Thursday 12 June 2014

Jodoh Depan Mata - Prolog: Nur Safiyyah

“Ikan kekek mak iloi-iloi, ikan gelama mak ilai-ilai, nanti adik mak iloi-iloi, pulang sama mak ilai-ilai..”, umpan cacing tanah tadi belum disambar ikan. Aku sudah mula bosan. Macam manalah budak lelaki boleh sabar pancing ikan lama-lama. Aku naik muak tunggu macam ni. Sampai berjanggut baru dapat ikan gamaknya.
“Tak naklah nyanyi lagi tu. Iloi-iloi. Tak nak. Bosan,” Fadzli sudah tidak duduk diam. Sekejap bergerak ke kana. Sekejap ke kiri. Kaki seluar yang panjang ditarik hingga ke bawah lutut
     Joran yang diperbuat dari kayu dan tali dibiarkan diatas tembok. Memancing tepi tembok memang tak dapat ikan best. Yang ada pun belukang. Bukan kami nak sangat ikan pun. Cuma melepaskan gian nak memancing. Lepas ikan mengena umpan kami lepaskan semula. dapat tangkap dua tiga ekor cukuplah.
“Dah tu nak nyanyi lagu apa?,” aku tidak puas hati. Dari tadi semuanya tak kena. Tadi waktu nak pasang umpan dikatanya salahlah. Aku menyanyi pun dia nak komen. Dia je yang betul.
“Lagu tanya sama pokok. Kau tahu kan,” aku angguk. Lagu kacang macam tu, takkanlah tak tahu. Peluh sudah mula membasahi dahi. Aku angkat bahu aku dan mengelap peluh.
Kami nyanyi sama-sama. “Tanya pada pokok apa sebab goyang, nanti jawab pokok angin yang goncang, tanya sama angin apa sebab hujan, nanti jawab angin tanyalah awan.  Awan nanti kata aku kandung air, sampai tempat sejuk aku pun cair, lihat dalam air nampak bayang-bayang, campak satu batu bayang pun hilang,” Fadzli mengambil seketul batu dan mencampakkan ke dalam air mengikut lirik lagu.
     Baru kejap tadi aku rasa ikan main tarik-tarik umpan aku. Sikit je lagi nak mengena. Potonglah dia ni. Lari semua ikan-ikan. Dahlah dari tadi seekor ikan pun tak dapat.
“Apa ni, nanti larilah semua ikan-ikan tu. Kacau lah,” aku ambil batu kecil dan baling ke arah Fadzli. Mengena. Betisnya merah. Siapa suruh pakai angkat seluar. Rasakan.
“Kau takkan dapat ikan punyalah. Kau bukan tahu memancing pun. Kau tu perempuan, pergilah main masak-masak ke. Ni pergi memancing. Nak jadi jantan ke?,” dia naik berang. Ah dia ni memang. Senang naik angin. Ingat dia sorang je ke boleh naik angin. Aku pun bolehlah.
“Kau tak puas hati kenapa? Aku ada susahkan kau ke?,” joran kayu tadi aku campak. Aku berdiri atas tembok. Aku renung tajam.
     Fadzli sudah cecah tanah pasir. Dia singsing bajunya ke atas bahu. Gaya orang nak bergaduh. Aku turun sekali. Ingat aku takut ke. Ini Syira lah. Silap besar kalau dia pandang aku sebelah mata.
“Kau nak gaduh ke dengan aku. Sini,” Fadzli menggerakkan jari telunjuknya. Memanggil aku.  Dia sudah membuka langkah.
“ Kau ingat aku kecut? Aku bagitahu bapak aku. Nanti kau mesti kena marah.  Sebab pulut santan binasa, sebab mulut badan binasa, tahu tak,” aku mengugut. Fadzli dengan aku memang berani tapi dengan bapak aku, jangan harap. Terkencing dia dalam seluar.
“Bagi tahulah. Kau ingat aku takut. Kalau berani kita lawan satu sama satu. Ni nak panggilkan bapak kau pula. Pengecut,” makin lantang suaranya. Kau tunggu Fadzli, kalau ayah ada kat rumah, dah lama aku panggil.
“Kau diamlah pelat,” aku menjerit ke arah Fadzli. Bengang. Tak padan dengan pelatnya, ada hati nak cari gaduh.
     Fadzli mengepal penumbuknya dan memukul-mukul tapak tangannya. Dia memang cukup pantang orang mengejeknya pelat. Habis dikerjakannya. Tapi dengan perempuan takkan dia nak buat macam tu.
“Sepet penakut,” Fadzli pula membalas. Tak puas hatilah tu.
Blah lah kau. Aku tak nak kawan kau,” aku malas nak melayan budak pelat hingusan tu. Buang masa je. Banyak lagi kerja aku boleh buat.
     Aku bergerak menuju ke rumah. Joran tadi aku biarkan saja di situ. Fadzli juga bergerak pulang ke rumah dia. Kami pulang berlenggang.
“Pinggan tak retak nasi tak dingin, kau tak nak, aku lagi tak ingin. Nanti jangan pula cari aku,” amboi sombong betul. Nanti dia juga cari aku. Fadzli balik dengan menghentak-hentakkan kakinya.
“Eleh, nanti kau cari aku dulu. Paku dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih,” aku menjelirkan lidah. Dia pun membalas. Aku perlahan-lahan bergerak ke pintu belakang. Alamak, ada mak cik Timahlah pulak.
“Kau tengok budak-budak tu. Pantang jumpa.nak bergaduh je kerjanya”,mak bercakap pasal aku dan Fadzli. Takkanlah bergaduh kat belakang tu sampai ke dalam rumah boleh dengar.
     Ni semua Fadzli punya pasal. Kalau dia tak mulakan dulu mesti tak jadi macam ni. Kurang asam punya budak. Kalau aku kena bebel dengan mak siaplah dia. Aku libas-libas dia.
 “Ala, budak-budak gaduh tu biasalah. Kejap lagi bosan tak ada kawan nak main, eloklah tu,” fuh. Nasib baik Mak Timah back up kita orang. Sayanglah Mak Timah.
“Si Fadzli tu pun satu, tak habis-habis nak cari pasal,” mak Timah menambah. Betul tu Mak Timah. Aku bersorak dalam hati.Aku masih lagi menyorok di belakang. Pasang telinga. Nanti agak-agak line dah clear baru masuk.
“Anak aku, si Syira tu pun sama. Bukannya nak beralah. Ni makin dia api-apikan si Fadzli tu. Mengamuklah budak tu,” mak pula menambah. Adui. Ingatkan dah selamat. Relakslah mak. Takkan orang buli kita takkan nak duduk diam je.
“Budak-budak ni, asyik bergaduh je. Sorang kaki buli, sorang kaki melawan. Nanti aku kahwinkan dua-dua ni karang,” nak tergolek aku dengar. Aku ni kecil lagi kot. Baru sekolah rendah. Kalau nak kahwin pun mestilah dengan yang elok-elok sikit. Dengan si Fadzli tu, harap-harap dijauhkan.
“Ha, tu lah. Jangan sampai dah besar nanti jadi macam ni sudah. Memang aku kahwinkan budak berdua ni nanti,” kalau mak nak kahwinkan aku dengan Fadzli tu memang aku lari dari rumah. Biarlah orang nak cakap apa pun.
     Kahwin? Mustahil. Aku dengan Fadzli tak mungkin akan berkahwin.Tak ingin aku berlaki macam tu. Kaki buli!

No comments:

Post a Comment