Thursday 16 October 2014

Sampaikan Salamku (Bab 2) ~ Reza al-Razi

AZLAN memandang kosong ke arah dinding bilik. Hari yang sepatutnya gembira kini berubah mendung dengan peristiwa yang berlaku siang tadi. Sungguh dia tak menduga seperti itu reaksi yang ditunjukkan kedua orang tuanya tatkala dia menunjukkan keputusan SPMnya kepada mereka. Keputusan 6A 3B IC itu ternyata tidak mampu memberikan kegembiraan kepada mereka. Begitu mendalam kebencian kedua orang tuanya sehinggakan kejayaannya dalam SPM itu langsung tidak dihargai.
Mata kini beralih pula memandang atap rumah. Tubuh sudah direbahkan ke tilam. Dia melepaskan keluhan berat. Peristiwa siang tadi terasa sukar untuk diusir pergi daripada terus menyesakkan otaknya. Masih terngiang-ngiang lagi kata-kata berbisa penuh kebencian emak dan ayah tirinya itu tatkala dia menunjukkan keputusan peperiksaannya kepada mereka.

            “Kau dapat keputusan bagus pun nak buat apa? Tak ke mana pun! Duduk sini aje cari duit. Dah tak kuasa lagi aku nak menanggung hidup kau,” ujar Jamilah tatkala Azlan menunjukkan keputusan SPMnya.
            “Tapi mak, Lan nak masuk universiti. Lan nak capai impian Lan."
            “Impian apanya? Kau ingat aku ada duit? Daripada berhabis duit bayar yuran kau belajar, baik aku gunakan duit tu untuk adik-adik kau sekolah!” Hasan pula mencelah.
            “Habis tu selama ni ayah ke yang tanggung hidup Lan? Ayah ke yang bayar yuran sekolah Lan?” Entah dari mana datangnya keberanian, lancar sahaja mulutnya menjawab kata-kata ayahnya. Benarlah kesabaran manusia itu ada hadnya. Selama mana dia mampu bertahan? Dia juga manusia biasa yang punya hati dan perasaan.
            Pang!
            Satu tamparan padu hinggap di pipinya.
            “Kurang ajar! Berani kau lawan aku! Kalau aku tak bela kau, dah lama kau mampus! Dasar anak tak kenang budi!” Hasan dah mula naik darah. Dia mencapai tali pinggang yang kebetulan berada di atas meja lalu melibas alat itu ke badan Azlan dengan bertalu-talu.
            “Sakit yah! Sakit! Maafkan Lan ayah!” Azlan menjerit sambil menangis menahan sakit.
            Hasan tak memperdulikan rayuan Azlan. Tubuh anaknya itu terus dipukul bertalu-talu. Hasnah pula sekadar menjadi pemerhati sahaja. Langsung tak menunjukkan tanda-tanda ingin membela anaknya itu.
            “Tu la, siapa suruh kau melawan ayah kau. Rasakanlah sendiri akibatnya.” Tanpa perasaan Hasnah menuturkan.
Kata-kata ibunya sekadar menambahkan luka di hatinya. Luka akibat libasan tali pinggang oleh ayah tirinya itu mungkin sahaja boleh sembuh. Namun luka di hati belum tentu boleh sembuh. Silap-silap boleh bernanah menjadi penyakit benci dan dendam yang sukar diubati.
********



4A 6B
AKSARA dan angka yang tercatat itu direnungnya berkali-kali. Mengharapkan mungkin ada keajaiban yang akan berlaku. Mana tahu keputusan 6B itu akan berubah kepada 6A dengan kuasa Magic. Atau mungkin ada pari-pari yang datang membawa tongkat lalu mengubah keputusan yang dah tercetak kekal di kertas itu dengan menggunakan kuasa tongkatnya.
Liyana menarik nafas panjang. Mengarut apa kau Liya! Mana ada pari-pari yang nak datang tolong ubah keputusan kau ni. Kalaulah masa boleh diundur, mesti punya aku akan study sungguh-sungguh. Malu la dekat Azlan. Dia dapat 6A tapi aku dapat 4A je.
Liyana membawa tangan meraup wajah. Sungguh dia tak dapat nak menerima keputusan peperiksaan SPMnya itu.
“Liya.”
Kedengaran suara ibunya Hasnah memanggil daripada luar bilik.
“Apa?” Dia menjawab malas.
“Keluar makan.”
“Orang tak ada selera la.”
“Jangan nak mengada-ngada. Keluar makan cepat. Kalau ye pun sedih takkanlah sampai tak nak makan. Keputusan kau tu bukannya teruk sangat pun. Okeylah tu dapat 4A. Anak-anak orang lain tu lagilah. Satu A pun tak ada.”
“Yalah, yalah. Orang keluarlah ni.” Liyana merengus perlahan. Mak aku ni dah mulalah tu nak membebel! Tubuh diangkat dari katil lalu kaki digerakkan menuju ke dapur.


SPM tu bukanlah alat sebenar untuk mencapai kejayaan dalam hidup.

No comments:

Post a Comment