Wednesday 29 July 2015

Kepala Batu Kepala Angin (Bab 2) ~ Fizziany

KALAU AKU cerita mesti kau tak percaya…” kata Harris sambil menyuap nasi goreng kampung ke mulutnya. 3 sekawan lagi bulat memandang muka Harris.
“Aku percaya…aku percaya…” sampuk Din. Yang lain tersengih. Tak sabar hendak mendengar cerita tentang pengalaman Harris yang bertuah dapat menjadi orang pertama berbual dengan si pekerja baru yang cantik mentik tu.
“Muka kiut, tapi hati legend beb…” kata Harris lagi. Semakin galak dia bercerita. Lebih-lebih lagi melihatkan muka cemberut kawan-kawannya itu. Nyata cemburu dengan peluang yang dia ada. Lagi galak hati Harris hendak bercerita.
“Apa yang legend?” soal Halim lagi. Md. Noor dari tadi hanya diam. Dia yang paling pendiam dalam kumpulan itu. Tidak banyak mulut seperti kawan-kawannya yang lain. Hanya bercakap bila perlu sahaja.
“Dia bahasakan diri dia ‘aku’ ‘kau’ aje….macam tak percaya..” sambung Harris.
“Oooo…”melopong mulut si Halim dan Din.
“Dia dah kahwin belum?” soal Din.
“Haha…betul! Itu yang paling penting nak tahu tu,” sampuk Halim pula. Harris terdiam sambil menyambung makan.
“Entah! Ada aku kisah kalau dia dah kahwin ke belum…” sambung Harris. Dia tidak berminat hendak mengetahui latar belakang gadis itu.
“Hissyyy…itu yang paling penting! Takpe, nanti lepas lunch, aku nak tanya….” Ujar Din.
“Tanya…tanya…” sokong Halim. Niat murni Din memang susah nak disembunyikan. Pantang nampak perempuan lawa. Mesti dia mengayat!


MASUK kali ni dah 3 kali Din lalu di depan bilik pekerja baru.  Harris turut perasankan kelibat Din. Malah dia tahu tujuan Din. Namun dia buat endah tak endah saja. Malas nak ambil tahu. Biarlah…ada aku kisah? Lagipun kerjanya masih berlambak….
Dengan senyum yang terkulat-kulat, Din menghampiri bilik Azah, kemudian bersandar di pintu bilik sambil membetulkan posisi badannya agar kelihatan lebih gagah di mata Azah.
“Nama siapa tadi? Azah ye?” soal Din, pura-pura lupa. Padahal, nama itu masih melekat di dalam kepalanya tatkala si penyelaras jabatan, Ching memperkenalkan Azah kepada seluruh isi pejabat.
“Ha’a…” Azah menoleh ke belakang lantas mengukir senyuman. Terbantut sekejap kerjanya.
Husband kerja kat mana?” soal Din dengan senyum yang terkulat-kulat. Azah menjungkit keningnya, kemudian mengulum senyum. Sudah acap kali dia mendengar soalan serampang dua mata itu. Cakap sajalah nak tanya dah kahwin ke belum. Bukan berdosa pun!
“Hmmm….dia kerja kat Shah Alam,” balas Azah. Di dalam hatinya, tergelak kecil. Hahahah….padan muka kena tipu.
“Ooo…tak jauh la tu,” sambung Din tersengih macam kerang busuk. Dia terus menapak keluar dari bilik Azah lalu melangkah 3 tapak ke belakang, berdiri di depan pintu bilik Harris yang bersebelahan.
“Dah kahwin…” ujarnya separuh berbisik dengan muka kelat. Harris yang memandang Din buat muka selamba. Ada aku kisah….???
“Tak dek chance…” Din menghampiri Harris lalu menepuk belakang Harris yang masih tekun membuat kerja di komputernya. Tersedak sedikit Harris dibuatnya dengan tepukan itu. Din dipandang menyampah.
“Blah! Aku banyak kerja ni…” halau Harris. Din terus keluar dari situ, menuju ke tempat si Halim pula demi menyampaikan berita panas itu.



“ERRRRR…macam mana nak buat proforma invoice ni? Orang MCIS dah call mintak proforma invoice! Dia kata, kalau aku tak bagi hari ni, kapal ke Sandakan tu akan tinggal kontena kita kat port…” soal Azah cemas.
Hari kedua berada di pejabat, dia sudah mula membuat kerja di bawah pengawasan lelaki bernama Harris itu. Pekerja yang membuat kerja Azah sekarang, telah berhenti kerja  dengan notis 24 jam, jadi Azah tidak sempat hendak belajar. Masuk kerja saja, terus kena buat kerja. Mujurlah ada pekerja seperti Harris yang sudi membantu.
Harris masih berlagak selamba dan tenang. Dia bangun dari tempatnya sambil menggamit Azah agar mengekorinya kembali ke tempat Azah.
“Duduk,” arahnya, agar Azah duduk di tempat duduknya dan mengendalikan komputer lagi. Harris kini berdiri betul-betul  di tepi Azah. Dekat.
“Pergi desktop,klik icon Export,” arah Harris. Azah ikut saja.
Klik icon Proforma Invoice,” arah Harris lagi. Azah ikut lagi.
“Mana buku nota? Keluarkan..” arah Harris lagi. Lagi sekali, Azah ikut.
“Ada 2 jenis dokumen untukinsurance coverage before kontena naik kapal. Satu proforma invoices dan satu lagi packing list. Dua-dua  ni, ada calculation sendiri. Kau catit apa yang aku cakap ni…lepas tu kau buat, aku tengok…” dan mulut Harris terus rancak bercerita.
Azah terus mencatit arahan Harris dan selebihnya, mula membuat seperti yang disuruh oleh Harris. Mujurlah Azah jenis yang cepat faham. Maka tiada masalah bagi Azah untuk cepat mahir dalam membuat kerja. Harris senyum puas hati bila melihat Azah yang cekap membuat kerja.

Satu kesimpulan yang Harris dapat buat, Azah memang berkebolehan orangnya! Harris senyum senang hati.

No comments:

Post a Comment