Tuesday 10 January 2017

Padamu Jua(Hatiku Berteduh) ~ Bab 3 ~ Aidah Bakri

Inginku pinggirkan
Namun tak berdaya
~Hanif~

            Riuh ruang tamu rumah Tuan Zakri dengan suara mereka berbalah pendapat. Masing-masing dengan alasan sendiri. Isunya tentang bulan madu Samir-Afra. Sudah hampir setengah jam mereka berbalas kata tentang pro dan kontra rancangan bulan madu pasangan pengantin baru itu.

            “Apa maknanya honeymoon kalau pergi ramai-ramai. Nak honeymoon ke nak buat family day, Mir.” Hairan Hanif dengan pasangan pengantin baru ini. Nak honeymoon, pergi sajalah berdua. Motif apa nak ajak kaum kerabat?

            “Pergi ramai-ramai tapi bilik kan asing-asing. The more the merrier.” Itu alasan Samir.
            Samir tahu Hanif bengang dengan dia tapi dia dan Afra sudah sepakat tak akan biarkan Hanif begitu sahaja. Jiwa Hanif yang masih kecewa, perlu mereka rawat sama-sama. Biarkan Hanif sendiri bermakna memberi ruang kepada Hanif untuk melayan hati sunyinya yang sedang kecewa.

            “Aku tak fahamlah dengan korang berdua ni. Ajak aku sekali buat apa. Cukuplah budak-budak tu dan parents korang. Sajalah korang nak tayang bahagia depan aku kan.” Hanif masih pamer wajah tegang.

            Samir sudah ketawa mengekek. Bahu Hanif dipaut erat. Kan betul telahan dia… masih ada nada kecewa di hati Hanif.  Bukan  sekelip mata boleh kuburkan perasaan sayang yang sudah tertanam  di hati Hanif. Perasaan dia yang baru tumbuh buat Afra pun, kalau tak kesampaian… mahu merana seumur hidup. Inikan pula Hanif yang ternyata sudah bertahun menyimpan perasaan terhadap Afra.

            “Kami pun nak kau bahagia. Lebih-lebih lagi Afra. Kau fikir dia sanggup tengok kau tak berteman lama-lama. Dia harap akan ada seseorang yang mampu mengisi sunyi kau secepat mungkin.” Ujar Samir.

            “Tengok dia bahagia, aku pun bahagia. Sungguh.” Tegas Hanif. Lebih dari itu dia tak nak Afra menyimpan rasa bersalah terhadapnya. Dia mahu Afra tahu yang dia memang seikhlas hati melepaskan Afra pergi.

            “Bahagia orang lelaki ni Nif, bukan sekadar tengok  bahagia orang lain. Tu semua bohong. Bahagia orang lelaki ni kena ada wanita istimewa di sisi mereka.” Samir masih tak mengalah.
            Teori baru dari Samir ni. Mentang-mentang dah dapat Afra. Mulalah cipta teori yang tak masuk akal. Bukan semua wanita mampu memberi bahagia kepada lelaki.

            “Pandai kaulah, Mir.”
            “That’s true. Bahagia Afra bertemankan aku sepanjang siang dan malam, kau ikut bahagia? Itu bohong.” Ada ketawa di hujung kata-kata Samir.
            Hanif  sudah melurut rambutnya. Payah bila bercakap dengan Doktor forensik ni. Ada saja yang hendak dibetah. Pandai pula berbahasa.

            “Don't assume that nonsense. Ini Haniflah. I'm okay with a smile.” Hanif masih tidak setuju.
            “Jangan tipu aku dengan senyum plastik kau tu.” Sangkal Samir.
            Nah, kan dah kata! Memang payah berurusan dengan Samir. Luar dalam dibedahnya. Maklumlah… doktor forensik.
            “Aku ikut you all honeymoon pun aku dapat apa?” soal Hanif.
            “Kau tahu tak bila kau rasa betul-betul okey?” Samir balas dengan soalan juga.
            “When?
            “When you find the courage to let go of what you can't manage. Ada ketika kita perlukan orang lain untuk menjadi tunggak kekuatan dalam diri kita. Ada ketika kita tak mampu menghapus resah dalam hati dengan bersendirian.” Jelas Samir dengan kening terangkat.
            “Jadi aku terpaksa ikut korang untuk buktikan yang senyum  aku bukan senyum plastik, macam tu?” Hanif sudah tak daya membalas kata-kata Samir.

            “Absolutely right.”
            “Isy, aku malaslah.” Hanif tetap berat hati.
            “Apa yang malas?” sampuk Afra yang baru muncul dari dapur sambil menatang dulang air.
            “Sepupu awak ni… tak berjaya lagi saya pujuk dia.” Cepat sahaja Samir berdiri mengambil dulang dari tangan Afra lalu diletakkan di atas meja.
            “Jomlah you. Kita pergi ramai-ramai. Kan best tu.” Pujuk Afra.
            “I banyak kerja kat office. Lagipun… you tu, apa bestnya honeymoon bawak kaum kerabat.” Hanif beralasan dengan kerja pejabat pula.
            “Kerja-kerja pejabat tu, Bad kan ada. Dua tiga hari you tak ada, tak jadi masalah pada Bad.” Balas Afra.
            “Tak payahlah. Kehadiran I cuma ganggu you all saja.” Hati Hanif mulai goyah. Melihat wajah Afra yang mengharap begitu, dia tahu sukar untuk dia menolak.
            “Ganggu apanya? I lagi bahagia bila dapat kongsi hari-hari indah I dengan you… dengan semua orang.” Afra terus memujuk.
            “Orang lain honeymoon berdua, apa hal nak pergi ramai-ramai.”
            “You tak ikhlas maafkan I kalau you tak ikut serta.” Afra mencuba lagi. Kali bernada ugutan pula.
            “Sampai macam tu sekali?”
            Afra angguk kepala.   
            “Ikut youlah… serabut dah kepala I dengan you all berdua. Nak honeymoon pun jadi masalah.” Mengalah juga akhirnya. Hanif mencapai gelas yang berisi air oren, lalu diteguknya sehingga tinggal separuh.

            Samir dan Afra sudah berbalas senyum. Berjaya juga mereka akhirnya.

No comments:

Post a Comment