Thursday 25 June 2015

Kita ≠ Couple (Bab 4) ~ Aeliah Mazta

Beg diletakkan di atas kerusi lalu G’na melangkah ke pintu dan menjenguk ke kelas 5 Sc 1. Matanya dilemparkan ke meja depan, meja seseorang. Lelaki itu tak sampai lagi rupanya. Patut pun cerah lagi langit tadi. G’na kembali masuk ke kelas dan duduk di tempatnya. Buku nota Biologi ditarik keluar dari bawah meja.
            Dan tiba-tiba…
            Pap!!
            Buku teks Fizik dihentak di atas meja G’na. Terkejut dia dibuatnya. Siapa senget sangat tak bagi salam ni? Kalau dibuatnya aku sakit jantung? Siapa nak tanggungjawab? Tak sempat berwasiat segala bagai lagi. G’na menoleh memandang seseorang yang berdiri di sebelahnya. Muka makhluk yang agak macam nak makan manusia. “ Eh?”
            Lelaki itu mengangkat kening.
“ Kau siapa? Budak baru ke? Kelas 5 Sc 2?” soal G’na dengan muka suci. Serba salah rasanya. Nak tergelak ada, nak serius pun ada bila tengok muka entah apa nak ditafsirkan kat depan ni.
            “ Puas hati kau?” soal Keef datar.
            G’na mengangkat kening sebelah. “ Apa dia?”
            “ Berani kau letak chewing gum atas rambut aku?!” berang Keef.
            “ Sebab aku berani la aku buat. So?” G’na buat muka tak bersalah.
            “ You need to repay this.” Mata Keef tajam memandang G’na.
            “ Percaya la, aku tak bersalah.” G’na buat muka.
            Mata mereka bertembung. Renungan tajam tembus ke dinding.
Keef melangkah keluar dari kelas 5 Sc 2. Buang air liur bercakap dengan orang tak faham bahasa manusia ni! Kau berhutang dengan aku, perempuan.
            G’na ketawa sambil memegang perutnya.“ Tak nampak tadi toyol pakai baju sekolah?” soal G’na kepada Khay yang baru datang. “Sumpah lawak gila muka dia bila kepala botak.”
            “ Huh? Toyol pakai baju sekolah?” soal Khay hairan.
            “ Ha’a. Budak toyol.” balas G’na sambil ketawa lagi. “ Pergi la mengintip kelas sebelah sana. Cari toyol tu. Toyol zaman sekarang pergi sekolah.”
            Khay bangun dan melangkah ke kelas 5 Sc 1. Matanya terfokus ke satu makhluk yang berkepala botak. Ketawanya pecah. Dia kembali ke kelas.
            “ Gila kau!” kata Khay sambil ketawa.
            “ Cari fasal lagi. Siapa suruh. Lapang sikit mata aku sekarang ni. Semak dah tebas!” G’na senyum bangga.
            “ Jangan cakap itu kerja keji kau jugak?” soal Khay sambil mengelap matanya yang dah berair ketawa sakan tadi.
            “ Nak ikut cerita sebenar, aku la yang bertanggungjawab sebab dia botak.” G’na ketawa.
            “ Macam mana boleh jadi?” soal Khay ingin tahu.
            “ Letak chewing gum tiga empat kat atas kepala, kasi letak dalam, tinggalkan beberapa cm je nak jejak permukaan kulit kepala.” Ketawa G’na makin galak.
            “ Euww! Tak mengaku aku ada kawan tak senonoh macam kau ni!” Khay dah geleng kepala.
            “ Memang tak la aku kisah.” G’na buat muka.
            Ketawa mereka berdua pecah lagi.


Sudah lebih sepuluh kali G’na menguap. Matanya dirasakan hampir mahu tertutup. Dia kerap mengerling jam di tangan. Lambat lagi ke nak balik? Duhai mata minta bertahan. Please tolong help. Dia melihat cikgu Tengku sudah menjadi dua, tiga dan banyak di hadapan. Cikgu Tengku sedang membuat jurus pembahagi bayang macam dalam cerita Naruto kegemarannya dan abang-abangnya. Dia menampar perlahan pipinya berulang kali. Pelbagai cara dia lakukan untuk tetap bertahan hingga ke saat akhir.
Akhirnya, semboyan kemenangan berbunyi. Dia tersenyum sambil tangan pantas mengemas buku dan alat tulis di atas meja.
“ Khay, kau pergi dulu. Tunggu aku kat pondok. Aku ada hal sikit nak settle kan. Okey?” kata G’na sambil mengenyitkan matanya.
“ Okey. Jangan lama-lama tau,” pesan Khay sambil berlalu.
G’na mengangguk. Dia berdiri di hadapan pintu kelasnya. Dia menunggu seseorang.
“ G’na, tak balik lagi?” soal Nabil, kawan kelas 5 Sc 3.
“ Nak balik la ni. Tapi ada kerja sikit,” jawab G’na.
“ Okey. Bye.” Nabil melambai tangannya ke arah G’na.
G’na melambai kembali ke arah Nabil. “ Hati-hati bawa motor!” pesan G’na.
“ Okey!” balas Nabil.
Keef melangkah keluar dari kelasnya dan menuju ke arah G’na.
G’na memandang lelaki itu selamba. Muka tempe macam ni ramai pulak peminat. Buta agaknya.
“ Apa masalah kau dengan aku hah?” soal Keef tak puas hati. “ Ada aku usik kau?”
“ Kau rasa?” soal G’na.
“ Aku rasa macam nak bagi penampar je kat muka kau sekarang ni dowh,” datar Keef menjawab.
G’na ketawa sesaat. “ Nak tau sangat?” G’na menyoal lelaki di hadapannya itu.
“ Memang aku nak tau sangat. Kenapa kau benci aku sampai berani kau sentuh aset aku ni?!” Keef menunjuk kepalanya yang terpaksa dibotakkan akibat chewing gum sesat perempuan ni! Suaranya dah dikawal sebaik mungkin dari terus meninggi.
“ Yang pertama, dengan sengaja atau tak sengaja aku tak peduli, kau ada gelakkan aku sebab cikgu Fauziah marah aku kan hari tu. Yang kedua, seriously boleh muntah hijau tiap hari aku dengar nama kau. Macam good-good je kau eh. Flirting..Flirting kat perempuan. Yang ketiga, aku paling pantang bila aku cakap, orang buat bodoh. Aku suruh kau tunduk sikit je pun sebab aku tak nampak ustazah tulis apa, kau tak nak, padan muka rambut tu dah wassalam,” jelas G’na panjang lebar.
“ Oi perempuan, sebab yang pertama tu aku boleh terima. Memang aku ada gelakkan kau. Tapi tak la sampai guling-guling atas tanah dowh. Sebab yang kedua, aku pun pantang bila orang cakap tak pandang kiri kanan depan belakang. Bila masa aku mengurat perempuan? Ada kau nampak aku layan? Aku pun tak minta la dia orang sebut-sebut nama aku depan kau. Sebab yang ketiga tu, satu perkataan je aku boleh kasi kat kau,” kata-kata Keef terhenti sambil menunggu respon dari gadis di hadapannya.
G’na mengangkat keningnya bertanya.
“ Tunggu,” kata Keef sepatah sambil matanya tajam merenung G’na.
G’na mencebik. Dia ingat dia je boleh tenung macam singa jantan kebulur macam tu? Aku pun lagi hebat la. Nak lawan mata ke?
“ Tunggu la. Tunggu sampai lebam,” kata G’na acuh tak acuh.
“ Gigi kau.” Keef buat muka serius.
Kini giliran G’na pula yang merenung lelaki itu tajam. Dia menunggu dengan penuh sabar perkataan seterusnya yang akan dikeluarkan. Kenapa dengan gigi aku? Ada cili terselit ke? Waktu rehat tadi, aku cuma makan kuih donat je.
“ Gigi taring kau. Obvious sangat. Siong,” Keef menutur selamba.
G’na kaku. Kata-kata yang singgah ke gegendang telinganya tadi membuatkan dia bagai terkedu seketika.
“ Siong.” Keef sengaja mengulang sambil ketawa.
“ Kau!” G’na cuba menahan marah.
 “ Siong. Cool dowh.” Keef ketawa.
Ini satu penghinaan bagi G’na. Tak ada sorang pun yang berani jadikan giginya isu! Gigi aku, kau buat gurau! Memang dah puas hidup mamat ni!
Keef masih ketawa dan mengulang-ulang perkataan siong di hadapan G’na.
“ Dah la gigi berbesi warna biru segala bagai. Elok lagi gigi aku yang kau kata siong ni, tak payah nak berabih duit macam tu!” bebel G’na.
Keef berhenti ketawa. Muka kembali serius. “ Kau!” jari telunjuk Keef tepat ke hidung G’na. “ Ini namanya braces. Jangan tunjuk sangat asal usul orang hulu kau tu. Simpan sikit.”

“ Gigi besi!” G’na menyebut sambil menunjukkan muka toya. G’na meninggalkannya sambil ketawa. Puas hati aku. Darah aku boleh makin tinggi kalau asyik melayan kau je. Cop! Tak baik untuk kesihatan aku betul. Lepas ni perlu berhati-hati. Nampaknya musuh sudah aktif. Arghhhh! Gigi aku! Siong? Huh! 

No comments:

Post a Comment