Thursday 11 February 2016

Mana Pelamin Qausar (Bab 2) ~ Hananee Amir

Hizwan dan Qausar. Kawan baik sejak sekolah rendah. Susah senang, harung sama-sama. Rahsia Qausar, Hizwan simpan. Rahsia Hizwan macam tu juga. Rapatnya hubungan mereka berdua bak kata Mak Ani, kalau Hizwan tu namanya Izzaidah, dia dah buat menantu. Tapi hanya untuk Qausar sebab Qausar tak sudi beradik iparkan Hizwan.
Qausar ada adik perempuan namanya Qaisara. Dan sebab Hizwan tu tetap Hizwan dan takkan jadi Izzaidah, maka tak dapatlah Mak Ani jadikan menantu. Maka tak payahlah Qausar dapat mimpi ngeri beradik iparkan Hizwan sebab awal-awal dia dah pesan kat Qaisara, cari lelaki lain selain Hizwan. Dia dah pangkah Hizwan awal-awal. Hizwan memang kawan paling baik yang dia ada. Tapi dia tetap tak mahu Hizwan jadi adik ipar dia tak kira atas alasan apa!
“Bosan aku. Kat rumah tengok kau. Kat sekolah tengok kau. Kat mana-mana kau. Dah macam dihantui Hizwan dah aku ni.” Kata Qausar menolak waktu Hizwan mengusik nak meminang Qaisara bila dia dah ada kerja nanti.
“Musnah impian aku nak ada adik ipar Tan Sri.” Sambung dia kemudian dengan muka selamba.
“Mana tahu time tu aku dah jadi Tan Sri.” Mengekek gelak Hizwan.
Setiap kali Qausar ada masalah, yang pertama Qausar cari adalah Hizwan. Kalau kena marah Mak Ani, yang pertama dicari pun Hizwan. Kalau kena rotan dengan cikgu, yang dicari pun Hizwan. Ada sekali kena pumping 50 kali kat dewan perhimpunan sebab kena tangkap hisap rokok dalam toilet, yang dicari pun Hizwan!
“Yang kau benak sangat hisap rokok dalam jamban bau hancing tu dah kenapa? Kau tahu tak, dahlah yang kau sedut tu asap. Ada racun, kau tambah pulak dengan hancing kencing tu? Tak ke lagi toksid?” Hizwan akan membebel setiap kali Qausar meluah rasa. Bebel Hizwan bukan calang-calang. Membebel tu dah memang hobi tak rasmi dia. Mak Ani kata, Hizwan patut jadi pembaca berita kalaupun bukan pengulas sukan atau host rancangan hiburan. Tapi Qausar tetap nak jadi engineer sebab dia suka buat kira-kira.
Hubungan baik sejak zaman sekolah, terikat tidak hanya dalam kenangan. Hizwan masih Hizwan yang dia selesa dan percaya. Hizwan itu jugalah yang dia percayakan untuk jaga Raihana waktu Hizwan sambung pengajian kat UPM.
“Macam tahu-tahu ke Rai dapat pergi UPM. Allah hantar kau kat sana juga. Jaga Rai untuk aku.” Katanya dengan wajah berbunga, hari yang sama Hizwan dapat surat tawaran universiti. Hizwan cebir bibir. Bukan pasal dia kisah sangat nak jagakan Raihana. Dia tak kisah langsung pun. Raihana pun bukan budak umur sebulan dua yang dia dia perlu tukarkan lampin, buatkan susu segala. Dah besar panjang. Cuma tolong tengokkan je itupun atas dasar kawan. Dia rasa tak susah mana.
Yang Hizwan sakit hati tu, awal-awal dulu dia janji nak sama-sama sambung study kat UPM. Sama-sama nak jadi engineer kononnya. Sudahnya Qausar boleh mintak masuk UTM, Diploma Kejuruteraan Mekanikal Aeronautik. Boleh?
“Mak aku nak aku jadi pilot.” Kata dia membela diri.
“Tapi kau dah janji dengan aku.”
“Yelah. Tapi mak dengan kawan kena dulukan mak. Kau tahulah. Aku ni kan anak yang taat.” Hizwan putus harap bila Qausar dah guna nama Mak Ani. Mahu tak mahu memang kena akui yang Qausar ni dalam keadaan apapun akan patuh pada Mak Ani.
Dah berbelas tahun berlalu. Hubungan Hizwan dan Qausar masih rapat macam dulu. Kalau ikutkan perangai Qausar dengan Hizwan ni memang jauh beza. Hizwan ni gila-gila sikit. Merewang je kerjanya. Perempuan pun keliling pinggang masa zaman belajar dia. Cuma bila dia terima Dahlia yang mak dia berkenan sangat jadi menantu tu, perangai dia dah berubah terus. Tak ada dah perempuan  keliling pinggang lagi. Tak sangka dia berubah macam tu sekali. Qausar pulak jenis tak banyak cakap. Senyap. Banyak masa dia serius je. Kawan-kawan kat sekolah dulu kata dia ni gaya cikgu disiplin je. Memanjang buat muka serius. Kalau orang buat lawak pun, sikit je dia senyum. Susah nak tengok dia gelak. Tapi yelah, orang kata, perbezaan tu lah yang menyebabkan sesuatu hubungan tu kekal. 
“Ada Hanif call ke whats up kau ke?” Soal Hizwan. Hanif tu kawan dia masa kat sekolah menengah dulu. Anak cikgu bahasa inggeris, Cikgu Hasan namanya. Cikgu Hasan yang Qausar paling tak suka sebab pernah sebat bontot dia dengan rotan 3 kali gara-gara lupa nak siapkan kerja sekolah. Jadi sebab dia tak suka kat Cikgu Hasan, dia boikot tak suka sekali kat Hanif padahal Hanif tu punyalah baik dengan dia. Bapak yang rotan bontot dia, anak terpalit sama.
“Tak pulak. Ada apa?” Soal Qausar.
Reunion tu…”
Reunion?” Apa ke buat muka pelik sebut reunion? Benda tu tak pelik langsung. Yang peliknya cuma Qausar tak pernah boleh nak datang. Tu je.
“Ha…diorang nak buat raya haji nanti. Sebab time tu ramai yang balik kampong. Kau join?” Soal Hizwan lagi. Hizwan sebenarnya dah tahu jawapannya. Saja nak tanya. Mana tahu kali ni Qausar ubah fikiran ke. Nak datang bawak Munirah ke kenalkan kat kawan-kawan kan? Manalah tahu.
“Kerja.” Sepatah saja jawabnya.
“Ni dah reunion kali ke 5. Memang setiap kali reunion kau kena kerja. Ke memang sengaja Hanif buat reunion time kau kerja supaya kau tak dapat join?” Ayat tu dilontar dengan tawa tapi mendalam maksudnya. Sindir sampai lubuk hati paling dalam.
“Kau gila tuduh Hanif sampai macam tu?” Qausar gelak. Yelah, dia anggap Hanif tu musuh masa sekolah je dulu. Masa dia tak boleh nak fikir yang Cikgu Hasan atau panggilannya Sir Hasan buat macam tu kat dia untuk kebaikan diri dia. Bukan sengaja nak rotan bontot dia tak tentu hala. Sebab rotan Sir Hasan tu lah, dia boleh menguasai bahasa inggeris dengan baik padahal masa sekolah dulu dia benci betul dengan Sir Hasan tu.
Nasib baik sebelum SPM dia sempat minta maaf. Minta halal semua ilmu yang Sir Hasan bagi dan minta halal semua yang terumpat dan terkutuk secara sengaja atau tak. Nak pastikan ilmu berkat. Kot cikgu tak halal ilmu dia, bawak kapalterbang terhempas pulak karang. Takut juga kan. Walaupun Cikgu Hasan kata, semua cikgu akan mendoakan yang baik-baik saja untuk anak muridnya.
“Kut lah. Dendam lama. Kau datang tak ni?” Soalan diulang lagi.
“Kerja. Yang mana yang kau tak faham?”
“Juruterbang ada satu je ke kat Malaysia ni? Hebat sangat kau ni sampai orang lain tak boleh ganti?” Sinis. Qausar cebir bibir. Tak terasa langsung.
“Yang kau tu kerja macam orang gila, macam kau seorang je engineer dalam dunia ni aku tak pernah persoal pun.” Balas balik.
“Tapi aku masih ada masa untuk keluarga, untuk kawan-kawan. Kau? Kau dah macam duduk kat marikh tau. Sorang-sorang.” Hizwan jeling. Macamlah dia pernah rasa duduk kat Marikh.
“Alah! 5 kali reunion, aku tak pernah datang. Majlis macam biasa je kan? Tak cacat apapun.” Susah betul nak bagi Hizwan faham yang dia memang tak boleh nak datang reunion tu. Dan lagi, setiap kali ada reunion, setiap kali jugak dia kena bergaduh dengan Hizwan dan buat karangan 40 mukasurat kenapa dia tak boleh datang, tak nak datang dan takkan datang. Macam kehadiran dia penting sangat. Atau macam reunion tu penting sangat.
“Tapi kawan-kawan semua tanya pasal kau kat aku. Letihlah nak jawab.”
“Susah-susah kau tampal kertas kat dahi jendol kau tu. Tulis situ. Qausar kerja, tak dapat hadir reunion. Settle.” Memang sejenis cadangan nak mintak penampar. Kalau yang cakap tu bukan Qausar, memang dia nak bagi hadiah penampar je.
“Datang jelah. Raihana bukan datang pun.” Sengaja nama Raihana dipetik sama.
“Ni bukan sebab Rai la. Apa je aku buat, semua nak kaitkan dengan Rai. Kenapa? Bosanlah hidup ni kalau macam ni.” Marah pulak. Sebut nama Raihana je nak marah.
“Dah tu, kalau aku sebut Munirah kau macam tak berminat je. Aku sebut lah Raihana. Tu pun nak emosi. Kalau kau dah move on, dah tak simpan Raihana dalam hati. Let it be jelah.” Membebel pulak dia.
“Senang nya kau cakap kan.”
“Salah? Tengok aku. 100 kali pun orang sebut pasal Wardah, aku tak gegar pun. Wardah tu cuma sebahagian kisah silam aku je. Sekarang aku dah ada Dahlia. Time reunion, aku rilek je kenalkan Dahlia dengan Wardah ‘ini bekas kekasih abang.’. Dahlia ok je. Kau ni yang emosi lebih-lebih.” Tadi dia yang mulakan, petik nama Raihana tak tentu pasal. Bila Qausar marah, dia marah Qausar balik.
“Kita ni hidup, kena berani terima kenyataan. Jangan terus dihantui kenangan. Kau ni bila nak move on? Sampai bila kau nak macam ni? Munirah kan ada. Bukak lah mata luas-luas. Nak ditagih bini orang tu kenapa? Kulit kau tu dah tebal sangat nak tahan api neraka? Berdosa woi!” Qausar pandang Hizwan dengan muka marah.
“Bila pulak aku cakap aku tagih bini orang?” Qausar melawan pulak.
“Dah tu? Sampai bila kau nak macam ni. Kalau kau dah move on. Dah lupakan bini orang tu, kau dah tak macam ni tau.”
“Macam ni yang macam mana?” Qausar dah mula naik rimas. Hizwan ni kalau dia dah start membebel, memang Mak Ani pun kalah. Tu belum dia keluar teori harapan, teori masa depan dengan macam-macam teori lagi yang kadang-kadang tak masuk akal. Tapi disebabkan dalam dunia ni, hanya Hizwan kawan dia yang paling memahami, dia tahankan je cuping telinga dia yang macam nak cair setiap kali mode membebel dia jadi aktif. Dia ni agaknya dulu masa dalam perut patutnya jadi perempuan. Keluar-keluar jadi jantan. Tu kuat membebel tu. Eh! Boleh macam tu?
“Macam orang mati bini.”
“Aku kalau mati bini, aku cari lain.” Qausar gelak. Marah Qausar ni kalau dengan Hizwan, 5 minit tak sampai. Lepas tu dah boleh bergelak tawa semula. Kalau dengan orang lain, payah betul nak bergurau senda macam ni.
“Serius? Ni yang bukan bini, belum mati pun, kenapa kau tak boleh cari lain.”
“Aku kan ada Munirah. Kau nak suruh aku cari berapa ramai lagi pulak. Dengar Munirah karang kecik hati dia pulak.” Amboi. Dah pandai jaga hati Munirah pulak sekarang ni.
“Munirah?”
“Kenapa dengan Munirah?” Qausar malas nak tengok muka Hizwan yang dia tahu tengah pandang dia dengan muka sinis dia tu. Malas nak sambung merepek dengan teori entah apa-apa.
“Kau anggap Munirah tu apa sebenarnya?” Mulalah tu.
“Perempuan lah..” Qausar gelak paksa.
“Aku serius ni Sar…” Hizwan dah betulkan duduk tak puas hati dengan jawapan Qausar.
“Kalau aku lah ada tunang baik macam Munirah tu, aku mintak mak aku kahwinkan aku cepat tau. Mak aku belum sebut kahwin lagi aku dah suruh mak aku kahwinkan aku.” Qausar gelak.
“Dah Munirah nak kat aku. Tak nak kat kau. Takkan tu pun salah aku. Dah memang dari azali aku lagi hot dari kau.”
“Munirah yang salah pilih.”
“Mak dia lah. Kan mak dia yang nak sangat bermenantukan aku tu. Nampak aku ni? Ciri-ciri menantu idaman aku macam mana.” Qausar gelak lagi.
“Kau momok bakal mak mertua kau ye.”
“Mana ada. Aku cakap yang betul je. Hanya permata mengenal manikam tau.” Eksen tak tentu hala. Dah sama kena lah dengan Hizwan kawan dunia akhirat dia tu.
Diam.
            “Sar…”
            “Ha… ”
            “Kau sayang aku tak?” Ayat tu buat Qausar yang tadi duduk diam termenung layan perasaan, buntang biji mata pandang Hizwan.
            “Kau jangan macam-macamWan. Anak kau dah masuk dua. Dalam dunia ni, dalam banyak-banyak kawan, engkau lah aku rasa kawan yang paling kawan sekali. Kau jangan nak rosakkan….”
            “Kau mengarut apa ni ..setaaannnnnn.” Tawa Qausar meletus.
            “Memang sayang tu untuk orang bercinta je?”
            “Dah tu…berbelas tahun aku jadi kawan kau, kau tak pernah tanya. Tiba-tiba cakap pasal sayang. Mahu tak nerveous aku ni?” Tawa Qausar meledak lagi.
“Aku baru nak bagi nasihat dengan nada paling sweet ni. Potong lah kau.” Hizwan bagi satu tamparan kuat kat lengan Qausar.
“Ok…sorry….apa nasihatnya tu sayang.”
“Engkau ni kan…aku bodohkan kau karang. Jadi bodoh terus.”

“Bodoh-bodoh pun, aku jadi pilot tau!” Tawa meledak kuat! Gila!

No comments:

Post a Comment