Tuesday 3 January 2017

Padamu Jua(Hatiku Berteduh) ~ Bab 2 ~ Aidah Bakri

Selautan kasihku
Buat dirimu berteduh bahagia
~Hanif~

            Apa kena dengan lelaki itu? Sedari tadi berdiri di situ sambil arah pandangan mata hanya ke satu hala. Kenapa begitu dalam pandangan itu? Dan yang lebih aneh pandangan sepasang mata itu dia rasakan sangat sedih. Pandangan mata yang sayu. Sudah lama dia memerhati, namun tidak sedikit pun lelaki itu berganjak dari situ.

            Tapi yang hairannya, dia menjadi begitu tertarik dengan pandangan yang begitu. Ini mesti ada kisah yang dia tak tahu. Harus dicungkil sehingga dia jumpa jawapannya. Syamira membawa anak mata mengikut arah pandangan lelaki itu. Masih pasangan pengatin yang masih menjadi sasaran pandangannya. Perlahan-lahan dia menghampiri lelaki itu.

            “You must put her out your mind, mister. She’s belong to someone now.” Syamira sudah berdiri di sisi Hanif.

            Hanif terkejut. Tiba-tiba ada suara perempuan menyapa dia. Pantas dia menoleh ke sisi. Tertangkap di anak matanya seorang wanita sederhana tinggi dengan Cordelia Dress campuran kain sifon dan lace warna ungu muda. Siapa perempuan ini? Rasanya tak pernah jumpa perempuan cantik ni di mana-mana pun. Cantik?? Argh, cepat sahaja minda lelakinya memberi gelaran cantik kepada wanita!

            “What do you means?” rasa terganggu pula Hanif. Dia yang ingin berdiri sendirian di situ, tidak pernah mengharap sesiapa datang menegurnya. Dia hanya ingin melihat Afra dan Samir di atas pelamin sana.

            “Perempuan yang you pandang  tu dah jadi isteri orang kut. Tak manis pandang isteri orang macam tu.” Syamira tak peduli pun dengan intonasi Hanif yang jelas tak senang dengan kehadirannya.

            “So? Apa masalahnya.” Isy, dari planet mana perempuan ni datang? Tiba-tiba muncul konon memberi nasihat. Ada juga perempuan macam ni!
            “Don’t tell me yang you ada hati kat pengantin perempuan…”
            “What??
            “Don’t tell me yang you sedang menampal hati you yang sedang kecewa.” Syamira terus menduga.

            Ciss, berani sungguh perempuan ni! Kenal pun tidak. Main terjah menduga hati orang pula. Kalau I ada hati pun, ada kena mengena ke dengan you? Pelik! Busybody! Kalau kecewa pun… tak ada makna I nak bagi tau you. Dan… tak mintak pun you rawat!

            “Wahai Miss Sibuk… dalam satu-satu wedding ceremony, tentulah pengantin perempuan yang jadi perhatian. Tak ada yang lebih cantik dan berseri dari pengantin perempuan tau. Nak banding dengan you… macam langit dengan bumi.” Geram pulak hati Hanif dengan perempuan yang ringan mulut itu. Entah dari mana datangnya… tiba-tiba menegur dia.

            “Nak kata I tak cantik ke apa ni?” anak mata Syamira sudah mengecil. Miss Sibuk?? Nama I Syamiralah. I adik Doktor Samirlah.
            “Cantik. Cantik sangat Miss Sibuk. Tapi…”
            “Tapi apa?”
            “Tak cukup cantik hingga boleh buat mata I terpaku. Something missing somewhere! Kalau tidak dah lama I pandang you.” Nah, ambik kau! Suka sangat jaga tepi kain orang, kan. Hanif rasa hendak bertepuk tangan bila melihat wajah Syamira sudah bertukar warna.

            Merah sudah wajah Syamira. Lelaki ini memang bukan lelaki budiman. Kalau kurang cantik sekali pun, tak payahlah berterus terang sangat. Lelaki budiman tak akan mengecilkan hati wanita. Lelaki budiman sentiasa menjaga hati wanita walaupun terpaksa hipokrit.

            “Are you upset about her, mister?” Syamira masih tidak mahu mengalah.
            “No. I’m happy for her. Kenapa tanya?”
            “You’ve got an odd look on your face.” Jari telunjuk Syamira menunjuk ke wajah Hanif.
            Hanif sudah membulatkan mata. Wajah bujur sirih yang suam-suam kuku darjah jelitanya dipandang geram. Pandai-pandai mentafsir muka orang. An odd look? Sedap hati dia nak bagi tafsiran.

            “Have I?” soal Hanif jengkel.
            Pantas Syamira angguk kepala. Muka you macam cicak berak kapur. Memang sah cinta kena tolak dengan pengantin perempuan. Alahai kesiannya! Pelamin angan you dah musnah ya.
            “I boleh tahu bila lelaki tu in love.” Kata-kata Syamira membawa anak mata Hanif ke wajahnya sekali lagi.
            “Macam mana?”
            “When a man is in love, I can see it in his eyes. Macam mata you sekarang.” Syamira tatap sepasang mata milik Hanif.
            “I was thinking about you. Kenapa sibuk sangat ye? You memang suka buat perangai tak senonoh dengan stranger ke?” nampak sangat ke muka kecewa? Sampai  perempuan asing ni pun boleh perasan. Tadi daddy, sekarang perempuan sibuk jaga tepi kain orang ni pulak.
            Haha… Syamira ketawa senafas. Lama juga anak matanya bergayut di wajah tegang  Hanif. Sempurna. Wajah yang sempurna! Tapi sayang… wanita yang bernama Afra itu sudah menjadi isteri Angah pun. Sudah menjadi milik orang pun.

            “You’re an interesting man. I buat perangai tak senonoh ni dengan you saja… sebab tertarik dengan muka kecewa you. Lelaki yang sedang melayan kecewa sebenarnya menarik… you tahu tak tentang itu?”  Syamira gerakkan keningnya. Nampak nakal sahaja.
            “Hei you!” Jerit Hanif bila Syamira mengorak langkah sebaik sahaja habis berkata tadi. An interesting man? Lelaki kecewa menarik? Ceh… tak malu sungguh perempuan ni!
            Langkah Syamira terhenti. Pusing ke belakang semula. Hujung bibir sudah menarik senyum nipis. Berjaya juga dia mengalihkan perhatian lelaki itu dari terus memandang pengantin perempuan. Pandang dengan pandangan mata yang sayu! Alahai… ada hati yang terluka di hari bahagia angah rupanya.

            “Perlukan bantuan I  ke mister? Sebagai tempat you bersandar barangkali?” sengaja Syamira menggerakkan keningnya sekali lagi.
            “No way!
            “Okey, I tak rugi apa-apa.”
            “You tahu tak siapa pengantin perempuan yang cantik tu?”
            Syamira angkat bahu. Sebab dia memang tak tahu apa hubungan Afra dan lelaki ini.
            “Afra tu cousin I tau.” Beritahu Hanif.
            “Cousin? Ooo… in love dengan cousin sendirilah ni. Pretty bad.” Syamira sudah menggeleng-gelengkan kepalanya. Tak tahu nak rasa simpati atau apa.
            “You!” Hanif sudah tak mampu mengawal suaranya. “Tak dosa pun bila I in love dengan cousin sendiri.”
            “Since dia dah jadi wife orang, jatuh hukum dosa tu andai you masih simpan dia dalam hati you. So, you kena in love dengan orang lain. Got it.” Masih lagi dengan nada mengusik. Suka pula Syamira melihat wajah Hanif yang merah menahan marah.
            Hanif sudah mengepal jari-jari sendiri. Tenang Hanif… tenang. Dia cuba menyabarkan diri sendiri.  Perempuan tak cukup matang memang macam tu intonasi bahasanya. Suka dengan provokasi. Kalau dilayan, diri sendiri pun jadi tak matang. Sila abaikan sahaja.
            “You fikir senang nak jatuh cinta… hari ni jumpa, esok dah cinta? You ingat macam tu?” soal Hanif geram.
            “Tapi tak mustahil kan.”
            “Mustahil bagi I.”

            “Okay, we’ll wait and see.”

No comments:

Post a Comment