Tuesday 8 October 2013

Jurutera Hati Saya (Bab 7): Normaslina Masri



“MESTI ADA apa-apa kan ni?” teka Melissa. Sekarang ini dia dan Mimi sedang menikmati minum petang. Dari pagi Mimi sudah memujuknya supaya Melissa ponteng daripada pergi bersenam. Alasannya, bersenam hari-hari pun tak bagus juga. Tak baik untuk kesihatan minda, itu kata Mimi la. Mimi tak tahu betapa bagusnya mengayuh basikal dalam Spinning Class tu, semua anggota badan akan bergerak, lepas tu berpeluh macam nak rak, barulah semua tekanan dapat dikeluarkan. Tapi kan, Mimi tak tahu juga sebab lain yang tersirat, instructor kelas ni boleh tahan kacak tau. Itu yang buat Melissa lagi bersemangat nak  sampai tak sanggup nak ponteng walaupun sehari.
“Tak ada apa le.” Mimi tersenyum-senyum kambing.
“Tak percaya aku.”
“Aku sebenarnya…”
“Haaaa, kan aku dah kata.” Sergah Melissa sebelum sempat Mimi meneruskan kata-kata.
“Mel, kau ni kalau tak sergah aku boleh tak? Lama-lama aku boleh kena sakit jantung tahu?” Mimi marah. Rupanya dia terkejut dengan sergahan Melissa tadi.
“Sebenarnya apa?” tanya Melissa. Sudu pada gelas minumannya dikacau perlahan.
“Aku nak cuti. Panjang la jugak. Tolong cover kerja  aku ye?” Mimi buat muka manja.
“Cari orang lain la.”
“Siapa lagi kalau bukan engkau?”
“Itu aku tak tahu la.” Balas Melissa acuh tak acuh.
“Tolonglah….” Rayu Mimi lagi.
“Aku ni kan sebenarnya bukanlah berkira kerja sangat. Tapi apabila teringat kat si…” Melissa tidak menghabiskan ayatnya.
“Kenapa kau dengan bos aku tu selalu tak sebulu eh?”
“Itu kau kena tanya dialah.”
Apasal pulak aku nak kena tanya dia? Aku kan tengah tanya kau ni?” Mimi siap tongkat dagu lagi.
“Aku tak ada jawapan.”
“Kau pernah ada skandal dengan Irfan ye?
“Kau ni memang tak sayang mulut betul tau.” Melissa sudah naik marah.
“Habis kalau bukan skandal apa? Aku tak nampak ada sebab lain yang kukuh, yang boleh diterima akal.”
“Aku…” kemudian Melissa terdiam. Dia nampak Irfan sedang menuju ke sini. Cepat-cepat Melissa keluarkan iPad dari beg tangan.
“Aku apa?” Sengal betul Si Mimi ni.
“Aku tiba-tiba terasa nak jadi Ninja. Nak potong buah.” Melissa tunjuk Mimi permainan yang dia suka main.
“Ini makin menambahkan syak. Kau dengan Irfan…” Melissa sepak kaki Mimi. Ketika itu Irfan sudah berada di belakang Mimi.
“Awak panggil saya?” tanya Irfan. Muka Mimi bertukar pucat. Tanpa dipelawa Irfan duduk di sebelah Mimi.
“Mana ada bos.” Mana ada bos, Melissa mengulang kata-kata Mimi dalam hati sambil mengata Irfan. Menyemak aja duduk kat sini, putus selera Melissa dibuatnya.
“Saya dengar awak sebut nama saya tadi.”
“Macam la kat dalam dunia ni nama awak seorang je Irfan.” Melissa menyampuk.
“Saya tak kata macam tu.”
“Saya tak kata macam tu.” Melissa mengajuk kata-kata Irfan.
“Melissa.” Serentak Mimi dan Irfan memanggil namanya.
“Dahlah Mimi, aku nak balik. Sambung esok je ye?” Melissa betul-betul angkat kaki. Dia tahu Mimi dan Irfan marah atas sikap kurang sopannya. Ah, Mimi tu pandailah dia memujuknya nanti. Dan Irfan pula? Irfan? Ada Melissa kisah?

No comments:

Post a Comment