Thursday 9 October 2014

Puzzle (Bab 4) ~ N Husna

“Kenapa kau baca buku tu?”
Dia melihat buku yang terletak kemas di sisi Iman dengan pandangan pelik. Langit Ilahi – Hilal Asyraf Iman yang sedari tadi sekadar mendengar dia berleter entah apa – apa hanya membalas dengan senyuman halus.
            “Sebab aku nak tahu apa isinya…”
Dia jawab slumber. Wajah Ain yang masih tertanya – tanya dia pandang dengan senyum yang masih tak lekang.
            “Kalau kau rasa baca hasil tangan Sophie Kinsella boleh buat kau senyum sampai tak ingat dunia. Samalah jugak aku. Baca hasil tangan mamat ni, buat aku rasa tenang…”
Dia sambung. Ain diam. Baca buku pun boleh tenang? Mungkin penangannya sama macam dia duduk di Junky Street dan layan segala macam rasa yang terbuku sambil hang over dengan manga – manga yang tersusun rapi di rak kedai kecil itu dengan tangan meneguk air daripada botol hijau yang sudah jadi kegemarannya sejak akhir – akhir ini.
Itu cerita semalam. Masa dia duduk diam tak tahu nak buat apabila hujan turun waktu petang. Untung juga ada Iman, kalau tidak dia duduk seorang diri pandang hujan macam orang tak ada life!



Dinding bilik kecil yang penuh dengan rak buku itu dia pandang kosong. Semua buku yang ada di situ dia sudah habis hadam. Tiba – tiba rasa lama dah tak menjejakkan kaki ke MPH. Seingat dia, lepas habis kelas memang kerja menghabiskan masa bertenggek atas tembok dengan clan sampai ke petang. Melepak di Junky Street di bawa ke malam. Kalau masa menengah rendah dulu, adalah juga Rafiqa nak menemankan dia berjalan dalam shopping mall. Kalau tak teman Rafiqa window shopping, Rafiqa yang menjadi temannya membelek buku di dalam MPH. Masa tu juga, mummy tak sesibuk sekarang. Kalau keluar pun, waktu pulangnya bukan menjelang subuh. Dan waktu itu juga hanya daddy yang tidak kelihatan. Namun kini, kedua – duanya sering hilang daripada pandangan matanya.
            “Kalau mata hang keluar laser, dah habis terbakar dah buku – buku tu”
Ain toleh pantas. Suara yang tiba – tiba muncul memecah lamunan yang tadi memenuhi minda. Dia hadiahkan senyum sumbing pada si pemilik suara yang sudah melabuhkan punggung di atas kerusi berkembar yang terletak di hadapannya.
            “Kau ni suka benor mengelamun kan?” Iman tanya dengan senyum tak lekang. Ain angkat kening kanan. Tanda dia bertanya. Iman senyum lagi. “Kau tak keluar pulak hari ni?”
Hari Sabtu. Macam mustahil pulak untuk nampak Ain ada dalam rumah. Sepanjang dua minggu dia di rumah besar itu, ini kali pertama dia lihat Ain ada di dalam rumah. Dengan…
            “Why are you wearing tracksuit today?” Suara mummy yang tiba – tiba muncul buat dua pasang mata mengalih pandangan ke muka pintu. Wanita yang sudah menginjak ke usia separuh abad itu nampak selesa dengan blaus berlengan pendek separas peha dan berseluar slack hitam.
Ain pandang kaki yang memang sedia terlunjur di atas meja kecil di bilik itu sejak tadi. Dia pandang mummy nya sekilas sebelum menggeleng pantas. Wajah Iman yang tidak lekang senyumnya daripada tadi dia pandang dengan dahi berkerut. Nak kutuk aku lah tu!
            “Mungkin short dia semua dalam washing machine kot, untie?” Iman balas sambil tergelak kecil. Mummy pun sudah mula tarik senyum dan menggeleng. “Kan bagus pakai seluar panjang daripada pakai short. Anak perempuan mummy mesti sopan – santun. Ain kena ingat tu?” Mummy cakap sambil angkat jari telunjuk. Aura cikgu – cikgu cerita kisah teladan pada budak sekolah tadika. Ain buat muka tak berperasaan. Dia bangun daripada duduknya menuju ke pintu.
            “Tengok Mak Jah kat dapur” Dia cakap perlahan. Membiarkan mummy dan Iman melihatnya dengan penuh tanda tanya.



 “Ain tak pergi park hari ni?” Mak Jah tanya sambil pandang Ain dengan muka penuh tanda tanya. Selalunya pagi Sabtu begini, awal – awal lagi wajah anak gadis tuannya itu sudah tidak kelihatan. Hari ini lain pula ceritanya.
            “Tak. Dayn tak ada. Tak best lah!” Dia jawab perlahan sambil mata memerhati cabinet yang tersusun kemas di dinding ruang dapur. Mata macam scan isi cabinet yang entah apa dalammnya.
            Mak Jah kerut kening. Dayn tak ada? Macam pelik pula bila dengar kenyataan itu. Selalunya memang Dayn yang akan setia menunggu Ain di park itu. “Dayn pergi mana?” Mak Jah tanya lagi.
            “Mak Dayn ajak jumpa bakal isteri dia…” Dia jawab dengan senyum yang dia sendiri tahu kurang manisnya. Dayn dah nak kahwin. Dia cakap dalam hati sendiri.



            “Lepas ni kau tak payahlah selalu datang park. Duduk rumah baik – baik eh?”
Ain angkat kening. Keliru. Itu misi nak halau aku tak join clan ke apa? Dia tanya dalam hati sambil pandang Dayn dengan muka minta penjelasan.
Tangan Dayn jatuh atas kepala dia. Rambut dia yang serupa jambul anak burung Dayn usap perlahan. “Rambut ni, later… Panjangkan ajelah… Tak payah potong. Trim je boleh…”
Soalan yang bermain dimindanya langsung tidak berjawab. Dayn dengan tangan masih di kepalanya sudah menebar pandangan ke ruang park yang hanya terisi dengan anak – anak muda yang sibuk beraksi dengan roller blade dan skateboard masing – masing. Ruang permainan untuk kanak – kanak memang sesak lagi – lagi di hujung minggu begini.
            “Tak payahlah nak pakai short sangat. Not to forget! Jangan buat flare depan Reff… Ingat tu?” Dayn tanya dengan senyum yang singgah di hujung bibir. Tangan Dayn sudah lama terkalih daripada kepalanya.
            “What the… kau cakap macam tu?” Ain tanya tak puas hati. Rasa lain macam pulak bila dengar Dayn cakap macam guidance paling hebat dalam hidup dia. Dayn hanya balas dengan senyuman kosong.
            “Duduk rumah dengar cakap Iman?” Dayn sambung lagi. Ada senyum manis penuh makna tersirat yang muncul pada wajah lelaki berusia 21 tahun itu. Lelaki yang Ain kenal sejak dua tahun dulu. Sejak kaki dia mula terasa ingin menapak ke tengah park yang dahulunya dia pandang macam tempat pembuangan sampah sebab dinding penuh dengan contengan – contengan yang entah apa – apa.
            “Ehem!” Dia dengar Dayn berdehem kuat. “Mak aku nak tunjuk kat aku bakal isteri aku…”
            Ain angkat kening. Bulat matanya yang sudah sedia bulat. Muka Dayn masih tenang seperti tadi. Macam Ain dah lama tahu yang Dayn nak kahwin. Nak tinggalkan zaman bujang dia yang kononnya penuh warna – warni. Nak tinggalkan Ain yang rasanya belum mampu untuk kehilangan manusia yang dia kenal dengan nama Dayn itu.
            “Kau nak kahwin?” Ain tanya sambil telan air liur yang dia tiba – tiba rasa kelat. Perlahan. Dia nampak kepala Dayn yang bertutup dengan cap Tropicana Life hitam itu mengangguk sambil bagi senyuman manis pada dia.
            “Kau pun tahu kan aku nak sambung degree aku kat Aussie?”
            Ain angguk jawab soalan Dayn. Memang dia tahu Dayn buat Foundation in Environmental Design sekarang. Tinggal lagi dua bulan lelaki di hadapannya itu akan terbang ke Melbourne menyambung pengajiannya di sana. Tapi dia tidak tahu pula dengan bermulanya degree programme itu, zaman bujang Dayn juga akan berakhir.
            “It’s for good. Untuk aku… Somehow, untuk kau jugak?” Dayn sambung dengan ayat yang berakhir dengan tanda soal juga. Ain masih senyap. Mencuba untuk mencerna semua maklumat yang dia baharu terima.
            “Girl tu anak kawan mak aku. Dia pun akan terbang ke Aussie jugak. The same date with me. Also same flight…”
            Ain angguk faham. Tapi, dia masih diam seperti tadi. Untuk dengar sesuatu yang serius macam itu daripada mulut Dayn di tengah – tengah park begini bukanlah sesuatu yang biasa.
            “Kira macam family arrangement jugaklah actually. Tapi aku accept sebab aku tahu itu baik untuk aku…” Dayn cakap lagi. Dia dengar Dayn tarik nafas perlahan.
            “Sis?”
            Ain telan air liur. “Sis”… Sudah lama dia tidak dengar itu daripada mulut Dayn. Itulah panggilan pertama Dayn pada dia bila pertama kali lelaki itu nampak dia duduk bertenggek atas tembok yang sedang mereka duduki sekarang.
            “Yup” Dia jawab perlahan.
            “You know what?”
Ain angkat kening. Dayn cabut cap yang tadi setia di atas kepala.
            “Knowing you is the most precious thing for me. Having you is a blissful give from Him”
Jari telunjuk Dayn terarah ke langit. Langit biru yang kosong hanya dipenuhi awan Ain pandang dengan mata yang sudah mula berkaca.
            “Jangan lupa aku, okay?” Dayn cakap sambil letak cap hitam itu atas kepala Ain.
            “Deeply here…”
Penumbuk Dayn jatuh betul – betul atas dada. “Your name… always…”
Kepala Ain yang sudah perlapik dengan cap hitamnya dia usap lagi. “Benda – benda yang kita buat ni bukan betul sangat… Jangan buat dengan orang lain…” Ada gelak kecil yang mengiringi ayat itu.
            “Jangan touch and go with other guy or people yang bukan mahram…”
            Mata Ain sudah lama berair. Dia memang kalah bila Dayn buat sesi bicara hati macam ni.
            “Aku tau aku tak macam Iman yang serupa Pak Imam tu. But enough I know things can’t be done… Like this…”
            “Mungkin, bila aku kahwin nanti. It will be better. Good for me… For you too, sis…”

Itu dua minggu lepas, bila kali terakhir dia jumpa Dayn atas park. Bila buat pertama kalinya dia dengar Dayn sebut pasal halal haram lelaki perempuan. Bila Dayn buat pertama kalinya pesan untuk dia berhijab bila tiba masanya. Bila pertama kalinya dia nampak Dayn yang bukan Dayn yang dia selalu nampak.
Hari ini, hari terakhir Dayn pegang title bujang. Esok, lelaki itu sudah jadi suami orang. Bukan dia tak nak datang majlis Dayn, tapi dia takut dia tarik tangan Tok Kadi buat lafaz nikah Dayn batal tak tentu pasal. Ehe! Rasa macam nak ketuk kepala sendiri pulak tiba – tiba!
            “Kau kenapa? Macam ada masalah je?” Suara Iman yang tiba – tiba muncul buat dia toleh 90°. Mak Jah yang tadinya ada depan mata rupanya sudah hilang entah ke mana. Yang ada hanya Iman yang sedang tersenyum di hadapannya.
            “Kau ni kenapa? Putus cinta eh?”
Iman tanya lagi. Dia sudah duduk di atas kerusi berhadapan dengan Ain. Wajah gadis yang selalunyer tersenyum itu dia pandang penuh tanda tanya. “Aku macam pelik bila kau tak reply apa yang aku cakap. Kau ada prob eh?”
            Ain yang mendengar naik rimas. Banyak tanya pulaklah mamat ni! “Kau ni kenapa? Tanya sekali dah lah!” Dia jawab dengan muka tak puas hati. Rasa macam nak ikat mulut Iman tu biar tak banyak tanya.
            Iman sengih. Ada pun suara. “Ingat tadi dalam mulut kau tu ada diomand. Mahal sangat sampai tak boleh cakap…”
            “Malas nak layan kau yang terlebih banyak cakap” Ain balas malas. Dia sudah mula angkat kaki, menuju ke ruang tamu.
            Iman pandang dengan senyum yang masih tak lekang. Daripada semalam lagi dia nampak Ain senyap tak cakap apa. Macam ada yang tak kena. Kaki dia panjang mengekor Ain ke ruang tamu. Rasa tak senang hati yang datang buat dia jadi sangat ingin tahu. Tidak senang hati sebab apa dia sendiri kurang pasti. Sebab nampak Ain risau mungkin?
            DVD Planet Bboy dia masukkan dalam DVD Player. Iman yang sudah duduk di sofa selepas mengekor dia daripada dapur tadi dia pandang dengan muka tidak puas hati.
            “Haish, kau ni! Kalau tak mengekor aku tak boleh ke?”
Dia tanya dengan kening berkerut dan tangan mencekak pinggang. Nak duduk atas sofa tu pun dia rasa malas tiba – tiba. Iman yang mendengar sekadar senyum. Buat muka aura comel.
            Ain melabuhkan punggung di atas sofa single. Dia biarkan Iman turut sama menonton Planet Bboy yang baharu mula bermain di kaca TV.
            “Jangan nak breakdance sangatlah. Girl better buat inang je…”
Suara Dayn petang itu menjengah gegendang telinga lagi. Rasa – rasa macam suara – suara itu akan muncul kat mana – mana dan bila – bila masa. Rasa macam nak cabut cuping telinga dan letak jauh – jauh daripada badan. Boleh ke macam tu?
            “Ni tarian apa ni?”
            “Inang…” Boleh pulak Dayn pesan suruh dia buat inang. Haru!
            “Huh?” Iman tanya balik. Biar betul inang. Aku tak adalah buta sangat sampai tak tahu inang tu rupa macam apa.
            “Huh?” Ain tanya balik keliru selepas telinga macam tangkap suara Iman yang agak terkejut.. “Kau tanya apa tadi?” Dia tanya minta kepastian. Aku ada salah cakap ke?
            “Tu… Menari apa?” Iman tanya balik. Pelik dengan muka pelik Ain yang tiba – tiba muncul.
            “Oh… Tu?”
Dia tanya semula sambil jari telunjuk terarah pada skrin TV. “Itu nama dia breakdance…” Dia jawab perlahan.
            Sebab breakdance dia rapat dengan Dayn. Sebab breakdance juga dia tahu erti kawan dengan manusia nama lelaki.
            “Aku tak ada adik – beradik lain. Nanti aku kahwin, kau datanglah… Rasa macam ada adiklah kiranya…”
            “Sapa nak jadi adik kau?”
            Paket Toblerone putih dia campak pada Dayn yang sudah mula berlari ke tengah court dengan tali kasut kiri yang belum terikat kemas.
            “Jangan harap!”
            Tepat. Paket tu mendarat atas bahu Dayn. Lelaki itu cuma gelak macam tak ada apa berlaku.
            “Kau nanti kahwin ikut pilihan mak kau ke?”
Pertanyaan Ain yang tiba – tiba buat Iman juling mata. “Eh?” Dia tanya balik. Confused!
            “Kau…” Ain tunjuk jari telunjuk pada Iman yang sudah duduk bersila atas sofa. “Kahwin dengan pilihan mak kau ke?” Dia tanya balik. Ulang soalan yang sama dengan muka tak berperasaan.
            “Entah… Tak pernah pun fikir lagi. Kenapa?”
            Ain geleng. Tak tahu nak jawab apa.
            “Kau nak suruh mummy kau carikkan anak sultan kahwin dengan kau?” Iman tanya dengan gelak kecil terselit. Ain geleng.
            “Taklah… Kawan aku… Dia kahwin dengan perempuan yang mak dia pilih…”
            Iman senyap. “Kawan kau?”
            Ain angguk. Apa tak faham? “Yelah… Kawan aku…”
            “Kawan sekolah kau?” Iman tanya lagi. Ain kerut kening. Banyak tanyalah mamat ni!
            “Bukan… Kawan kat park. Dayn…”
            Iman angguk faham. Oh…
            “Tu yang kau ayan semacam tu? Patutlah daripada semalam macam kucing hilang anak… Hilang orang tersayang rupanya…”
            Suara Iman yang semacam membingitkan telinga buat dia rasa nak mengamuk tiba – tiba. “Banyaklah kau punya orang tersayang!”
            Remote controller yang tadi dia pegang tercampak ke atas meja kopi. Berdentum bunyi plastik bertemu kaca. Iman telan air liur. Mak ai! Garang!

No comments:

Post a Comment