Tuesday 10 February 2015

... dan Angin pun Berbisik (Prolog) ~ Adileah

PROLOG

Ariel memerhati dari dalam kereta yang dipandunya. Perkarangan mahkamah syariah masih lengang diawal pagi begini. Dia memandang jam di dashboard yang menunjukkan angka 8:00 pagi. Dari jauh dia memandang Yasmeen yang sedang melangkah keluar dari dalam kereta milik Aiman dan menuju ke arah kereta selang dua buah dari kereta Aiman. Dia kenal sangat, itu kereta Abah Yasmeen yang juga merupakan bapa mertuanya.
Ya Allah rindunya dia pada Yasmeen, sudah hampir setengah tahun mereka tidak berjumpa selepas kejadian ditikam dengan gunting oleh Nelly dan Yasmeen telah dimasukkan ke hospital. Semuanya kerana perasaan marah dan cemburu Nelly pada perkahwinan rahsia mereka.
Dari awal lagi dia sudah beritahu pada emak dan abah yang dia tidak setuju pada perkahwinan pilihan keluarga ini. Tetapi sebagai anak yang patuh, dia menurut juga permintaan mereka. Lagi-lagi apabila emak sudah mengambil kesempatan di atas kelemahannya. Dia tidak boleh lihat emak menangis!
Walau pun terpaksa dia terima juga pilihan emak dan abah tetapi siapa menyangka apabila dia sendiri tidak boleh menidakkan rasa cinta cinta yang hadir selepas itu. ‘perkahwinan paksa’ ini akhirnya menjadi perkara yang perkara yang paling membahagiakan sehinggalah rahsia mereka diketahui oleh Nelly. Nama pun satu pejabat, selama manalah mereka berdua dapat merahsiakannya daripada pengetahuan Nelly.
Akhirnya semua ini menjadi cerita yang paling ngeri dalam hidupnya apabila menerima surat peguam daripada Yasmeen . Perlukah kita melepaskan orang yang kita sayang supaya dia dapat hidup bahagia? Tangannya mengurut dahi. Sakit di kepala tidaklah separah sakit di hati.
Yasmeen, sudah terawatkah lukanya hingga tergamak menghantar surat peguam dan menuntut cerai. Inikah maknanya cinta pada Yasmeen?
“Cinta tu apa?”
Ya dia masih ingat soalan Yasmeen tentang maksud cinta. Lalu dia jawab dengan telusnya berdasarkan kepada penerangan yang dia dapat dari Kamus Dewan. Cinta itu bermaksud perasaan atau berperasaan sangat berahi antara lelaki dan perempuan.
Keluhannya dalam. Jadi ini bukanlah cinta Yasmeen kalau kita memilih untuk berpisah. Cinta, adalah apabila kita bersedia untuk menghadapi saat susah dan senang bersama. Jatuh dan dan bangun bersama. Bisik Ariel dalam hati. Songkok hitam disarungkan ke kepalanya. Yasmeen datang ditemani oleh Ibu, Abah dan Aiman. Dia pula hanya ditemani oleh seorang peguam syariah, encik Ibrahim.
Semalam, teruk dia dimarahi oleh Emak dan Abah. Bagi Yasmeen, cintanya sudah bertukar menjadi benci (itu yang dia fikir ketika surat tuntutan cerai Yasmeen sampai ke tangannya). Padanya pula, inilah tanda cinta darinya untuk Yasmeen. Dia mahu Yasmeen mencari bahagianya sendiri. Biarlah kebahagiaan Yasmeen itu nanti memberikan kebahagiaan kepadanya juga. Itulah yang dia harapkan, tetapi bolehkah dia bahagia dengan melepaskan Yasmeen?
Pintu kereta dibuka dan dia melangkah keluar. Hatinya berdebar kencang. Sebentar lagi, berakhirlah kisahnya dengan Yasmeen. Mungkin benar kata orang, setiap percakapan mereka adalah satu doa. Bukankah dia dan Yasmeen sendiri selalu bercakap soal cerai dan lihatlah hari ini menjadi buktinya.
“Assalamualaikum.” Sapa Ariel sambil bersalaman dengan Ibu dan Abah.
“Waalaikumussalam.” Jawab Haji Dzulkefli dan Hajah Fatimah.
Kemudian dia beralih kepada Yasmeen dan menghulurkan tangan. Ini adalah kali yang terakhir untuk mereka sebagai pasangan suami isteri. “Meen.” Panggil Ariel penuh kerinduan. Ya Allah, kuatkanlah hatiku. Doa Ariel dalam hati.
Yasmeen menyambut huluran tangan Ariel, untuk kali yang terakhir sebagai isteri kepada Ariel. Walau pun begitu dia masih enggan memandang Ariel, kepalanya ditolehkan ke arah lain, bimbang hatinya akan berubah.
Dia datang ke sini kerana hendak berpisah, bukannya hendak buat drama tangisan air mata. Terasa erat pegangan tangan Ariel. Hatinya goyah, tetapi cepat dia menarik pegangan tangannya daripada genggaman Ariel.
“Sudahlah Ariel.” Balas Yasmeen tanpa sedikit pun memandang ke arah Ariel.
“Maafkan I.” Pinta Ariel, mana tahu dia ada peluang untuk berbaik semula dengan Yasmeen. Dia sudah bersedia membuang jauh segala rasa malunya hanya untuk memiliki semula hati Yasmeen. Malah sejak surat tuntutan cerai ni sampai, sudah bermacam-macam cara dia buat untuk berhubung dengan Yasmeen, tetapi dia telah membina tembok tebal yang tinggi.
Yasmeen masih membuang pandang ke arah tempat meletak kereta dan beberapa kenderaan lain yang dipandu masuk. Suasana mahkamah syariah ini tidak pernah ada bahagia rasanya. Semuanya terasa suram atau lebih tepat tempat ini adalah tempat untuk berduka.
Ariel masih memandang Yasmeen, melepaskan rindu dan menyimpan seluruh kenangan terakhir yang dia ada tentang Yasmeen. Yasmeen nampak kurus, mungkin kesan daripada masalah yang melanda perhubungan mereka. Sudah sembuhkan luka di perutnya? Atau lukanya masih berdarah sama seperti hati Yasmeen yang keras tu?
Yasmeen merengus geram dengan karenah Ariel di hadapannya ini. Ariel yang asyik memandangnya sejak tadi tanpa segan silu dengan Abah dan Ibu yang ada bersama. Tolonglah Ariel... Yasmeen menarik nafas sedalam yang mungkin dan menghela nafasnya. Dia mahu semua ini berakhir dengan pantas. Dia hendak mulakan hidup baharu.



“Encik Ariel, puan Yasmeen. kita dah boleh masuk ni.” Encik Ibrahim bersuara memandangkan peguam daripada pihak si isteri, puan Latifah juga sudah ada bersama mereka.
Yasmeen berpelukan dengan ibu dan abahnya sebelum masuk ke dalam bilik perbicaraan. “Ibu dan abah, doakanlah yang terbaik untuk Meen.” Pinta Yasmeen. Restu ibu bapa adalah yang paling tulus. Itulah yang dia harapkan dalam keadaan yang seperti ini.
“Meen, dah tiba masa.” Aiman menegur. Bahu Yasmeen ditepuk perlahan. Definisi cinta Yasmeen nyata berbeza. Hukuman untuk Ariel katanya. Apa saja yang terbaik untuk kamu wahai teman. Bisik Aiman dalam hati. Dia sudah memberikan nasihat kepada Yasmeen, selebihnya Yasmeen sendirilah yang harus menentukan hala tuju hidupnya sendiri.
Ariel menoleh ke arah Yasmeen. Berkali-kali dikatakan kepada dirinya sendiri, bukan ini yang dia mahukan. Dia cuma mahu hidup bahagia dengan Yasmeen. Bukankah sebelum pergaduhan dengan Nelly itu, hubungan mereka sudah baik. Bukankah mereka sudah saling mencintai antara satu sama lain?
“Encik Ariel silakan.”
“Thanks Encik Ibrahim.” Ariel membetulkan songkok di kepala dan melangkah masuk mengekori encik Ibrahim dari belakang dan Yasmeen menyusul tidak lama selepas itu.
Bila perbicaraan ini sudah sedia sejuk terasa bagai pisau yang menoreh hatinya. Seperti mimpi ngeri apabila dia ke sini untuk melafazkan cerai. Selepas beberapa proses soal jawab akhirnya dalam nada yang tersekat-sekat dia melafazkan talak satu.
“Saya Muhammad Ariel bin Sazali, melepaskan Yasmeen binti Dzulkefli dengan talak satu.” Perlahan-lahan dia melafazkan talak ke atas Yasmeen dan ketika itu mata mereka berpandangan sesama sendiri.
Yasmeen mengesat air matanya yang mengalir perlahan. Tiada kata yang dapat dia sampaikan saat ini untuk menzahirkan betapa hatinya turut terluka.
Ariel sedang menahan perasaannya sendiri memandang mata Yasmeen yang bergenang itu. Ringan sahaja tangannya hendak memeluk Yasmeen dan melegakan segala kesedihannya. Yasmeen, punya tempat yang paling istimewa dalam hatinya. Walau pun selepas lafaz cerai, tempat untuk you tetap ada di situ. Ariel akhirnya mengesat air mata yang mengalir dengan jari telunjuknya.
Jika dia tahu sakitnya begini, pastilah dia akan jaga hati Yasmeen sebaik yang mungkin. Pasti dia akan lebih berani berhadapan dengan masalah dalam perhubungan mereka. Semuanya sudah terlambat Ariel. Langkah kakinya berat. Kepalanya terasa berdenyut. Dahi dirasai dengan telapak tangan, dia demam dan di saat ini dialah lelaki yang paling lemah.
Dalam langkah yang semakin lemah, Ariel melangkah ke keretanya. Satu yang dia belajar dalam hidupnya hari ini. Jangan pernah ego dalam soal cinta dan jujurlah dalam melafazkan kata cinta.



Dari dalam kereta milik Aiman. Yasmeen memandang Ariel yang melangkah lemah ke arah keretanya. Sesekali dia nampak Ariel melekapkan telapak tangannya ke dahi. Demamkah dia?
“Meen, kau okey?”
“Hah? Oh okey.” Okey ke Yasmeen? tergamaknya kau menuntut cerai kerana, kononnya itu adalah hukuman untuk setiap perbuatan Ariel.
“Yalah tu...”
“Ya aku okey.”
“Kalau okey, tak kanlah asyik pandang Ariel kat belakang tu.”
“Aku rasa dia tak sihat.” Yasmeen bersuara perlahan. Kasihannya Ariel demam, dia tu jarang sakit. Kalau dapat sakit, susah hendak baik. Agaknya siapalah yang boleh tengokkan dia kat rumah?
Telefon bimbit dicapai. Dia perlu beritahu pada Munira untuk tengokkan Alongnya tu. Aiman menegur ketika dia sedang menaip.
“Kau nak mesej siapa tu?”
“Angah.” Jawab Yasmeen tanpa sedar.
“Nak buat apa?” tegur Aiman geram dan suaranya sedikit tinggi.
“Tolong tengokkan Ariel, kesian dia kalau sorang-sorang kat rumah.”
“Kau tak payah nak cari pasallah Meen, kau yang mintak cerai... kau yang sombong tadi dan sekarang kau nak tunjukkan yang kau kisahkan pasal kesihatan Ariel.” Bebel Aiman geram. Tudung yang senget dibetulkan sedikit. Benci betul kalau pakai tudung kain satin yang begini, susah hendak lekat di kepala. Enjin kereta dihidupkan. Marahnya meluap-luap dengan sikap Yasmeen sejak pagi tadi. Degil tak boleh diajar. Paling dia benci adalah ego Yasmeen yang tinggi!
“Aku...” Yasmeen teragak-agak dan kata-kata Aiman tu masuk ke dalam hatinya. Kenapa dia rasa sangat sakit?
“Kau dah cerai Meen. Sedarlah sikit.” Bebel Aiman geram.
Yasmeen diam. Tiba-tiba hatinya berdetik cemas. Adakah ini yang dia mahukan? Adakah ini penyudah yang dia inginkan? Peluh merenek di dahi. Dia baru sedar betapa egonya dia dalam cinta! Yasmeen, kau dah buat kesalahan besar kerana menidakkan rasa cinta pada Ariel. Sekarang, semuanya sudah terlambat.

No comments:

Post a Comment