Tuesday 15 July 2014

Jodoh Depan Mata (Bab 3) ~ Nur Safiyyah

Hari ini aku berniat mahu mengulangkaji pelajaran di perpustakaan. Selepas habis kelas terakhir hari ini jam 5 petang tadi, aku terus bergerak ke bahagian bawah perpustakaan dengan kak Sarah. Malas rasanya mahu pulang ke bilik. Tambahan pula, kami tidak boleh bersolat. Jadi, tidak perlu tergesa-gesa mengerjakan solat asar. Kami berbincang mengenai subjek kegemaranku iaitu Kimia. Memandang pembelajaran hari ini agak laju, ada banyak tajuk-tajuk kecil yang aku kurang faham. Leka menelaah sehingga kami tidak perasan jam sudah menunjukkan pukul 6.30 petang. Tiba-tiba muncul Fadzli dan Haris di celah-celah rak buku. Mereka bergerak ke arah meja kami. Aku dan kak Sarah ketika itu mengemas-ngemas buku dan pen yang berselerak.
“Rajin betul kau orang study group,” Haris dari jauh bersuara. Fadzli sudah pun melabuhkan punggungnya di salah satu kerusi berdekatan kami. Rupanya mereka datang untuk meminjam buku.
“Syira, rambut kau paras pinggang eh?,” tangan Fadzli menunjukkan paras pinggang. Tiba-tiba sahaja dia bersuara.
“Mana kau tahu?,” aku bingung. Walaupun aku ni taklah baik sangat tapi aku masih memakai tudung. Seinggat aku, waktu kecil-kecil dulu waktu main dengan dia memang aku tak pakai tudung. Takkan dia ingat lagi kot. Kalau dia ingat pun mana sama dengan sekarang.
“Tudung kau jarang. Nampak rambut kau. Pakailah anak tudung,” nadanya rendah menasihati aku. Mungkin dalam benak fikirannya aku seolah-olah seperti tidak memakai tudung.
“Malaslah. Panas,” ringan mulut aku menjawab. Jauh di sudut hati aku rasa tak selesa diperkatakan sebegitu. Tapi pakaian aku memang tak menepati syarat pun. Padanlah kena tegur macam tu. Kena tegur baru nak rasa malu. Alahai Syira.
“Panas lagi api neraka,” pedih telinga aku mendengarnya. Bajet aku tak tahu semua itu agaknya.
“Kau lelaki, bolehlah cakap. Cuba kau jadi perempuan,” aku menjawab dengan nada yang rendah. Aku lihat Fadzli mengeleng-gelengkan kepalanya. Aku buat endah tak endah. Dia angkat kaki menolong Haris mencari buku rujukan yang sepatutnya.
Fadzli ni memang kepoh sikit. Banyak mulut. Tetapi masih menghormati orang lain. Cuma kadang-kadang mulutnya terlebih laser. Cakap pakai lepas je. Dia tidaklah alim sangat tapi ada didikan agama daripada orang tuanya. Sebab tu kadang-kadang di macam ustaz sikit. Aku pun diberi didikan agama oleh orang tuaku. Cuma soal aurat aku kurang menitik beratkan. Bukan apa, dah terbiasa begini.
“Fadzli tu memang macam tu ye sejak dari sekolah?,” kak Sarah bertanya sewaktu kami bergerak ke bilik masing-masing.
“Macam tu? Macam tu macam mana?,” aku tidak dapat menangkap kata-kata kak Sarah.
“Macam tadi. Nasihat kan Syira masa kita kemas buku tadi,” kak Sarah menerangkan. Ah, tension je aku dengar.
“Oh, macam tadi. Taklah, dulu masa sekolah menengah kita orang tak rapat pun. Masa kecil-kecil selalu main sama-masa tapi bila dah besar kita orang buat hal masing-masing,” kalau ikutkan hati malas aku nak terangkan kat kak Sarah. Tapi nanti dia salah faham pula.
“Tapi akak tengok dia ambil berat pasal Syira lah. Akak tengok dia selalu nasihat Syira tapi dengan orang lain biasa je,” kak Sarah memandang aku dengan senyuman.
“Ala, dia tu mengada-ngada. Bajetlah tu. Lagipun kita orang kan dah kenal dari kecil tu yang dia selamba nak tegur. Kalau dengan orang lain dia malu kot. Malu-malu kucing. Meow,” aku berseloroh. Tidak mahu kak sarah berfikiran bukan-bukan.
“Macam-macamlah kamu ni Syira. Akak masuk bilik dulu. Esok kita jumpa,” kami melambaikan tangan masing-masing. Macam nak pergi jauh je gayanya. Bilik kami berlainan blok tapi jalan untuk ke blok aku mesti melalui blok kak Sarah. Sebab tu kami selalu balik bersama.
“Syira,” kak Sarah memanggil aku yang sudah mahu bergerak ke bilik. Aku menoleh kak Sarah.
“Tak salah rasanya kamu dengar cakap Fadzli tu,” kak Sarah mengangguk dan berlalu pergi. Sepanjang perjalanan ke bilik aku memikirkan kata-kata kak Sarah.
“Lambat balik hari ni Syira,” Farahin bertanya apabila kami berselisih di luar pintu. Farahin membawa bajunya untuk dibasuh.
“Tadi pergi perpustakaan. Tu yang lambat balik. Basuhkan baju aku sekali boleh tak,” aku bergurau. Laju dia menggeleng.
“Syira, tu ada bungkusan untuk kau. Ada orang letak di luar bilik kita. Waktu aku balik tadi memang dah ada depan pintu,” Fizah menunjukkan bungkusan di atas katil aku.
“Siapa yang bagi ni?,” soalku.
“Tak tahulah siapa yang bagi. Tak ada nama kat bungkusan tu. Secret admire kot,” dia meneka. Berdebar-debar aku nak membuka hadiah ni. Dah lama tak dapat hadiah macam ni.
“Bukalah cepat,” Fizah tak sabar-sabar mahu aku membuka bungkusan itu. Dia yang tadinya melipat baju terus duduk dibirai katil aku.
“Sabarlah. Nak bukak lah ni,” aku pun tak sabar nak tahu apa yang ada dalam bungkusan ini. Maklumlah, bukan selalu dapat hadiah. Dah lah cantik bungkusannya.
“Rasanya orang yang bagi hadiah ni mesti budak kat sini juga. Kalau orang luar mesti dia hantar melalui pos,” Fizah mengeluarkan teorinya dan aku bersetuju. Bungkusan dah pun siap di buka. Perlahan-lahan aku buka kotak kecil ini. Agak berat juga kotak ni.
“Makkkkkkkkkkkkkkkk!,” kami berdua menjerit-jerit. Kotak tadi aku campak entah kemana. Hadiah yang aku dapat ialah sekumpulan katak. Aku dah dapat teka siapa punya angkara ni. Kurang ajar kau Tasha.
“Syira, katak tu pergi bawa meja kau. Cepatlah buang. Aku geli,” Fizah sudah berada di atas katilnya. Cepat betul dia melarikan diri. Katak-katak tadi aku tolak menggunakan penyapu. Ada tiga ekor kesemuanya.
“Kenapa kau orang menjerit-jerit ni?,” Farahin yang sibuk membasuh tadi pun boleh dengar jeritan kami. Tina dan Nadirah pun masing-masing keluar dari bilik untuk melihat apa yang terjadi.
“Mana datang katak-katak ni?,” soal Farahin. Dia agak terkejut melihat katak yang melompat-lompat melarikan diri.
“Ada orang hantar,” aku menjawab pendek. Sekarang fokus aku cuma untuk menghalau katak yang masih melompat-lompat riang dalam bilik kami.
“Meh aku tolong kau. Bagi aku penyodok tu,” Farahin membantu aku menghalau katak-katak tadi. Harap-harap katak tadi tak masuk ke bilik orang lain. Haru nanti di buatnya. Fizah sudah pun turun dari katilnya.
“Siapa yang hantar ni Syira?,” soal Farahin lagi. Dia tidak jadi meneruskan basuhannya. Tangannya masih terlekat buih-buih sabun.
“Nanti malam aku cerita. Aku nak mandi dulu,” aku memberi alasan kerana aku betul-betul letih. Tadi dah lah balik lambat. Lepas tu boleh pulak dapat kejutan macam ni. Menyirap betul darah aku. Kotak dan bungkusan yang digunakan untuk mengisi katak tadi aku  kutip. Ada tulisan di dalam kotak tadi.
Ini baru permulaan Syira. Kau takkan aman dekat sini. HAHA!
“Sah ini kerja si Tasha,” aku mengomel sendiri. Kotak dan bungkusan tadi aku buang. Sakit betul hati aku. Aku mandi dan berehat selepas itu. Memandangkan aku tidak boleh solat aku hanya mendengar bacaan al-Quran Farahin dan Fizah. Rasa tenang sedikit apabila mendengar ayat-ayat al-Quran waktu-waktu macam ni.
“Syira kata nak cerita pasal katak tadi,” lamunan aku terhenti apabila Farahin mengingatkan aku perihal tadi. aku bangkit dari katil dan mendekati mereka yang masih bertelekung di tengah-tengah bilik.
“Katak tu sepupu aku yang hantar,” aku memberitahu mereka dengan malas.
“Kau ada sepupu ke kat sini? Tak pernah bagitahu pun. Kenapa dia buat kau macam tu?,” Fizah menyoalku bertalu-talu. Aku memang tak pernah bagitahu perihal Tasha kepada orang lain melainkan kak Sarah.
“Nama dia Natasha Ameera. Kita orang tak rapat. Lebih tepat, dia tak suka aku. Aku pun tak suka dia. Sebab tu dia bagi aku hadiah katak,” aku menjawab dan meletakkan kepalaku si riba Fizah.
“La, Tasha. Aku kenal dia. Dia satu kuliah dengan aku. Aku pun tak berkenan dengan dia. Gedik sangat. Tak sangka kau orang sepupu,” celoteh Farahin. Mukanya kelat. Dia pun meletakkan kepalanya di riba Fizah.
“Ish, tak baik cakap macam Farahin,” Fizah menegur Farahin. Kepala kami diusap perlahan.
“Kenapa dia tak suka kau dan kau tak suka dia,” Fizah menyoal lagi. Masing-masing nak tahu pasal Tasha secara detail.
“Dia tak suka aku sebab aku ni miskin, tak kaya macam dia. Lagipun mak dia nak tanah yang bapak aku dapat, padahal nenek aku dah bagi dia tanah lagi besar. Dan aku tak suka dia sebab dari kecil aku dengan aku kena telan caci maki dia. Macam anjing kurap dia buat kami,” aku menjawab jujur. Suara aku agak keras dan marah.
“Sabar Syira. Tak rugi jadi orang yang sabar,” Fizah mengelus rambutku. Dia cuba menenangkan aku yang sudah mula marah.

“Tak apa Syira, kami kan ada. Jangan layan sangat dia,” Farahin pula menambah. Azan berkumandang menandakan waktu isyak sudah masuk. Aku bangkit ke meja belajar dan membuat tutorial yang masih belum berjawab. Fizah dan Farahin pula solat isyak berjemaah.

No comments:

Post a Comment