Tuesday 27 May 2014

Cooper-K (Bab 3): RodieR

Ha! Buat apa tu?!”
“Terkejut aku makcik kau terbalik, ish!” bulat matanya merenung si sahabat yang dah terkekeh-kekeh ketawa di belakangnya. “Boleh tak lain kali bagi salam dulu ke apa greeting dulu ke, Cik Arina oi!”
Awatnya kau ni kalut sangat?”
“Dah kau pergi tergezutkan aku macam tu siapa suruh?”
Ina sengih lagi. “Aku bermasalah ni.”
“Apanya?” Earphone MP3  yang tadi terlucut ke bahu bahana disergah tepuk dek Ina ditarik dan MP3 itu diletakkan di atas meja. Idler’s Dream, Oasis berlagu pada nota Communication and Psychology.
“Nota aku tertinggal kat library petang tadi.”
“Ina, dah dekat pukul sembilan dah ni.” Mia mengeluh.
Ina angguk. “Tau. Tapi nota penting tu. Untuk test esok. Mati aku nanti tak boleh jawab apa. Teman aku pergi ambik jap, Mia, puhleeaassee...”
Mia menjulingkan mata. “Kau tau tak kolej ni ke library tu pusing-pusing ada dekat dua kilometer jaraknya? Aku yang cekeding ni lepas ni jadi lidi je la. Orang nak simpan kalori, dia suruh bakar pulak tak tentu fasal.”
Ek eleh, ada je alasan kau. Takut terjumpa Mini Cooper eh?”
Ei, ke situ pulak budak ni sorang. “Siapa kata aku takut?”
“Kau tak yah kata pun dah boleh nampak. Cuak semacam je bila aku sebut nak pergi library. Padahal sebelum ni, takkan keluar dari library tu kalau tak gelap lagi.” Ina sengih. “Malam-malam macam ni takkan la dia ada kut. Mesti kat bilik, tak pun melepak mana-mana. Guys macam tu ada ke nak static study kat library?”
Who knows? Kut-kut typical nerdy medical student? “Bukannya aku takut nak jumpa dia la.” Eish, Amilia Aisya, masih tak nak mengaku.
Okay, then, jom la teman aku jap, please, tolong, por favor?” Ina dah buat muka kesian.
“Buat muka cute macam tu lagi!” Mia merengus. “Asal nak mintak tolong, buat muka cute. Buat muka sposen tak laku. Buat muka orang mintak sedekah...” dalam duk membebel dia tetap bangun mencapai tudung dan sweater di tempat penyangkut baju. “Cepat la, nak pergi tak?”



“Banyak la kau punya tak static study kat library. Tu ha apa? Madame Tussauds ada buat patung replika dia ke letak kat library ni?” tajam bisikan itu ditutur sambil dia kelam-kabut nak melarikan diri. Kawan di sebelah diberi jelingan maut sedas. Memang la kau nak kena bungkus balik ni, Ina! Cet, mamat tu dah nampak aku la pulak!
Cooper bangun dari duduknya, melambai ke arah mereka.
Aiyo! Guana gamak aku ni?
“Mia, dia panggil tu.”
Ha, apa dia? Aku jadi buta sekejap.” Hilang segala deria rasa tatkala melihat lelaki itu tercongok selamba membaca suratkhabar di meja depan, betul-betul setentang pintu masuk. Memang confirm la dia nampak. Tak perlu pakai spotlight pun.
Lambat dia melangkah.
Cooper mengangguk senyum ke arah Ina. Dibalasnya dengan kenyitan kecil. Cooper tergelak.
“Aku pergi cari buku kejap.” Cepat minah tu meminta diri.
Ek... ei!” bertuah punya little missy, witchy, flirty... “Damn you…” perlahan ayat itu dituturkan.
“Mia.” Panggilan itu mematikan sumpahannya pada seorang sahabat.
Er... hai.” Mia sengih kelat. “Malam-malam datang library jugak ke?” Ni namanya skill berbasa-basi. Cepat la Ina oi!
Cooper senyum nipis. “Tadi ada discussion kejap kat fakulti lepas balik hospital. Singgah sini kejap baca paper.”
“Oh.” Apakah lagi perkataan yang perlu kuutarakan saat ini?
“Tak nak duduk ke?” senyum nipis itu masih tak beralih.
“Tak pe la. Kejap je Ina tu. Dia tertinggal buku tadi.” Ina oi! Kau terasa nak cetak buku nota baru pulak ke?
“Oh.” Senyap.
Mata Cooper masih merenungnya. Matanya pula dah melilau ke segenap ruang perpustakaan. La, kat situ rupanya bahagian rujukan jurnal, tak pernah perasan pun sebelum ni. Eh, sejak bila ada komputer kat tiang tu? Em...
“Mia.”
“Iye?” dia masih tak berpaling. Oh, tu bahagian engine. Ada jugak satu row ye. Ingatkan ni library untuk health science je.
“Ada jodoh jugak kita ni ye?” soalan itu membuatkan dia berpaling kembali ke arah Cooper. Tajam mata lelaki itu direnungnya.
Cooper senyum nipis lagi. “Just repeating what you said, no offense.”
Ye la sangat. Saja je ingatkan aku benda yang aku dah tak nak ingat. Dia senyum sedikit, cuba nak mengawal diri. Kenapa la aku nak tercegat kat sini je? Padahal boleh je mintak excuse nak pergi cetak buku jugak. Ei, kenapa la tak terfikir tu dari tadi? “Em, excuse me, nak pergi...”
“Cari buku?” laju Cooper mencelah. “Med pharmacology ke?” diangkatnya suratkhabar dari atas meja dan terpampang buku teks Medical Pharmacology di situ.
Mia menggigit bibir. Terasa nak tergelak. Mamat ni betul la. “Read my mind, doc?”
Cooper tergelak kecil. “A guy can at least hope, can he not?”

Mia ketawa akhirnya. Bagi la dia ni can, Amilia Aisya, bersungguh sangat nampaknya ni. Apa salahnya buat kawan medical student? Boleh tambah ilmu. Si Ina ni pun dah tambah kerjaya jadi editor buku teks dah kut, tak ternampak bayang lagi ni. “Okey la, you win.” Dia melabuhkan punggung juga di kerusi setentang dengan lelaki itu. “Mana satu nak masuk test next week ni?”

No comments:

Post a Comment