang yang sememangnya membazir duit.
Jejaka di depannya itu ikut menarik senyum sesaat. “Tak apa.” Tangannya yang tadi terhenti dari seinci nak menyentuh headphones di bahu bahana tersampuk dengan lagu yang sama didengari itu kembali menyarungkan benda yang masih menjerit itu di telinga. Hud baju sejuk gedabaknya pun sama ditarik menutup kepala dan dilajakkan lagi ke depan hingga hampir menutup separuh mata. Dia mengangkat sebelah tangan sebelum berlalu tanpa sepatah kata lain.
Dia yang tercegat di situ terasa dahinya berkerut sedikit. Headphones kembali disarung ke kepala yang berlapik selendang. Dia menggeleng. Ikut pada gaya pakai baju gedabak tu, mungkin jugak salah dia yang menyebabkan terlanggar tadi, bukan salah aku. Sarung hud tutup muka macam tu, boleh ke nampak jalan betul-betul? Dia menggeleng lagi. Jadinya, aku pun berhak dapat kata maaf jugak kan? Ini tidak, habuk tak ada, apa tak ada, pergi macam tu aje??
Hoi la minah, yang kau nak sibuk fikir fasal mamat tu kenapa?
Fikiran logiknya tiba-tiba menyergah. Banyak masa sangat ke terluang sampai nak sia-siakan macam ni? 

Oh, tidak! Aku tak jumpa lagi bas aku! Kelam kabut dia berpusing, bergerak laju mencari bas, dengan 

tangan kiri kembali menekan butang play di dalam saku. Chester di telinga menjerit lagi.

No comments:

Post a Comment