Monday 13 October 2014

Yang Arif Yang Wangi (Bab 4) ~ Fizziany

KRINGGGG!!!!!!KRINGGG!!!!!! Lagu klasik deringan telefon kuat berbunyi. Arif yang masih berselubung di dalam selimut segera tersentak. Telefon bimbitnya segera dicari.
Skrin telefon ditelek sejenak. Siapa pula ni…Nombor tak dikenali. Namun dijawab juga. Sebelah tangannya yang satu lagi mencapai alat pengawal penghawa dingin.
“Hello..” alat penghawa dingin terus dimatikan. Angin pagi yang menghembus masuk melalui sliding doornya yang terbuka luas benar-benar sejuk.
“Hello…ini Encik Arif Farhan?” soal suara di hujung talian. Suara perempuan. Macam pernah dengar suara ni….Tapi, kat mana. Berkerut dahinya mengingat.
“Ya bercakap. Siapa ni,” soal Arif. Sebetulnya, dia mahu mengutarakan soalan ini “ Siapa yang sibuk telefon saya pagi-pagi buta ni?” biarpun pagi tidak buta lagi. Matahari sudah agak tegak meninggi.
“Ya, saya buat panggilan dari Hospital Besar Kuala Rompin. Saya nak bagitau Encik Arif, yang pesakit yang Encik Arif langgar 2 hari lepas, dah sedar dan dia dah boleh balik,” suara di hujung talian berbicara panjang.
Allah!!Aku lupa!!! Bingkas Arif  bangun sambil meraup rambutnya yang kusut.
“Emm..okay. Biar dia balik. Apa-apa charge untuk hospital, puan boleh bilkan atas nama saya,” kata Arif. Hampir-hampir dia terlupa pula pada budak perempuan itu.
“Tapi Encik Arif, siapa nak jemput budak ni?” soal pemanggil itu lagi. Arif terkesima. Kau expect aku kena jemput budak tu ke? Sebelah keningnya terangkat.
“Tanyalah dia, tinggal kat mana. Siapa saudara terdekatnya,” arah Arif. Itu pun aku nak bagitahu ke? Baik aku saja jadi jururawat. Arif mencebik.
“Encik Arif…kami dah tanya dari semalam. Tapi dia bisu…” kata pemanggil itu seakan geram. Melopong mulut Arif mendengar. Bisu???Rambutnya yang serabai diraup. Kelu lidahnya.Otaknya ligat mencari jalan keluar.
“Hmm..tak apa. I’ll be there in 2 hours,” janji Arif. Talian diputuskan. Arif terdiam sejenak. Bisu? Ahh…sudah…tak apa. Ambil budak tu dulu, then drive to tempat aku langgar dia tempohari. Kalau dia angguk, tandanya itulah rumah dia. Arif terus merangka pelan untuk menghantar budak perempuan itu. Dalam masa yang sama, dia bingkas bangun menuju kamar mandi.
Kurang 12 minit dari masa yang dijanjikan, Arif sudah tiba di hospital. Feri tiba awal tadi. Jadi, dia tidak perlu menunggu lama untuk ke daratan dari Pulau Tioman.  Terus sahaja dia ke kaunter wad.
“Haa..Encik Arif. Ini dia budak perempuan tu. Dia duduk kat bangku tu dari pagi tadi,” tunjuk jururawat tempohari. Di dadanya tersemat tanda nama ‘Hasmah’. Pantas Arif menoleh, memandang deretan bangku hijau yang terletak di ruang wad pesakit luar. Terdapat beberapa orang menghuni barisan bangku hijau yang disediakan untuk tempat menunggu.
“Mana satu?” ditelitinya satu persatu perempuan yang terdapat di situ. Sejujurnya, dia juga sudah lupa wajah budak perempuan itu. Malam itu, ketika menghantarnya ke hospital, wajahnya ditutupi dengan rambutnya yang panjang hingga ke pinggang. Selepas itu, wajahnya berbalut dan bertampal. Jadi, dia pun kurang pasti yang mana satu yang patut diangkut pulang.
Jururawat bernama Hasmah itu menghampiri seorang perempuan muda yang duduk di bangku paling hujung dan belakang. Arif mengekori jururawat itu. Mereka kini berdiri di depan gadis itu. Seorang budak perempuan muda, bertocang tinggi hingga menyerlahkan tulang pipinya yang panjang. Dia masih memakai baju t-shirt dan seluar track yang sama pada malam tempohari.
“Betul ke ini budaknya?” soal Arif hairan. Lantas, wajah gadis itu diteliti secara terperinci oleh Arif. Kulitnya putih kuning, rambutnya coklat gelap, raut wajah yang panjang, hidung mancung, bulu mata yang lebat dan bibir yang mungil merah merekah. Sekali tengok, tak ubah macam orang Sepanyol.  Arif seakan tidak percaya. Gadis itu mengangkat mukanya, memandang Arif. Matanya berwarna coklat.
Arif ternganga. Pandangannya dengan gadis itu bersatu. Kelu lidahnya serta merta.
“Betul ke dia yang saya langgar malam tu?” soal Arif tidak pasti. Jururawat itu mengangguk lagi, sambil berlalu menuju ke kaunter bayaran. Arif mengekori jururawat itu.
“Betullah. Ini bilnya,” jururawat bernama Hasmah menyerahkan satu keping kertas. Arif meneliti butir kertas itu lalu membayar sejumlah wang. Selesai urusan di kaunter bayaran, Arif terus menghampiri gadis itu yang masih tidak berganjak dari tempatnya. Arif kini sudah berdiri di depan gadis itu yang masih tertunduk diam. Arif tarik nafas panjang.
“Marilah. Kita cakap dalam kereta nanti,” ajak Arif. Gadis itu yang sehelai sepinggang, bangun lalu menuruti langkah Arif. Sesekali Arif menoleh ke belakangnya. Hairan, kenapa dia ikut cakap aku? Arif membukakan pintu keretanya. Gadis itu masuk dengan membisu. Bertambah hairan hati Arif. Tapi, tempat duduk pemanduan dituju juga.




ARIF memberhentikan keretanya di selekoh Leban Chondong, yang menjadi pengantara antara Muadzam Shah dan Kuantan. Sejak dari tadi, dia pening, bagaimana dia harus bercakap dengan orang bisu. Arif mematikan enjin, tapi membiarkan penghawa dingin kereta terus berputar. Arif pandang gadis di sebelahnya.
“Adik tinggal kat sini ke?” soal Arif sambil tangannya tergawang-gawang membuat bahasa isyarat yang entah betul ke tidak.Hentam sajalah labu!! Asalkan dia faham soalan aku…gadis itu memandang Arif dengan mata coklatnya.
“Adik tak pekak kan? Kalau betul , adik angguk, kalau salah, adik geleng..” arah Arif terkulat-kulat  membuat isyarat. Gadis itu memandangnya tanpa berkelip. Kedua-duanya saling berpandangan dalam keadaan terpinga-pinga.
“Boleh tak? Angguk kalau boleh,” susah sungguh nak bercakap dengan orang bisu ni. Keluh Arif. Seketika, gadis itu mengangguk. Lega hati Arif. Diurut-urut dadanya.
“Mujurlah kau tak pekak dik. Kalau tak, susah abang..”ujarnya gembira. Gadis itu memandang Arif.
“So…abang nak hantar adik kat mana ni? Abang tak tahu rumah adik kat mana. Kalau abang hantar adik kat tempat abang langgar adik tempohari, boleh?” soal Arif. Gadis itu diam. Tunduk. Arif masih menanti reaksi gadis itu. Gadis itu mengangkat wajahnya. Arif dipandang dengan sorotan mata yang menagih simpati.
“Hantar saya kat stesen bas Rompin bang,” tiba-tiba dia bersuara!! Terbeliak mata Arif. Woww!!! Dia boleh bercakaplah!!! Ternganga mulut Arif.

“Okay!!” itu saja yang terlepas dari mulut Arif lantas kelam kabut mengundurkan keretanya kembali.

No comments:

Post a Comment