Tuesday 14 October 2014

Lelaki Idaman Hamba (Bab 3) ~ Balqis Mohamad

      “MUAZ! Lap meja tu cepat. Nanti customer nak duduk!” Arah Tisha pada Muaz. Buat kerja lambat! Semua nak disuruh. Pantas Muaz membersihkan meja, pelanggan yang tiba menungu lama untuk dilayan. Tisha mengeluh! Tadi kalau buat cepat-cepatkan senang? Tak da lah pelanggan nak tunggu lama macam ni. Tisha merungut dalam hati. Buku menu disambar.
  “Nak makan apa cik?” Tanya Tisha lembut, wajahnya dimaniskan. Buku menu diletakkan diatas meja.
  “Sayang nak makan apa?” Tanya perempuan tersebut pada lelaki disebelahnya. Lelaki tersebut diam, matanya terus terpaku pada menu. Kalau gedik macam ni mesti belum kahwin ni .. Teka Tisha dalam hati.
   “Bagi saya pasta with cheese satu , orange juice okey ?” Pesan perempuan itu lalu buku menu ditutup kasar .
   “Sayang nak makan apa?” Tanya perempuan itu sekali lagi.
   “Boleh diam tak Zira? Bukan you yang patut tanya soalan tu, dan bukan pada you I  patut jawab. You bukan waiter,  kalau bagitau pun. You tahu buat ke?” Lelaki tersebut membalas kasar .
      Tisha hampir tergelak, namun cepat ditutup dengan buku yang dipegangnya. “You ni! Tengok waiter ni pun ketawakan I! Hariz , you jangan sampai I  report mummy nanti!” Ugut Zira.
   “Reportlah Zira, tak penting! Yang penting I  lapar sekarang ni. Pasta with mushroom, mushroom soup and apple juice please ..” Beritahu Hariz pada Tisha lalu menyerahkan buku menu pada Tisha. Tisha tersenyum lalu berlalu .
       Tisha kembali ke kaunter setelah pesannya diambil oleh Yazid dan Sarah yang merupakan tukang masak. Manakala Muaz, Halim dan Taufik sebagai waiter. Tisha sebagai penjaga kaunter. Namun bila keadaan tidak terkawal, Tisha berperanan sebagai tukang masak, dan waiter. Semua bergantung kepada keadaan.
    “Ya cik? Table nombor berapa?” Tanya Tisha pada seorang wanita. “36 ..” Beritahunya lembut. Tisha menyemak melaui komputernya.
   “Rm 79.80 cik..” Beritahu Tisha tersenyum. Wanita tersebut menyerahkan not 100. Tisha memulangkan wang baki.
    “Terima Kasih, sila datang lagi..” Tisha tersenyum.
     Tisha memandang sekeliling jam menganjak pukul 5.30 petang. Memanglah waktu –waktu macam ni, jarang ada pelanggan. Biasanya  waktu makan tengah hari atau malam, pelanggan akan bertambah. Tisha hairan melihat Hariz menjamu selera sendirian. Mana  Zira gedik tu ? Ish!? Suka hati kata gedik. Kita pun perempuan ada adik perempuan, jadi pada batang hidung sendiri macam mana? Tisha tersedar apabila Hariz melambainya. Tisha kaget. Ah sudah! Dia perasan aku tenung dia ke? Tisha menyibukkan diri, gementar apabila sedar seseorang berdiri dihadapannya.
   “Cik ?” Panggil suara tersebut. Tisha mengankat kepala. Kan dah kata?
   “Ya Cik Hariz..” Opss ! Mati aku kalau dia tanya mana aku tahu nama dia, aku nak jawab apa? Hariz tersenyum .
   “Obviuos sangat ke Zira tu dengan saya tadi?” Tanya Hariz tersenyum. Tisha tersenyum. “Tak hairanlah awak pun tahu nama saya .. Kan?” Tanya Hariz lembut . Tisha tersenyum lagi. Habis nak jawab apa ? Nampak benar aku menyibuk.
  “Encik nak bayar? Table berapa?” Tanya Tisha lembut.
   Hariz tersenyum, lalu menggeleng. Tisha hairan, nak apa pulak? “Saya belum habis makan. Tapi saya dah kenyang, jadi awak boleh tolong habiskan air Zira untuk saya? Tak baik membazir..” Hariz tersenyum. Tisha hairan .
   “Jom duduk dulu . Kat table saya ..” Ajak Hariz lembut. Tisha bagai dipukau menurut. “Zira merajuk sebab tak layan dia, jadi dia pergi macam tu ja. Tak sempat makanan sampai. Saya dah habiskan pasta dia. Tapi air dia saya tak mampu nak habiskan. Dah full tank dah ni ..” Beritahu Hariz sambil mengusap perutnya . Tisha ketawa .
   “Yelah saya faham.” Lalu air Zira disedutnya. Lagipun memang tengah dahaga? Apa salahnya.
   “Nama awak? Yalah tak aci awak tahu nama saya ja kan?” Hariz berkias.
    “Latisha..” Jawab Tisha sepatah.
    “Nice name! Ni tauke tak marah borak dengan saya?” Tanya Hariz lembut.
    “Tak kot, ni semua Ahmad Albab yang punya. Jadi tunggu Ahmad Albab blah..”Tisha bergurau. Hariz ketawa.“Yang tadi special girlfriend ke?” Tisha sekadar bertanya.
     “Nope. Girlfriend yang sepatutnya jadi bakal fiancé. Tapi kalau ikut hati nak buat bakal ex-girlfriend ..” Hariz bergurau. Tisha ketawa.
    “Good Luck then ..” Tisha membalas gurauan .
     “Okeylah . I’ve to go now.. Here’s” Hulur Hariz not 100. “No. My treats!” Beritahu Tisha tesenyum .
    “Serious ?” Tanya Haiz tak percaya. Tisha menganguk lembut.
   “Tak pe ke ? Nanti gaji kena potong..” Tanya Hariz berbisik.
   “Tak pe , tauke tak tahu ..” Tisha berbisik juga.
   “Give me your number then. Repay..” Hariz meminta.
   “No ..”
   “I‘m insist Latisha ..” Hariz tegas . Latisha mengalah !
    Tepat pukul 11 Tisha mengarahkan kedai ditutup. “Muaz! Cepat mop lantai ni. Esok kau datang lambat orang lain pulak yang kena buat ..” Laung Tisha dari dapur. Segala barang dimasukan kedalam peti sejuk. Lalu mula menolong Sarah membersihkan dapur.
   “Dah siap nak balik?” Tegur satu suara. Tisha memaling.
   “Abah! Dah nak tutup ni, kenapa datang?” Soal Tisha pada Haji Yaakub.
  “Saja. Tasha nak isi minyak kereta, abah singgahlah. Tam tu pulak nak makan burger.” Beritahu Haji Yaakub. Tisha menganguk faham. Matanya tertumpu pada bungkusan hitam yang berlonggok di tepi pintu.
   “Siapa yang duty buang sampah ni? Kenapa tak buang lagi?” Marah Tisha. Haji Yaakub hanya mampu menggeleng. Perangai Tisha turun sebijik dari arwah isterinya Hajah Suraya!
   “Muaz kak, dia tinggal kerja dia sebab akak suruh dia mop lantai tadi.” Beritahu Taufik . Tisha mengeluh. Aku la yang salah? Dan aku jugak yang kena buang? Malas cakap banyak beg plastik sampah diambilnya kasar.
    “Kak nak pergi buang ke? Dah lewat ni. Tinggal jalah, nanti saya buat ..” Taufik menawar diri.
    “Tunggu kau, bila boleh balik?” Tanya Tisha lalu melangkah keluar dari pintu belakang ke tong sampah. Seratus meter kehadapan terasa jauhnya!
     Tisha memberanikan diri, segala macam surah dibacanya. Tiba di tong sampah Tisha melemparkan beg palstik yang berada dalam genggaman tangan kanannya kedalam tong sampah. Tiba-tiba Tisha berasa seram. Ya Allah! Selamatkan aku! Tisha dapat merasakan derapan kaki makhluk dibelakangnya. Tisha dapat merasakan seseorang dibelakangnya. Pantas Tisha menjerit lalu menghayun beg plastic sampah yang berada dalam genggaman tangan kirinya kepada makhluk yang berada dibelakangnya .
    “Cik! Stop! Stop! Nanti!” Rayu seorang lelaki.
     Tisha berhenti. Lelaki tersebut bangun dari jatuhnya. Habis bertabur sisa makanan pada tubuhnya. Plastic sampah Tisha pecah lalu tersimbah diatasnya. Persis pengemis. Tisha merenung atas kebawah. Sport shoe, dan seluar jeans lusuh yang koyak rabak. Baju lengan pendek dengan lambang tengkorak. Rambut! Panjangnya kalah aku! Sekali tengok dah macam fahaman black metal dah, bukan rock lagi. Siap berantai dan gelang lagi. Pergh ! Manusia ke apa?

   “Cik. Tolong saya. Saya kena rompak! Yang paling sedih saya lapar..” Rayu lelaki itu. Tisha mengeluh!

No comments:

Post a Comment