Thursday 12 February 2015

... dan Angin pun Berbisik (Bab 1) ~ Adileah

Bahagian I
Ariel
Satu perkara yang dia faham tentang cinta adalah, jangan pernah ego apabila bercinta. Benarlah, erti cinta bukan seperti yang tertulis di Kamus Dewan.

 BAB 1
Ariel menyelak muka surat terakhir terjemahan Al-Quran. Surah An-Naas. “Nel, we have come to the end of the tafsiran Al-Quran.” Sekilas matanya mengesan anggukan Nelly yang perlahan. Nelly yang dahulu rambutnya sentiasa berwarna blonde kini sudah ditutupi dengan lapisan kain tudung.
“I bacakan ya.” Pinta Ariel dan tafsiran Al-Quran sudah terbentang di kedua belah tangannya.
“Hmm.” Nelly menganggukkan kepala memberi persetujuan.   
“Katakanlah (wahai Muhammad) aku berlindung kepada (Allah) Pemelihara sekalian manusia. Yang menguasai sekalian manusia, Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia, daripada kejahatan pembisik, penghasut yang timbul tenggelam, yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia (iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia.”
“Alhamdulillah, habis jugak kita baca terjemahan ni bersama.” Bisik suara Nelly perlahan dan hampir saja tidak kedengaran. Bacaan Ariel jelas dan tenang. Setiap butir bicara Ariel tu meresap ke dalam hatinya.
“Alhamdulillah.” Balas Ariel dalam senyuman. Dahulu sebelum penglihatan mata Nelly hilang, dia selalu mengaji dengan ustazah Mardiah. Manakala dia pula dengan suami ustazah Mardiah, iaitu ustaz Halim.
Apabila Nelly dimasukkan ke hospital dia lebih banyak mengaji sambil disemak oleh ustazah Mardiah melalui telefon. Kadang kala sahaja ustazah Mardiah akan menjenguk Nelly, itu pun kalau kesihatan Nelly mengizinkan. Tapi sekarang keadaannya semakin merosot, mata yang dahulunya cantik sudah tidak boleh melihat lagi. Kesihatan Nelly sudah jauh daripada harapan untuk pulih seperti sediakala.
“Nel.” Panggil Ariel lembut. Nelly adalah sahabatnya dunia akhirat. Itu janjinya.
“Ya.”
“You tahu tak, Surah An-Naas ni adalah surah yang ke-114 dan diturunkan di Madinah. Surah ni ada 6 ayat tau.”
“Oh.” Nelly menganggukkan kepala. Syukurlah dia masih punya teman di sebalik setiap kesakitan yang dialaminya.
“You tahu tak kenapa surah ni dinamakan An-Naas?”
“Kenapa ya Riel?” sayangnya dia sudah tidak dapat melihat renungan mata Ariel lagi tetapi dia tahu ketika ini Ariel sedang memandangnya. Sejak kesalahan yang dilakukan kepada Yasmeen, dia terus membuang jauh segala perasaannya kepada Ariel. Tetapi tidak semudah itu. Sakitnya hanya Tuhan yang tahu
“Surah ni dinamakan An-Naas yang bermaksud manusia. Kerana pada awal surah ni, Nabi Muhammad (s.a.w) diperintahkan memohon perlindungan kepada Allah S.W.T Pemelihara dan Pentadbir sekalian manusia.”
“Surah ni samalah juga dengan surah Al-Falaq ya Ril? Yang mengajar kita memohon perlindungan kepada Allah S.W.T dari segala bahaya.”
“Betul tu.”
“Riel, thank you for reading me the tafsiran.” Ucap Nelly. Ada orang hidayahnya datang cepat. Ada orang lain pula hidayahnya lambat. Seperti dirinya, hidayah datang pada saat nyawa di hujung tanduk. Jika difikirkan rasa takut, boleh menyebabkan seluruh badannya menggigil. Sudah berpuluh tahun hidupnya di dunia ini, tidak satu pun dia ingat kepada kekuasaan Allah S.W.T. Terasa betapa ruginya dengan masa yang disia-siakan dengan segala perkara yang melekakan.
Ariel tersenyum kecil. Walau pun Nelly tidak dapat melihat, tetapi dia tahu Nelly dapat merasakan senyumannya kerana Nelly juga turut tersenyum.
“Nel, Braille Al-Quran terjemahan yang you pesan tu may be sampai esok. I dah dapat the tracking number. Nanti bolehlah you ulang baca.”
“Insya-Allah.” Sempat kah dia hendak membacanya. Tahap kesihatannya sudah tidak menentu. Contohnya hari ini, dia rasa sangat lemah dan kalau boleh dia hendak tidur saja.
“You rehat ya.” Cadang Ariel dan dia juga sudah menyimpan tafsiran Al-Quran miliknya ke dalam beg sandangnya.
“Yalah.”
Kepala katil yang dinaikkan ketika membaca tafsiran tadi diturunkan semula untuk keselesaan Nelly berehat. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya. Dia reda, inilah balasan Allah yang harus diterima untuk segala kekhilafannya.
Dia gagal menjadi khalifah di muka bumi Allah ini. Dia sepatutnya menjadi lelaki yang memimpin dan bukannya lelaki yang dipimpin oleh wanita-wanita yang seksi dan menggoda. Salah seorangnya adalah Nelly.



Nelly, yang dia pernah kenal bertahun dulu. Gebu, seksi, manja dan lincah. Tetapi Nelly hari ini yang berada di hadapannya sudah bukan seperti dirinya lagi. Tubuhnya sudah lebih menonjolkan tulang dan kulit daripada daging. Hatinya meringis perlahan setiap kali memandang Nelly.
Sayangnya dia disisih keluarga kerana sakit yang dihidapinya. Sudah beberapa kali dia cuba menghubungi mereka tetapi sayang... permintaannya selalu ditolak. Hatinya bertambah pedih setiap kali mendengar permintaan dan harapan Nelly untuk bertemu dengan ibu bapa dan ahli keluarganya. Mujurlah Nelly sudah tidak boleh melihat. Jika tidak pastilah Nelly dapat raut wajahnya yang sedang berdalih dan terus-terusan menipu.
Benarlah kita hanya merancang tetapi Allah yang menentukan. Sama seperti hubungannya dengan Yasmeen. Dia hanya mampu merancang untuk hidup bersama dengan Yasmeen hingga hujung nyawa. Tetapi Allah takdirkan perjalanan mereka seperti ini.
Pernah satu hari tu ketika berada di kampung, emak menangis tepi pintu bilik selepas melihat dia solat dan mengaji selepas solat maghrib. Kata emak, bacaannya lancar dan buat hati rasa tenang ketika mendengar setiap patah bacaannya. Akhirnya mereka sama-sama menangis selepas itu
Emak, apabila Allah ingin bukakan pintu hati kita untuk berubah. Dia tidak pernah terlewat walau pun sesaat. Itu jugalah yang ustaz Halim pernah beritahu kepadanya ketika dia sedang menangis di hadapan pintu masjid. Alhamdulillah dia ditemukan dengan ustaz Halim, saat dia hilang arah.
Berbalik kepada soal Nelly, dia ikhlas menjaga Nelly atas dasar persahabatan. Sebagai seorang sahabat, dia juga tidak akan sekali-kali membuka aib Nelly dan bagaimana dia dihinggapi oleh Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit (AIDS) kerana mengamalkan seks bebas dengan pelbagai lelaki selepas mereka berpisah. Ralatnya dia dengan tindakan Nelly Tuhan aja yang tahu. Tetapi semuanya sudah ditakdirkan dan beginilah takdir kehidupan mereka berdua. Tetapi ini adalah rahsia yang dia akan simpan sampai mati.  
Hatinya belas dan sering kali dia menangis dalam diam apabila memikirkan segala kesilapan yang pernah dia lakukan.  Syukur kerana masih diberi kesempatan untuk kembali ke jalan yang benar dan bertaubat. Sedangkan Nelly, telah ditarik nikmat kesihatannya satu persatu. Ya Allah, terima kasih kerana memberikan aku peluang untuk sujud kepadaMu
Desahan suara Nelly yang sedang menahan kesakitan menyedarkannya dari lamunan. Kepalanya ditoleh memandang Nelly yang terbaring lesu.  Kulitnya sudah melepuh dan ada masanya berbau hanyir. Sudah tiba masanya untuk dia beritahu keluarga Nelly. Nelly sangat perlukan mereka pada saat-saat akhir seperti ini. Harapannya biarlah Nelly pergi di sisi keluarganya dalam keadaan yang tenang.
Pintu lungsur automatik terbuka sendiri dan dia melangkah keluar meninggalkan Nelly seketika. Hatinya semakin sayu mengingatkan keadaan Nelly tetapi dia perlu kuat untuk sahabatnya itu.

Nombor telefon bimbit abang sulung Nelly di dail. Pada mulanya, dia menerima reaksi negatif. Tetapi apabila dimaklumkan tentang keadaan Nelly yang nazak, barulah abang sulungnya hendak bertanya dengan lebih lanjut. Sebelum ini, dia memang tahu Nelly ada masalah dengan ahli keluarganya. Mereka memang tidak rapat sejak kecil, masing-masing sibuk dengan haluan sendiri.

No comments:

Post a Comment