Thursday 23 June 2016

Re: Kau Ilhamku (Bab 1) ~ Amany

“So you nak I buat apa ni? Congratulate you?”
Dia angkat muka pada lelaki di depannya ini. “I ajak you makan sama malam ni sebab nak raikan kemenangan I.” Lurus dia menjawab.
“Walaupun you tahu apa yang sedang terjadi pada hubungan kita sekarang ni?” Kening lelaki itu terangkat tinggi.
“Hasif, kenapa you marah sangat I dapat kes tu?” Entah kali ke berapa dia bertanya soalan itu tetapi lelaki di depannya ini masih lagi mahu main tarik tali dengannya.
Sampai sekarang dia tak faham kenapa Hasif nak marah sangat dia dapat kes baru yang nilainya agak besar walaupun berita Banie menang kes RM10 juta masih lagi hangat diperkatakan.
“Sebab kes tu dapat perhatian banyak pihak media?” Dia menyambung apabila tiada jawapan daripada lelaki itu. “Atau sebab ia melibatkan amaun yang banyak jadi you rasa I tak layak untuk uruskan kes tu memandangkan I ni junior you kat law firm tu?” Lagi satu soalan keluar.
Hasif masih lagi diam. Masih lagi tidak memandang mukanya.
“Seriously, you left me with all these unanswered questions for God knows why! And now could you please answer me?” Nadanya berubah perlahan.
“Are you sure you don’t know the answer?”
Bahunya jatuh mendengarkan jawapan Hasif. Lama dia menunggu jawapan, akhirnya soalannya dibalas soalan?
“Hasif, kalau I tahu, I tak ada tanya you.” Itu yang mampu dibalasnya. Dah memang dia tak tahu. Takkan nak menipu bahawa dia tahu?
“Apa yang kita berdua perlukan sekarang ialah masa. I don’t think this is the right time for me to answer to all your questions.” Tegang aje suara itu berlalu di telinganya.
“Selama ni you okey aje bila I dapat kes? You yang sentiasa sokong I. Even masa I dapat kes RM10 juta tu, you selalu bagi semangat pada I. Tapi sekarang ni, I….” Dia masih lagi mahu tahu jawapan kepada hubungan dingin dia dan Hasif yang dah berlanjutan selama beberapa bulan ini.
“By now you should know the answer, Ilham.” Hasif menjawab dengan mata masih lagi memandang tempat lain selain muka wanita di depannya ini. Ilham. Ilham Nurbaini. Betapa lamanya dia tidak menyebut nama hadapan gadis ini. Bila mereka di pejabat, dia lebih selesa memanggil gadis ini sebagai Banie. Nama Ilham itu hanya apabila mereka berdua sahaja.
“I really don’t know and do you mind to explain it to me?” Dahinya berkerut.
“You akan terluka.” Senada suara itu menjawab.
“I don’t care. I wanna hear the reason.” Dia menyuap satu potong stik ke dalam mulut bagi meredakan resah yang memalu jantungnya.
“Yes, memang I cemburu you dapat kes lebih besar daripada I.” Hasif mengaku juga.
“Tapi bukan I….” Belum sempat Banie membela diri, kata-katanya sudah dicantas dek peguam lelaki ini.
“I tahu bukan you yang minta kes tu. Tapi I tetap cemburu dan perasaan ni tak boleh dikawal.” Dia bukan tak mahu menyokong wanita ini. Dia tahu pentingnya untuk seorang peguam menguruskan banyak kes, supaya dikenali. Tetapi sebagai seorang lelaki, dia rasa tercabar apabila wanita ini lebih daripadanya.
Banie terus diam. Sungguh otaknya tidak boleh mencerna sebab lelaki ini melancarkan perang dingin dengannya. Hanya kerana dia lebih, jadi lelaki ini melayannya dingin begitu? Dia tahu lelaki punya ego dan ego itu setinggi Gunung Everest. Tetapi, siapa aje pun yang nak bandingkan antara kejayaannya dan kejayaan Hasif? Tak ada seorang pun di ofis tu yang tahu hubungan mereka, jadi tak ada siapa pun yang akan bandingkan mereka berdua. Dia pun bukannya kisah jika Hasif dapat kes kurang daripadanya. Gaji Hasif tetap lebih tinggi daripadanya.
Sepotong kecil beef steak masuk lagi ke dalam mulut. Lama mereka diam begitu, seolah-olah menikmati makanan di hadapan mereka, walhal tak ada siapa yang tahu apa yang berperang di dalam fikiran mereka!
“Kita dah couple berapa lama?”
Soalan mengejut daripada Hasif buat kunyahannya terhenti. Lama dia berfikir. Beef steak tadi ditelannya perlahan.
“Lebih setahun I….” Belum sempat dia habis bersuara, sekali lagi Hasif sudah memotongnya dulu.
“Are you sure dah lebih setahun?” Tajam renungan mata lelaki itu menusuk ke jantungnya.
“Sebab….” Sekali lagi kata-katanya dicantas lelaki itu.
“Dan you tak ingat hari ni hari apa?” Lagi sekali, soalan mengejut daripada Hasif buat dia terkaku.
Dia pandang tepat ke muka Hasif. “Hasif….”
“I tak sangka you macam ni, Ilham. I kecewa dengan you.” Terus Hasif bangun daripada duduknya.
“You nak ke mana?” Dia angkat muka memandang Hasif yang dah berdiri.
“I’ve got tons of cases to be handled. Yalah, entah berapa banyak kes I kena handle untuk samakan dengan satu kes you yang bernilai RM5 juta tu.” Sinis suara itu kedengaran di telinga Banie.
Kes RM5 juta? Kes yang dia baru dapat kelmarin tu ke? Macam mana Hasif boleh tahu?
“Hasif, kes tu sebenarnya bukan untuk I. But Datuk refers me to them. So I have to take it.”
“Same difference. Ilham, I don’t give a damn to any of your excuses.” Merah muka Hasif menahan marah.
“Tapi you dah janji….” Kata-katanya mati di situ.
“You yang berkeras nak ajak I keluar. Jadi tak baik I menolak kan?” Dan terus berlalu.
Banie kaku memandang pinggan stik daging lembu miliknya. Perlahan-lahan matanya digenangi air sebelum ia turun perlahan-lahan. Dan dia hanya membiarkan.



******
“Isyraf? You dengar tak apa I cakap?” Dia yang seolah-olah baru tersedar segera memaku pandangan ke arah Rita; wanita yang sedang duduk di depannya ini.
“Hmm? Where’re we just now?” Dia bertanya bagi menutupi kekalutannya.
“I tanya, next weekend you free tak?” Rita mengulang soalan yang sama.
“Ohh sorry, I akan sangat-sangat sibuk sebulan dua ni.” Dia membalas tapi dalam fikirannya masih pada wajah seorang wanita di meja belakangnya ini. Dia tahu wanita itu menangis. Dia sengaja menoleh sekilas tadi dan dia nampak wanita itu mengesat air matanya yang tumpah.
“Dah sebulan kita tak keluar hujung minggu. You asyik sibuk dengan kerja je.” Rita mula mengadu. Dia hanya senyum tawar.
“Bukan I sengaja. You pun tahukan kerja I.” Kerjaya sebagai CEO syarikat perisian banyak menuntutnya untuk selalu sibuk tidak kira masa lebih-lebih lagi jika ada projek baru masuk. Dia juga akan selalu terbang ke luar daerah tidak kiralah di dalam mahupun di luar negara.
“Tak habis-habis dengan kerja you. Nak ajak keluar pun susah.” Rita masih lagi tak puas hati.
“Rita, you kata you faham nature kerja I?” Dia tak faham kenapa sejak kebelakangan ini Rita sering sahaja cari pasal dengan Isyraf tentang kerja Isyraf.
“Kalau I faham pun, tapi you tetap sibuk macam tu jugak, I tak boleh nak buat apa kan?” Rita membalas dengan nada mahu menang.
“Rita, what is wrong with you? Kebelakangan ni you asyik bangkitkan isu kerja I je kenapa?” Terluah juga soalannya itu.
Rita letak garfu dan pisau pemotong stik di tepi pinggan. “Isyraf, kalau you tak boleh bagi komitmen pada hubungan kita, ada baiknya kita putus aje.”
“And why the heck suddenly you nak putus pulak?” Dia bertanya dengan nada terkejut.
“I nak you pilih, I atau kerja you?” Rita berpeluk tubuh.
Dia pandang Rita dengan muka tak percaya.
Lama dia diam sebelum menjawab, “And you know the answer.”
Setelah mendengar jawapannya, terus Rita bangun, capai beg tangan dan berlalu dari situ. Isyraf mengeluh. Tiada selera mahu makan lagi, dia terus angkat tangan memanggil pelayan. Selesai bayar bil, dia segera keluar.
Dalam dia berjalan perlahan-lahan menuju ke keretanya, dia nampak wanita yang menangis tadi berdiri tegak seperti mahu menyanyikan lagu Negaraku. Dia berdiri di sebelah wanita yang masih lagi khyusuk menatap langit malam yang kelam. Kepalanya turut didongakkan ke arah langit yang gelap.
“Malam ni tak ada bintang.” Dua minit suasana sunyi antara mereka, dia mula bersuara.
Wanita itu nyata terkejut dan menoleh ke kiri. Wajahnya yang terkejut masih lagi tak pudar.
“Saya bukan orang jahat.” Kedua tangannya digerakkan ke kiri dan ke kanan bagi meyakinkan wanita itu dia bukan orang jahat.
Berkelip-kelip mata wanita itu sebelum melarikan diri dari situ, kelam-kabut masuk kereta dan memecut laju.
Isyraf ketawa perlahan sebelum berjalan menuju ke keretanya. She’s so amusing!



******
Sebaik sahaja keretanya melepasi pagar pengawal, dia menarik nafas lega. Huh kus semangat aku tadi tiba-tiba ada mamat gila mana entah berdiri sebelah aku! Lepas tu mengaku bukan orang jahat. Perghh mana ada orang gila mengaku dia gila! Nasib baik dulu masa kat sekolah aku juara lari pecut! Laju jugak aku lari tadi. Hehehe.
Dia keluar dari kereta. Langkahnya dibawa lambat-lambat menuju ke lif. Ditekannya butang naik dan lif terus terbuka. Masuk ke dalam lif, dia tekan butang enam, tingkat atas sekali. Di situlah dia dan kawan-kawannya tinggal.
Elok aje dia tutup pintu kondo, kakinya diseret menuju ke ruang tamu. Tubuh badannya dijatuhkan ke atas sofa. Huwarghh penatnya! Nak buat apa-apa pun tak larat ni.
“Banie, mandi!” Kedengaran suara Hana menjerit dari dapur.
“Malas!” Banie menjawab sepatah.
“Weh, kau dah pakai baju tu lebih 12 jam tau tak? Tak berlengas ke badan?” Hana membebel sambil berjalan ke arah Banie. Di tangannya ada segelas air soya sejuk. Hana duduk di bean bag miliknya. Dia meneguk soya di dalam gelas tapi matanya tunak memerhati Banie yang melepek di atas sofa.
‘Hmmm something is wrong with her. Definitely.’ Hana berkata di dalam hati.
“Kau dah makan?” Hana bertanya sebaik air soya satu gelas itu dihabiskannya.
Banie angguk dengan bersusah-payah.
“Aku ingatkan kau tak dinner lagi. Tu ada kita orang simpan lauk untuk kau kat dapur. Kalau tiba-tiba kau lapar, panaskan je la.” Hana letak gelas yang dah kosong di atas meja kopi.
Banie usap-usap perutnya. “Aku kenyang lagi. Nantilah kalau lapar balik, aku makan.” Selalunya dia memang begitu, bila dah malam-malam buta, dia akan lapar balik.
“Okey.” Hana terus bangun dan bawa gelasnya ke dapur. Selesai, dia terus ke biliknya. Sebelum pintu bilik dibuka, Hana menoleh ke belakang atau lebih tepat lagi ke arah ruang tamu. “Jangan lupa mandi!” Suaranya dikuatkan sedikit.
“Hmmmmmm.” Banie menjawab malas.



******
Hujan yang turun mencurah-mencurah diperhatinya dengan penuh minat dari balik tingkap yang bertutup. Lama dia berkeadaan begitu; berdiri tegak tanpa buat apa-apa selain memerhati hujan yang masih lagi lebat turun menyimbah bumi.
Nafas berat dihela perlahan. Dia tak tahu apa yang silapnya dalam hubungan dia dan Hasif. Dia peguam, Hasif juga peguam. Masing-masing faham kesibukan yang melanda setiap kali mereka dapat kes. Dia perasan Hasif semakin menjarakkan diri sejak dia dapat kes bernilai RM10 juta tu. Dia tahu ramai peguam di firmanya ambil berat akan kes tu kerana selain melibatkan amaun yang tersangat banyak, kes itu juga mendapat liputan meluas kerana ia melibatkan seorang ahli perniagaan yang terkenal.
Dia juga tahu, Hasif sangat-sangat berminat untuk handle kes tu. Tapi sebaliknya dia yang dipilih. Walaupun dia rasa dia masih tak layak untuk handle kes sebesar itu, tapi Hasif harus tahu, kes saman fitnah merupakan specialty Ilham Nurbaini. Sampai ke hari ini, dah berpuluh kes saman fitnah yang diuruskan oleh Banie. Apabila dia cuba terangkan pada Hasif, Hasif menolak penerangannya itu.
Selama ini Hasif tak pernah begitu. Hasif sentiasa menyokongnya tak kiralah betapa kecil pun kes yang dia dapat. Dia pun begitu, tak pernah ‘cemburu’ setiap kali Hasif dapat kes besar-besar.
Tapi tadi kenapa bila dia cuba mencari jawapan kepada hubungan dingin mereka, Hasif membalas, “Are you sure you don’t know the answer?” Sumpah dia memang tak tahu apa, bagaimana dan kenapa hubungannya dan Hasif boleh jadi begini. Jika dia tahu, ingat dia nak biarkan aje hubungan ini dingin terus-menerus?
Sekali lagi dia menghela nafas berat. Dah berbulan dia dan Hasif dingin begini. Sejak hari pertama dia dapat kes tu, sehinggalah semalam selepas dia menang kes tu. Mujur hubungan mereka belum dapat dihidu rakan-rakan sekerja. Jadi dia bolehlah buat biasa-biasa saja setiap kali berdepan dengan Hasif.
Banie baring di atas katil. Kedua belah tangannya didepangkan luas. Matanya menengadah siling. Hasif, what is wrong with us? Adakah tadi petanda tamatnya hubungan kita? Hasif….
Sekejap, tadi Hasif tanya, dah berapa lama kita orang couple. Banie capai telefon bimbit di atas meja di sisi katil. Dia buka kalendar tahun lepas. Kalau dah setahun lebih, maksudnya….. Eh tapi tak ada? Bukan setahun lebih? Ah sudah! Dia jadi teringat pada soalan Hasif tadi, “Dan you tak ingat hari ni hari apa?” Shoooooot jangan cakap….! Dia terus buka ke bulan yang betul-betul setahun lepas. Ada satu tarikh bertulis, ‘Me *heart* Hasif’ Dahinya ditepuk berulang kali. Sengallah kau Banie!
Nama Hasif dicarinya di dalam telefon bimbit itu sebelum didail. Satu deringan, dua deringan, tak diangkat dan ia berkesudahan dengan suara operator yang menjawab panggilannya. Dia matikan panggilan tadi. Jemarinya lincah mendail nombor yang sama. Sekali lagi suara operator yang menjawab.
Dengan hati yang nekad, dia tinggalkan pesanan suara.
“I’m sorry. I yang salah tapi I masih persoalkan kenapa hubungan kita dingin.” Dan terus dihantarnya.
Sungguh dia terasa seperti orang bodoh saat ini!
Lama dia berbaring begitu, menengadah siling dalam bilik yang kelam ditemani hujan yang masih lagi turun mencurah-curah. Tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi. Buru-buru dia capai. Sebaik melihat nama pemanggil, terus dia slide butang menjawab panggilan.
“Hasif….” Sayu nada suaranya.
“I’m sorry.” Serentak mereka minta maaf.
“I tak patut buat you tertanya-tanya begitu. Sepatutnya bila you tak tahu, I beritahu. Dan I tak patut cemburu dengan you.” Hasif dah menyambung dulu.
“I sangat-sangat tak ingat. I minta maaf. Dan I tahu ini bukan pertama kali.” Banie mudah lupa pada tarikh jika dia terlalu sibuk dengan sesuatu. Dia akui itu. Dia pernah lupa pada tarikh lahir Hasif, dia lupa pada temu janji untuk sambut hari lahir Hasif, dia juga selalu lupa pada tarikh-tarikh penting orang lain. Tarikh lahir sendiri pun dia selalu lupa, janganlah berharap dia akan ingat tarikh lahir orang lain!
 “Tentang makan malam tadi, I tahu I tak patut cakap macam tu pada you. I tahu you berniat baik nak raikan kemenangan you dengan I, tapi I masih tak boleh.”
“I minta maaf.” Sekali lagi kata maaf itu diucapnya.
“I pun bersalah juga dalam hal ni, Ilham.”
“Hasif?”
“Hmm?”
“Are we okay?”
Lama tiada balasan dari talian sebelah sana tetapi dia masih menunggu dengan penuh sabar.
“Yes.”

Terus melebar senyuman Banie.

No comments:

Post a Comment