Tuesday, 18 April 2017

Dia, A ~ (Bab 2) ~ Ednin


SENYUMAN YANG tadinya menghiasi muka bujur sirih itu bertukar menjadi segaris sebaik saja lelaki berkemeja putih itu berpaling kepadanya. Sungguh dia terkedu, terkejut dengan pertemuan yang tak dijangka ini. Kalau dicongak-congak lebih kurang 10 tahun jugalah setelah pertemuan terakhir mereka. Pertemuan terakhir? Abiir menelan air liur. Tiba-tiba dia terasa kesal dengan apa yang terjadi dulu. Sungguh!

   Habis Aiman dikerjakan sebaik saja dia mengetahui cerita sebenar. Dipaksanya juga Aiman ke rumah Farhan untuk menjelaskan segalanya. Sungguh apa yang Aiman lakukan itu tak dapat dimaafkan. Mempermainkan perasaan orang adalah tidak patut dan jatuh hukum haram di dalam kamus hidup seorang Abiir.

   Dan walaupun 10 tahun sudah berlalu, dia masih lagi kesal dengan apa yang berlaku pada mereka. Abiir cuba mengkompos diri. Tak mahulah riak terkejut itu bermain lama di wajahnya. Dia melarit senyum tapi dia sendiri tahu yang senyumannya itu terasa pahit, terasa janggal.

   "Hai." Dia mengangkat tangan. Long time no see.
   Farhan berdehem. Membetulkan anak tekak.

   "Hai." Buku yang dipegangnya tadi dimasukkan ke dalam bakul. Dia berdiri menghadap Abiir yang berdiri di sebelahnya yang jelas sudah bertambah matang, bertambah cantik, bertambah ayu tapi kenapa senyuman itu tak seperti 10 tahun lalu?

   Tapi Farhan dah namanya masa berlalu. Sudah 10 tahun, 1 dekad. Masakan dia nak harapkan Abiir Humairah ni macam Abiir yang dulu. Dalam masa 10 tahun ni mungkin ada banyak benda yang berlaku, yang mencorakkan balik gadis yang sudah bertukar menjadi wanita ini? Setiap manusia itu kan akan berubah.

   "You buat apa kat sini? Cari buku?" Farhan tersenyum. Dia masih mengingati kegemaran Abiir yang suka membaca itu.

   Abiir menggeleng laju. "Ini sebenarnya kedai buku my mom. Lepas kerja I selalu datang sini. Lepak-lepak, menolong apa yang patut."
   Farhan mengangguk, faham.
   Keadaan di antara masih lagi janggal.
   "So cari buku apa? Kut-kut I boleh tolong cadangkan.”
   Farhan mengangkat buku biru di dalam bakul lalu ditunjukkan ke arah Abiir.

   Abiir membaca tajuk yang tertera di buku biru itu. Diet ibu mengandung? Dia mengangguk perlahan. Dia sudah berkahwin, dan bakal menjadi bapa. Getusnya dalam hati.
   "Ohhhh." Hanya itu saja yang terkeluar dari mulut Abiir.

   Farhan menjeling sedetik buku di tangannya. Diet ibu mengandung. Dia menepuk dahi. Matanya kembali kepada wajah bujur sirih di hadapannya. Ingin menerangkan hal sebenar.

   Tapi sebelum sempat dia membuka mulut. Abiir berbicara.
   "So you dah kahwin…"
   Tidak pasti sama ada tanda soal di hujung ayat itu atau titik noktah.
   Tetapi yang pastinya suara Abiir bunyinya lemah sekali di telinganya. Cemburukah dia? Terkilan kah Abiir bila 'mendapat' pengkhabaran yang Ahmad Farhan Ezri ini sudah berumah tangga. Tiba-tiba Farhan tersenyum. Entah kenapa dia rasa seronok.

   Soalan (atau ayat penyata) dari mulut Abiir dibiarkan sepi. Mengangguk tidak, menggeleng pun tidak.

   "Bagus ke buku ni?" Farhan bertanya.
   "Bagus tak bagus, saya tak pasti tapi ramai juga bakal-bakal ibu bapa yang beli."
   Farhan mengangguk faham. "Kalau macam tu I angkut je la. Lagi you nak rekomen apa?"

   Abiir memandang buku-buku di dalam bakul itu. Hampir penuh. "I rasa dah cukup dah kut tu. Dah penuh bakul tu."

   Farhan tersengih. Betul sangat dah tu. Naik sakit tangannya menjunjung bakul warna hijau mint itu.

   "First child?" Abiir bertanya bila mereka sama-sama berhenti di kaunter. Tangannya pantas mengskan barcode di belakang buku.

   Farhan lagi bertambah senyum. Tiba-tiba mode usik mengusik dihidupkan.
   Seraya dia menggeleng. "Nope. Dah nak masuk dua." Anak sedara. Sambungnya dalam hati.

   Abiir memberhentikan kerjanya. Dah dua anak rupanya…
   "Ohhh." Sekali lagi hanya itu yang dia mampu katakan.
   "You dah kahwin ke belum?"

   Abiir mengangkat muka. Lama dia memandang lelaki yang sudah bertukar status tu. Tapi akhirnya tanpa jawapan, dia kembali meneruskan kerjanya yang terbantut tadi. Riben yang digunakan untuk mengikat buku-buku itu ditariknya.

   Di Book’s Cottage, mereka tidak menggunakan plastik untuk pelanggan mereka. Sebaliknya buku-buku itu diikat dengan riben dan dimasukkan ke dalam beg kertas.

   "Err?” Farhan mengangkat kening, keliru dengan pandangan yang diberikan Abiir sebentar tadi. Ni dah kahwin ke tidak ni?

   Abiir hanya tersenyum menggantikan jawapannya. "Nah. Semua RM 98.00."
   Farhan mengeluarkan wallet dari kocek seluar. Dua keping not RM50 dikeluarkan.
   Abiir hanya diam melakukan kerjanya. "Nah baki. Do come again."
   Farhan tersenyum. "Definitely." Senyuman extra gula selamat dia tebarkan pada Abiir.
   There will be a next, next, next time.. again, Abiir Humairah.
   Sudah semestinya.



BUKU YANG terbuka itu tidak dihiraukannya. Kepalanya masih lagi teringat peristiwa yang berlaku petang tadi. Macam tak sangka pula mereka akan berjumpa lagi. Setelah hampir 10 tahun berlalu, akhirnya diorang berjumpa balik. Tapi dalam masa 10 tahun tu, banyak benda dah terjadi.Banyak sangat. He is now the father of two. Going two. Manakala dia pula...

   "Helllloooooooooooo.." Satu suara menyampuk. Abiir tersedar dari lamunannya. Abiir membetulkan duduk. Tangan menggaru kulit kepala yang tiba-tiba sakit. Ini mesti kerja Aiman ni! Suka sangat menarik rambut.

   Tangan Aiman melambai-lambai di hadapan matanya. "Hello kakak. Ni hao ma?”
   Tangan Aiman ditangkapnya. Kening dinaikkan menjawab pertanyaan Aiman.
   Aiman ketawa. Dia mengambil tempat di sebelah Abiir. “Ingat dah sampai China tadi. Macam jauh je mengelamun. Mengelamun pasal apa ni? Kalau ada apa-apa kat kepala tu, luahkan je pada Aiman. Aiman boleh je jadi pendengar setia.”

   Wajah serius dihadiahkan pada kakaknya yang sudah berusia 28 tahun itu. Dia bersungguh dengan ayat-ayatnya. Abiir itulah saja kakak yang dia ada. Kalau Abiir ada masalah, dia harapkan dialah yang boleh menjadi penyelesaiannya.

   Abiir mengeluarkan lidah. Mencebir. Ia-ia je kan Aiman ni. Bahu Aiman ditolak tepi.
   “Apa yang Aiman nak ni?”

   Aiman tersengih. Lantas dia menadah tangan. "Mana kunci pendua kereta Gen 2? Ibu cakap kakak ada simpan. Ibu terbawa sekali kunci keluar.”
   "Aik kereta abah mana?"

   Selalunya Aiman lebih rajin menggunakan Range Rover abah yang lebih bergaya dari Gen 2 lama milik ibu itu. Sanggup adik bujangnya itu menghantar dan mengambil abah di pejabat semata-mata untuk memandu kereta mewah. Reaksi abah pula, lagi suka adalah. Dapatlah merasa ada pemandu tak bertauliah macam bos besar.

   "Abah dengan ibu keluar malam ni.  Ala akak bolehlah kakak, Aiman nak pinjam. Please."
   "Pergi mana pulak ni?"

   Sesungguhnya dia berat hati nak berikan kereta itu pada Aiman. Mana taknya setiap kali Aiman memandu, setiap kali itulah mereka akan dapat surat chenta dari polis trafik di atas kesalahan memandu melebihi had laju.

   Mana tak risau? Ibu pun dah berkali-kali naik angin disebabkan perangai Aiman yang tak pernah berubah tu! Kang kalau dia bagi, dia pula yang kena bersoal jawab dengan ibu pulak nanti.

   Dan lagi satu, dia takut kalau apa-apa terjadi pada adik lelaki tunggalnya. Sudah acap kali dia mendengar kejadian-kejadian buruk akibat memandu laju ini dan ada antaranya mengundang maut.

   "Kan Aiman dah cakap yang Aiman ada reunion malam ni.” Mata dijulingkan.
   Apa bendalah yang kak Abiir ni berangan sampai tak ingat plan dia yang satu ni. Punyalah dia semangat dan sanggup turun dari Sabah semata-mata untuk menghadiri makan malam alumni sekolah lamanya. Boleh pulak kak Abiir lupa. Bukan dia ke yang tolong sumbang dana untuk misi-balik-ke-semenanjung tempoh hari?

   Abiir tersengih. “Sorry kakak lupa.”
   “And by the way, pleaselah, tengok baju ni sekali." Tinggi enam kaki itu berpusing ala-ala model di hadapannya.

   Abiir memandang sekilas adik lelaki di sebelah. Amboi, sakan betul Aiman ni. Siap berbaju melayu ungu, lengkap dengan bersampin bagai. Kening dinaikkan. "Ni nak pergi kawin ke nak pergi reunion?"

   “Theme kakak, theme. Takkan Melayu hilang di dunia. Aiman rasa ini mesti idea Pak Derawan ni but I like it." Pak Derawan tu cikgu BM sekolah mereka dahulu. Nama jolokan yang budak-budak bagi. Sebabnya dia kaki dera. Nama sebenar Ridhwan. Maka bila sambung, dah jadi DERA+WAN.

   “I like that as well. Semoga berjayalah cari puteri kayangan malam ni.” Lantas Abiir membuka laci biliknya. Sudah bertahun-tahun kunci pendua itu di dalam simpannya beserta dengan beberapa barang lain yang sudah lama dia tidak usik.

   "Nah! Jangan laju-laju. Safe drive okay...” Kunci pendua itu bertukar tangan.
Aiman tersengih. Tangan menunjukkan isyarat OKAY.
   "Thank you kakak!"
   "Yeappp. Have fun and remember...”
   “Yes kakak. No laju-laju, no cilok-cilok and safe drive. Aiman tahu.”

   Abiir  menggeleng. Dalam hati dia berdoa semoga orang yang dia sayang semuanya di dalam lindungan Allah.

2 comments:

  1. LAGIQQ SITUS DOMINO QQ | BANDAR Q TERPERCAYA Cukup 1 User ID untuk 7 Games JOIN???... Klik Disini >>> http://bit.ly/2ox7hJz Info Lebih Lanjut Hub: LIVECHAT : WWW.LAGIQQ.COM CALL CENTER : +855963458413 BBM : 3343686E FACEBOOK : Lagiqq@gmail.com WECHAT : Lagiqq - http://bit.ly/2ox7hJz

    ReplyDelete
  2. ceritanya menarik enak di baca makasih min buat artikelnya,,

    ReplyDelete