Tuesday 21 June 2016

Re: Kau Ilhamku (Prolog) ~ Amany

n.) : “Anything that makes you happy or brightens your day from the smallest thing to someone who means a lot to you”

“Kau kat mana?”
“CAC.” Cultural Activity Centre.
“Oh, tak pergi library?”
“Rajin la sangat aku nak mengulang library-CAC macam jiran sebelah kan.”
Diha ketawa.
“Aku ingat kau pergi library. Aku nak minta tolong fotostatkan kes. Tapi tak apa la, aku cari online je.”
“Sorry la weh aku memang seharian kat CAC dowh. Rasanya aku dah hafal setiap inci CAC ni.”
Diha di talian sebelah sana ketawa lagi.
“Kau tengah buat apa tu?”
“Ni ada break sebelum dinner. Aku tengah taip WS terchenta ni haa.”
“Weiii relaks je kau?”
“Casts baru buat operasi mengejar wardrobe team beramai-ramai. Hampir aje aku nak baling Dell terchenta ni tau. Dah la baru lepas full dress rehearsal. Mau mati terduduk kita orang.” Dah la pakai selipar je, dapat pulak kena berlari ke sana ke sini sebab mengejar casts, mujur tak ada yang tersungkur patah riuk.
“Yalah Banie. Aku tau kau sibuk, sorry ganggu. Sambung la kerja WS tu.”
“Ya, Diha. Kirim salam sayang kat Ijah. Cakap kat dia, rajin-rajin la membakar lemak tu.”
Kahkah. Sakan Diha ketawa. “Kau ni, kan Ijah tengah gila MASUM tu. Kau pulak yang dia bakar karang.”
“She won’t. Ijah sayang aku okkey.” Betullah Ijah sayangkan Banie, sebab entah dah berapa kali Banie ‘kutuk’ Ijah, tapi Ijah masih lagi boleh gelak-gelak dan terima ‘kutukan’ Banie tu.
Diha mencebik walaupun dia tahu Banie tak nampak. “Aku hang up dulu.”
“Okey.”
“Salam.”
“Waalaikumussalam.”
“Siapa?” Mimi bertanya. Dia pun sedang sibuk menaip WS di dalam komputer ribanya.
“Diha. Dia ingatkan kita kat library.”
“Urgh. Aku dah tak larat nak menghadap jurnal segala bagai kat Law Section tu.” Mimi menggeleng kepala membayangkan dia memang tak larat betul.
“Tapi balik bilik ni ada orang tu kena baca kes.” Dania yang baru tiba dengan sebotol air minuman menggiat Banie dan Hana. Dania dan Mimi tak perlu baca kes untuk tutorial kerana mereka berlainan tutorial dengan Banie dan Hana, jadi pensyarah pun berlainan. Pensyarah Banie dan Hana memang suka bagi satu set kes (lebih daripada 5 kes yang pastinya) yang perlu mereka baca dan kemudian mereka akan bincangkan di dalam tutorial.
Tetapi lain pula halnya dengan tutorial Dania dan Mimi. Pensyarah mereka hanya berikan soalan-soalan yang kemudiannya akan dibincangkan di dalam tutorial. Well, kena jawab soalan lebih mudah berbanding baca kes-kes yang tengok nama kes sahaja dah boleh buat mereka terlelap. Hahaha!
Banie menyikunya. “Hantu la kau.”
“Boleh tak sehari je please, sehari je tolong jangan ingatkan aku pasal Criminal cases. Pretty please?” Hana dah muka mengharap.
“Weh Hana, oh Banie pun, balik ni kau orang kena baca kes Criminal, jangan lupa.” Dan terus berlari ke tangga besar.
“Dona, you stop right there! Stop sebelum aku baling selipar ni kat kau!” Banie dah mengugut dan buat gaya nak cabut-selipar-di-kaki.
Dania menjelir lidah sebelum ‘mendaki’ lebih jauh sambil ketawa.
Banie bercekak pinggang. Bibirnya diketap kuat. Dia baru sahaja mahu menjerit apabila tiba-tiba kedengaran bunyi gitar di belakangnya. Atau lebih tepat lagi dari hujung sana pentas utama.
Dia berpaling ke belakang.



******
Dia sedang duduk menjulur kaki di hujung pentas utama sambil memangku gitar kesayangannya. Rehat sekejap sebelum makan malam. Kakinya digoyang ke depan dan ke belakang. Memang ini tempat lepak dia pun setiap kali waktu rehat. Nak borak dengan orang lain pun, dia bukanlah kenal sangat pun dengan budak-budak ni kecuali budak-budak band dia.
Dia bukanlah pelajar universiti ni. Dia datang ke sini pun atas jemputan Ayem, bandmate-nya ketika di kolej dulu yang mengatakan, “Zephyr will be performing for IPAC or Islamic Performing Arts Concert, but we are short of a guitarist. Kau boleh tolong cover tak, bro?” Itu maksudnya dia kena balik Malaysia dan kena punggah semula barang-barang lamanya demi mencari gitar yang entah di mana dia simpan. Dia sengaja beralasan, “Boleh ke budak luar main untuk program uni kau?” Ayem balas, “Boleh je. Aku dah tanya Mr. Director, dia bagi aje. Lagipun kan kau dah biasa dengan program besar-besar macam ni. So macam mana?”
Jeda seketika. Tak lama lepas tu terus dia balas, “Bila aku kena touchdown Malaysia?” Dan dia dapat agak, Ayem dah tersengih-sengih di talian di hujung sana.
Dia memandang ke depan atau lebih tepat lagi ke tengah CAC. Ada dua orang pelajar perempuan sedang sibuk menaip di laptop. Lagi seorang sedang sibuk berbual apa entah dalam telefon. Manakala yang lagi seorang baru tiba dengan sebotol air minuman. Dia tahu dia orang tu wardrobe team. Sebab dia pernah nampak dia orang masuk melalui salah satu pintu CAC ni sambil kedua tangan kiri dan kanan sibuk memegang baju-baju yang bergantungan di penyangkut baju. Ada juga yang menyeret beg tarik besar gedabak.
Lepas tu dia pernah jugak nampak dari atas pentas utama ni, beberapa orang casts teater ke hulu ke hilir mencari dia orang berempat. Even Director dan Assisstant Director (AD) pun cari dia orang. Seronoknya jadi casts, ada orang jaga pakaian. Dah macam artis la pulak ye!
Dia baru nak tuning gitarnya apabila tiba-tiba dia terdengar orang menjerit. Atau lebih tepat lagi orang perempuan menjerit.
“Dona, you stop right there! Stop sebelum aku baling selipar ni kat kau!”
Dia ketawa kecil melihat aksi dua orang pelajar perempuan itu. Tapi entah kenapa, tingkah pelajar perempuan yang dah angkat kaki kanan gaya macam nak cabut selipar di kaki menarik perhatiannya.
Tanpa dia sedari, jemarinya dah sedia memetik gitar. Man Bai - Kau Ilhamku berlagu di bibir.
“Wow! Kau ilhamku!” Ayem menyapanya.
Dia hanya tunduk tanda acknowledge sementara jari-jemarinya masih lagi berlari di atas tali gitar.
Habis sahaja lagu, kedengaran tepukan gemuruh di sana sini. Ada yang bersiul bagai. Dia hanya ketawa. Pandangannya dibawa kepada seseorang yang dah berjaya ‘dipakukannya’. Dia senyum manis sebelum mock salute.

Mata Banie membuntang. He....he’s smiling at me?? Oh. My. God!

No comments:

Post a Comment